39 אסירים ואסירות שוחררו הלילה (בין שבת לראשון) כחלק מהעסקה בין ישראל לחמאס, שבמסגרתה שוחררו מהשבי ברצועת עזה 13 אזרחים ישראלים.
בין המשוחררים הייתה המחבלת אסראא ג'אבעס, שעליה נגזרו 11 שנות מאסר באוגוסט 2016 אחרי שהורשעה בהצתת בלון גז ובפגיעה בשוטר שנפצע באורח קל. ג'אבעס זכורה גם כאסירה שביקשה לעבור ניתוח אף קוסמטי על חשבון המדינה, אחרי שנפצעה בפיצוץ בלון הגז - וסורבה. ג'אבעס שבת לביתה בג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים.
3 צפייה בגלריה
 אסראא ג'אבעס
 אסראא ג'אבעס
גרמה לפיצוץ, נפצעה - וביקשה ניתוח קוסמטי. אסראא ג'אבעס בריאיון לאל-ג'זירה, הלילה
3 צפייה בגלריה
נורהאן עוואד והדיל ווג'יה עוואד
נורהאן עוואד והדיל ווג'יה עוואד
נורהאן עוואד והדיל ווג'יה עוואד
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
הפיגוע התרחש באוקטובר 2015, וג'אבעס הודתה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בניסיון לחבלה בכוונה מחמירה. למעשה, יחד עם הזמן שבו שהתה במעצר, הייתה אמורה ג'אבעס להשתחרר לכל היותר עד שנת 2026.
מחבלת נוספת ששוחררה היא מייסון מוסא מבית לחם, שביצעה ב-2015 פיגוע דקירה של חיילת שהייתה אז בת 20 - שנפצעה באורח קשה. מוסא נידונה ל-15 שנות מאסר, ובחקירתה בשב"כ אמרה שהגיעה למעבר כדי לרצוח חייל.
לצדן שוחררה גם המחבלת נורהאן עוואד ממחנה קלנדיה. בשנת 2015 עוואד, אז בת 16, הגיעה בסמוך לשוק מחנה יהודה יחד עם בת דודתה הדיל ווג'יה עוואד בת ה-14, שם הן נופפו במספריים מול אנשי ביטחון, שירו בהן.
נורהאן עוואד ובת דודתה "צדות" קורבן

במהלך הפיגוע דקרו המחבלות את יוסוף אלחרוב, פלסטיני בן 70 שחשבו ליהודי, ופצעו אותו קל. בעל חנות סמוכה, דוד אשור (52) תושב הר אדר, מיהר למקום ונטרל את המחבלות באמצעות כיסא. חבלן משטרתי שנסע במכוניתו בקרבת מקום זיהה את האירוע, יצא מהרכב וקרא למחבלות לעצור. כשלא נענו הוא פתח בירי, חיסל את ווג'יה ופצע את נורהאן באורח קשה.
עוד מחבלת ששוחררה היא שורוק דוויאת מצור באהר. היא נעצרה ב-2015 לאחר שדקרה ופצעה באורח קל ישראלי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. חרף הפציעה בפלג גופו העליון, הפצוע שלף את נשקו, ירה בדוויאת ופצע אותה באורח קשה מאוד. למרות פציעתה דוייאת ניסתה לברוח, אך כוחות ביטחון שהיו במקום השתלטו עליה וניטרלו אותה.
מחבלת נוספת היא פדווה חמאדה מצור באהר. בשנת 2017 היא ניסתה לבצע פיגוע דקירה בשער שכם, ונעצרה. בהמשך נידונה ל-10 שנות מאסר, אך הלילה כאמור שוחררה. מחבלת שישית ששוחררה היא עאישה אפגאני מסילואן. אפגאני נעצרה ב-2016 לאחר שניסתה לבצע פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. היא נידונה בהמשך ל-15 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
האסירים הביטחוניים יוצאים מכלא דמון
האסירים הביטחוניים יוצאים מכלא דמון
שחרור אסירים ואסירות מכלא דמון במסגרת העסקה ביום שישי
(צילום: גיל נחושתן)

קרוב לאסירה ששוחררה סטר לשוטר, נעצר - ושוחרר

בית משפט השלום בירושלים הורה אתמול על שחרור של פלסטיני, קרוב משפחה של אסירה ששוחררה בעסקת החטופים, שנעצר אתמול אחרי שסטר לשוטר במהלך עימות במגרש הרוסים. השופט אורן סילברמן דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו ונימק זאת בכך שהשוטר היה זה שהחל בעימות.
"עילת מסוכנות אכן קיימת באירוע, אך כאשר מדובר באירוע קונקרטי בנסיבות הקונקרטיות המתוארות, וכאשר על פי כל הגרסאות האקט האלים הראשון על הדחיפה הגיע דווקא מצד השוטר, עילת המסוכנות במקרה שכזה איננה מחייבת מעצר", כתב. המשטרה הודיעה כי היא שוקלת להגיש ערר לבית המשפט המחוזי.
האירוע התרחש במקביל לשחרור האסירים המזרח ירושלמים כחלק משחרור הישראלים שנחטפו לעזה על ידי חמאס. כחלק מהיערכות לשחרור הציבה המשטרה מחסומים מסביב למתקן המעצר במרכז העיר. העצור הוא קרוב משפחה של אסירה שהגיע לקבל את פניה. לטענת המשטרה, הוא "הקים את ידו הימנית ונתן לשוטר סטירה בעוצמה בפניו תוך שהוא ממשיך להתנגד".