הלחץ המתמשך על גדודי החמאס: דובר צה"ל פרסם הערב (שני) כי הצבא מיקד עד כה את לחימת הכוחות הקרקעיים בצפון רצועת עזה, וכי במסגרת זאת לוחמים כוחות היבשה של צה"ל במרחבים של מספר גדודים של ארגון הטרור חמאס. על פי צה"ל, גדודי חמאס ספגו פגיעה משמעותית בכשירותם המבצעית, ולמעשה המסגרות הצבאיות של הארגון בצפון הרצועה חדלו מלפעול כמסגרות מאורגנות. דוגמאות בולטות לשני גדודים שכשירותם נפגעה באופן משמעותי הם גדוד "שאטי" וגדוד "דארג' תפאח".
פריסת כוחות חמאס ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

גדוד "שאטי" בחטיבת העיר עזה, שמחבליו פעלו לביצוע הטבח הרצחני ב-7 באוקטובר, נפגע בצורה קשה. במגוון פעילויות של לוחמי צה"ל נפגעו באופן משמעותי תשתיות תת-קרקעיות, חוסלו מפקדים בדרג סמג"ד ומ"פים וכ-200 מחבלים. כוחות צה"ל השתלטו גם על מעוזים מרכזיים בגזרת הגדוד, שבאחריותו קיימות מפקדות מרכזיות, בהן בית החולים שיפא שמשמש כמפקדה לפעילות חמאס בשטח רצועת עזה.
גדוד "דראג' תפאח", הנמצא באחריות חטיבת העיר עזה של החמאס, נפגע משמעותית גם הוא במהלך הלחימה. כלל הדרג הפיקודי - מג"ד, סמג"ד ומ"פים חוסל - ואיתם גם כ-260 מחבלים נוספים, דבר שהביא לפגיעה משמעותית ביכולותיו. כמו כן השתלטו לוחמים על מעוזי ומוצבי הגדוד. במהלך הלחימה גדודים נוספים ברצועה נפגעו בצורה משמעותית, וכוחות צה"ל ממשיכים להילחם ולפגוע בהם.
עוד נמסר מדובר צה"ל כי "ארגון הטרור חמאס ספג עד כה פגיעה משמעותית בשדרת הפיקוד, בפיקוד הזוטר, באמצעי לחימה ובאמצעי המודיעין שלו. ארגון הטרור מנה ערב הלחימה כ-30 אלף מחבלים בשטח רצועת עזה, המחולקים ל-5 חטיבות מרחביות, 24 גדודים ולכ-140 פלוגות. בכל חטיבה יש מיומנויות צבאיות הכוללות נ"ט, צליפה והנדסה, ובנוסף פועלים מערך אווירי, ימי ותמ"ס".
1 צפייה בגלריה
מוחמד חמיס דבאבש, יעקוב עאשור
מוחמד חמיס דבאבש, יעקוב עאשור
מוחמד חמיס דבאבש ויעקוב עאשור
(צילום: דובר צה"ל)
כמו כן, במהלך היממה האחרונה צה"ל בהכוונת שב"כ חיסלו בתקיפה אווירית את יעקוב עאשור, אחראי מערך הנ"ט בחטיבת חאן יונס בחמאס. עאשור היה מפקד גדוד במערך ולאחר מכן ראש מערך הנ"ט בחטיבת חאן יונס. במסגרת תפקידו לקח חלק בהובלת והכוונת מתווים התקפיים נגד כוחות צה"ל. בנוסף, חוסל מוחמד חמיס דבאבש, מחבל חמאס בכיר ותיק, שימש בין היתר כראש המודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס.
בשנתיים האחרונות שימש דבאבש כמזכירו של אחראי תיק היחסים הלאומיים בלשכה המדינית, ושימש כנציג חמאס בכינוס הפלגים הלאומיים והאיסלאמיים ברצועת עזה. היה מעורב בהכוונת הפיגוע ביישוב עצמונה במרץ 2002, שבו נרצחו חמישה ישראלים. הפיגוע הובל ע"י מוחמד סינוואר, וואאל נאסר ותייסיר מבאשר.