מנהיגי 18 מדינות קראו היום, ביום ה-202 למלחמה, לחמאס לשחרר את 133 החטופים - ולסיים בכך את המשבר בעזה. בין המנהיגים שחתומים על ההצהרה המשותפת וחסרת התקדים - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, קנצלר אוסטריה קארל נהאמר, נשיא ברזיל לולה דה-סילבה, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ועוד. דובר חמאס סמי אבו זוהרי אמר בתגובה ראשונה של ארגונו להצהרת המנהיגים: "לא נושפע מהלחץ האמריקני בסוגיית בני הערובה. אנחנו דורשים את סיום המלחמה כחלק מכל עסקה".
4 צפייה בגלריה
בין 18 המנהיגים שחתומים על ההצהרה
בין 18 המנהיגים שחתומים על ההצהרה
בין 18 המנהיגים שחתומים על ההצהרה
(צילום: תומר שונם הלוי, AFP, AP)
בהצהרה נכתב: "אנחנו קוראים לחמאס לשחרר מיידית את כל החטופים, בכלל זאת את אזרחינו. זאת דאגה בינלאומית. העסקה הנמצאת כרגע על השולחן, תביא להפסקת אש מיידית וארוכת טווח שתאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה ואזרחים יוכלו לחזור לבתיהם. אנחנו קוראים לסיים את הסכסוך כדי להביא שלום ויציבות לאזור".
בכיר בבית הלבן אמר כי ההצהרה המשותפת מגיעה בין היתר בעקבות ההתפתחויות האחרונות והסרטון מהשבי של החטוף הירש גולדברג-פולין, שהתקבל בבית הלבן כבר ביום שני - לפני שחמאס פרסם אותו בפומבי - ועובר כעת תהליך בדיקה עם מומחים. "הוא נפגע בידו כדי להציל את חבריו מרימונים, ואנחנו בקשר עם המצרים ואחרים כדי להוציא אותו החוצה ולהוציא את כולם", אמר הבכיר האמריקני.
4 צפייה בגלריה
אביגיל עידן
אביגיל עידן
"שיחקה בחדר הסגלגל". אביגיל עידן
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריו, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הוא זה שמקבל את ההחלטות - והוא אישית דחה את העסקה, ובכך מתעקש להחזיק לצידו בקטגוריה של חטופים פגיעים. הבכיר ציין כי ביידן פגש אתמול את אביגיל עידן בת ה-4 ששוחררה מהשבי ושהוריה נרצחו ב-7 באוקטובר, ובילה איתה ועם המשפחה יותר משעה.
"הוא פשוט נתן לה לשחק כמו שילדה בת 4 עושה. היא שיחקה בחדר הסגלגל, זחלה מתחת לשולחן עם התמונה המפורסמת של קנדי כילד. היא יצאה למדשאה, רצה ושיחקה בגן השעשועים והנשיא היה עם המשפחה ודן איתה במאמצים שאנחנו עושים כדי לשחרר את החטופים".
הירש גולדברג-פולין בסרטון משבי חמאס

4 צפייה בגלריה
עדכון בדבר הצהרת מנהיגי ארצות הברית ודמינות נוספות בעולם בקריאה לשחרור החטופים
עדכון בדבר הצהרת מנהיגי ארצות הברית ודמינות נוספות בעולם בקריאה לשחרור החטופים
הצהרת המנהיגים שקוראים לשחרר את החטופים
(מתוך אתר הבית הלבן)
ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה להצהרה: "אנו מברכים על הצהרת מנהיגי העולם הקוראת לשחרור מיידי של כל החטופים, ואשר שמה את סוגיית החטופים בראש סדר העדיפויות העולמי, וקוראים למנהיגים נוספים להצטרף לקריאה זו. ההצהרה היא תוצר של עבודה מאומצת שמקיימות משפחות החטופים בחודשים האחרונים אל מול מקבלי החלטות מכל העולם, במטרה להחזיר הביתה את כל החטופים - החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".
ההצהרה היא של 18 ראשי מדינות שאזרחיהן נמנים עם החטופים. המנהיגים קוראים כאמור לשחרור מיידי של כל החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה, ומדגישים כי "ההצעה על השולחן לשחרור החטופים תביא להפסקת אש ארוכה שתקדם עלייה בהכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ותביא לסיום הפעולות העוינות. עזתים יוכלו לחזור לבתיהם".
