זירת הפיגוע בחווארה

פיגוע ירי בחווארה: שני לוחמי צה"ל נפצעו הערב (שבת) בכפר חווארה שמדרום לשכם. כוחות גדולים של צה"ל הוקפצו למקום. השניים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, משם נמסר כי מצבם מוגדר בינוני.
המחבל ירה מרכב חולף במשך שניות אחדות ונמלט מהזירה. הכוחות פתחו במצוד נרחב אחריו וסגרו את הכניסות הדרומיות לשכם.
סגנית מנהל בית החולים, ד"ר אשרת פונו-יטיב, עדכנה כי לא נשקפת סכנה לחיי הפצועים. מצבו של אחד החיילים הוגדר תחילה קשה, ואחר כך מצבו השתפר לבינוני.
עדכון על מצב הפצועים
(צילום: משי בן עמי)
3 צפייה בגלריה
בית החולים בילינסון לאחר הפינוי של שני החיילים שנפצעו בפיגוע בחווארה
בית החולים בילינסון לאחר הפינוי של שני החיילים שנפצעו בפיגוע בחווארה
חיילים בבית החולים בילינסון, הערב
(צילום: דנה קופל )
מיקום הפיגוע בחווארה בו נפצעו שני חיילים
מדובר צה"ל נמסר כי "פיגוע ירי מרכב חולף בוצע הערב לעבר לוחמי צה"ל שהיו בעמדה צבאית בחווארה שבשומרון. כוחות הביטחון מנהלים מרדף אחר המחבל. נפרסו חסימות במרחב ומתבצע בידוק בכניסות וביציאות לעיר שכם".
שר הביטחון יואב גלנט מסר כי יקיים בעקבות הפיגוע הערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
הפלסטינים דיווחו כי מיד אחרי הפיגוע פשטו כוחות צה"ל על הכפר ביתא הסמוך. דובר חמאס מוחמד חמאדה אמר כי "מבצע חווארה החדש הערב הוא מסר המאתגר את צבא הכיבוש הציוני. העיירה הנצורה חווארה ממשיכה להתנגד ולהגיב ליהירות הכיבוש ומתיישביו. כל עוד הכיבוש יישאר, ההתנגדות תימשך".

סמוטריץ': חייבים צעדים משמעותיים

כמה שעות אחרי הפיגוע, יותר מ-100 מתנחלים הפגינו בצומת יצהר וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה והצבא במקום. כוחות יס"מ ומג"ב פעלו מולם. במערכת הביטחון בודקים טענה פלסטינית על פצוע פלסטיני מירי של מתנחל בכפר סמוך.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר הפיגוע כי הוא "קורא להתפלל לשלומם של הפצועים ומבקש לכנס את הקבינט מיד עם חזרת ראש הממשלה לארץ ולקבל החלטות. חיילי צה"ל ומתיישבי יו"ש נוסעים בכבישים מוכי טרור, במיוחד בחווארה, והגיע הזמן לעשות סדר בכפר, להציב מחסומים קבועים, לסגור החנויות שמהוות סיכון ביטחוני ולהשליט סדר - הכתובת על הקיר".
שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', מסר: "אסור לקבל את המצב הזה שהופך לשגרה, אסור לאפשר לחווארה, ציר מרכזי שאלפי יהודים עוברים בו מדי יום, להפוך למוצב קדמי של הטרור. כשאנחנו תחת אש חייבים לפעול ולנקוט בצעדים משמעותיים, ואנחנו נעמוד על כך".
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב. נרצחו בחווארה לפני חודש
3 צפייה בגלריה
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן. הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל
זהו פיגוע הירי השלישי בחווארה בתוך חודש. ביום ראשון האחרון נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן (41), תושב איתמר ואזרח אמריקני, בפיגוע בכפר הפלסטיני. שטרן הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל, שנתקל ככל הנראה במעצור.
כתוצאה מהירי של הפצוע ושל לוחמי צה"ל שהיו במקום, המחבל נפגע. הוא הצליח להימלט רגלית מהמקום, ובהמשך נתפס על-ידי גששים מחטמ"ר שומרון, שמצאו אותו באחד הבניינים בחוארה. הנשק שבו השתמש, מסוג קרלו, נתפס והוחרם. שמו של המחבל הוא לית נסאר (28), והוא תושב הכפר מאדמא בשומרון.
לפני חודש נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה בפיגוע ירי בחווארה. המחבל נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף בחווארה שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים. שבוע וחצי לאחר הפיגוע חוסל במחנה הפליטים ג'נין המחבל, עבד אל-פתח חרושה (49), איש חמאס משכם.
פורסם לראשונה: 19:17, 25.03.23