הפקיד הבכיר בממשל האמריקני אמר: "נעשה מאמץ מוקדם יותר להגיע להצהרה מוסכמת ולא הצלחנו להגיע להסכמות. היו חילוקי דעות בעבר והצלחנו להביא לחתימה פה אחד בגלל המצב הנוכחי עם החטופים. העובדה היא ששוחחנו עם כל המדינות בנוגע לעסקה על השולחן שתביא הפסקת אש מיידית לעזה עם שחרור נשים, מבוגרים וחולים. עבדנו על זה לפרטי פרטים וחמאס דחה ההצעה. בגלל זה יש לחימה שנמשכת בעזה, המפתח הוא עניין החטופים".
הוא הוסיף: "טענת חמאס שישראל לא מאפשרת חזרת תושבים לצפון הרצועה היא שקרית. האזורים האלה הם אזורי מלחמה, כדי שאנשים יוכלו לנוע באופן בטוח אתה צריך הפסקת אש ועסקת חטופים. במהלך השבועות הראשונים של הפסקת האש נקבעו תנאים שיאפשרו חזרת תושבים לצפון עזה בבטחה בסיוע האו"ם.
"יש הרס גדול ולכן אתה רוצה קודם להקים מקומות בטוחים. זה יהיה מסוכן לאוכלוסייה לחזור ללא הכנה. זה סוכם אחרי חודשים של משא ומתן כולל התייעצות עם מומחים הומניטריים. אם יהיה שחרור של נשים, מבוגרים וחולים ותהיה הפסקת אש - אז ייקבעו תנאים שיאפשרו חזרת תושבים. לכן טענת חמאס אינה נכונה".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
מנהיג חמאס בעזה סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
בהתייחס למנהיג חמאס בעזה סינוואר, אמר הבכיר האמריקני: "אני חושב שהצדק יגיע אליו. היו מספר פעמים שבהן המשא ומתן עשה התקדמות גדולה בחוץ עם מנהיגי חמאס שגרים במלונות פאר, אבל סינוואר הוא בסופו של דבר מקבל ההחלטות, כאשר השאלה הגיעה אליו - אם יסכים לשחרור חטופים כדי להבטיח הפסקת אש - התשובה שהגיעה אישית ממנו הייתה 'לא'.
"בסופו של דבר סינוואר הוא זה שמקבל את ההחלטות, כך חמאס עושה עסקים והוא דחה את העסקה ובכך הוא מתעקש להחזיק את החטופים. סינוואר הוא האיש שאומר 'כן' או 'לא', והוא אמר 'לא'. אנו פוגשים את המשפחות ומעדכנים אותן במה שאנחנו יודעים ומה שאנחנו לא יודעים. אלו שיחות קשות. יש אמת ברורה - חמאס מחזיק חטופים, משחרר סרטונים שלהם ומסרב לאפשר להם לחזור למשפחותיהם".
על השאלה אם ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה הכול כדי להגיע לעסקת חטופים, אמר הבכיר האמריקני: "זה משא ומתן מאוד קשה. היו זמנים שבהם הישראלים, מסיבה כזו או אחרת, לא רצו להניח נושאים מסוימים על השולחן. לפני שישה שבועות אולי הייתי נותן תשובה אחרת, אבל אחרי השיחה של הנשיא ביידן עם ראש הממשלה נתניהו - ערב המתקפה של איראן - זה היה נושא מרכזי.
"ראש ה-CIA היה בשיחה בחדר הסגלגל. השיחות עם קטאר ומצרים שהיו בקשר עם חמאס נתנו להבין שאפשר להגיע לפריצת דרך, אבל התגובה של חמאס לא הייתה קונסטרוקטיבית. יש עסקה על השולחן שפוגשת כמעט את כל הדרישות של חמאס, כולל נושאי מפתח, ומה שהם צריכים לעשות זה לשחרר את הקטגוריה ההומניטרית. היו זמנים שחשבנו שישראל יכולה אולי לתת יותר אבל זה משא ומתן ויש עניינים טקטיים".
לסיכום דבריו, אמר הבכיר האמריקני: "היו לנו סימנים מכיוון חמאס – לא התכוונו לדחות ואנו מוכנים לשבת שוב, אבל נבחן את זה בימים הקרובים. אנו רואים אינדיקציות שיש כאן אולי נתיב, אבל אני לא לגמרי בטוח כי דברים שאנו שומעים מחמאס חוץ לא משקפים את מה שאומר חמאס פנים שיושב במנהרות מתחת לאדמה ומתעלם מהסבל של האוכלוסייה בעזה. אנו עושים כל מה שאנו יכולים על-מנת להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה. יש הצעה על השולחן שהיא מפת דרכים לסיום המשבר וחמאס צריך לשחרר את הקטגוריות האלה ואז נוכל להתקדם".
בהכנת הכתבה השתתפו עינב חלבי ויעל צ'כנובר