ההפגנה מול בית שר החינוך קיש, ביום שישי האחרון
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )

ארגון המורים העל-יסודיים טוען כי אי-מתן ציונים לתלמידים הוא צעד סביר ומידתי שננקט כבר יותר מחודשיים ובכל מקרה אין הוא גורם לפגיעה מהותית בתלמידים. כך עולה מתשובת הארגון לבית הדין הארצי לעבודה, בעקבות בקשת משרד החינוך והשלטון המקומי להוצאת צו מניעה נגדו. ארגון המורים ביקש לדחות את בקשה זו לצו מניעה, שנחשפה ב-ynet.
ביום שישי הנחה שר החינוך יואב קיש להגיש לבית הדין לעבודה בקשה להוצאת צווים להפסקת עיצומי המורים, שבמסגרתם לא ניתנים ציוני מגן לתלמידים הניגשים לבחינות בגרות. בבקשה נכתב כי "העיצומים גורמים לפגיעה אנושה, בלתי הפיכה ובלתי מידתית ברבבות תלמידים ובמערכת החינוך".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יואב קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
הפגנה מול ביתו של יואב קיש במחאה על עיצומי ארגון המורים
הורי התלמידים דורשים את פרסום ציוני המגן, בהפגנה ביום שישי
(צילום: הנהגת ההורים הארצית )
ביום שישי האחרון הפגינו מאות הורים ותלמידים מול בית השר קיש בשל הפגיעה המתמשכת בתלמידי כיתות י' עד י"ב הניגשים לבגרויות מבלי לדעת את ציון המגן שלהם. יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר בהפגנה כי "הגיע הזמן שהילדים העתידים להתגייס בעוד חודשים ספורים יקבלו את ציוני המגן".
קיש אמר כי הוא תומך בהעלאת שכר המורים, אך המאבק אינו צריך להיות על גב התלמידים. משרד החינוך והשלטון המקומי ביקשו שבית הדין יורה לאלתר לכל עובדי ההוראה להעביר ציונים והערכות מילוליות, לרבות ציונים שנתיים, לכל הגורמים הרלוונטיים - תלמידים, מנהלים, הורים ומשרד החינוך.
באמצעות עורכי הדין סיגל פעיל, זוהר גיפס וטל איסק הגיש אמש ארגון המורים העל-יסודיים את תגובתו לבית הדין, לקראת דיון שיתקיים היום בצהריים. בארגון, שבראשו עומד רן ארז, ציינו כי בחודש פברואר האחרון פג תוקפו של ההסכם הקיבוצי ובמשך יותר משנה גוררת המדינה את רגליה.
"בין הצדדים מתנהל משא ומתן קיבוצי למראית עין בלבד, תוך שתנאי העסקתם של המורים בחינוך העל-יסודי הפכו להפקר והזלזל בהם הוא קיצוני", נטען בתגובה מטעם ארגון המורים, שם ציינו כי "זה חודשיים לפחות ננקטים עיצומים, אך המדינה והמעסיקים לא מצאו לנכון לפנות לבית הדין ומילאו פיהם מים".
2 צפייה בגלריה
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
רן ארז ויואב קיש
(צילום: אוראל כהן )
עוד נטען, כי "בנסיבות שבהן משרד האוצר מציע 'הצעות' שאינן מקדמות שום שיח, אלא מביישות את המעמד ובעיקר את המורה במדינת ישראל - אין לארגון המורים כל צעד אפקטיבי לקידום האינטרסים שלו, זולת צעדים ארגוניים". לטענתם, האוצר הציע "העלאה משפילה של 400-350 שקלים, אשר לאור האינפלציה משמעותה ירידה בשכר המורים".
בתגובה נטען כי אי-מתן ציונים לתלמידים הוא "צעד סביר ומידתי שננקט כבר יותר מחודשיים ובכל מקרה אין בו כדי פגיעה מהותית בתלמידים". לפי ארגון המורים, אין יסוד לטענת משרד החינוך לפיה נגרמת פגיעה אנושה במוכנות התלמידים לבחינות בגרות.
"ההפך הוא הנכון", אמרו. "עובדות ועובדי ההוראה המגישים לבגרות עושים לילות כימים עבור התלמידים ובהתאם להנחיית ארגון המורים לא מזינים את ציוני בחינת המתכונת של התלמידים, אך הפוך מהנטען בבקשה – הם לא רק מעריכים את התלמידים על אלו, הם יושבים עמם, מתרגלים עמם, מאירים ומעירים להם, מתגברים אותם היכן שצריך, ומחזקים ומסייעים בכל הדרוש על מנת שהתלמידים יצליחו בבחינות באופן מיטבי. הם לא מזניחים את ההכנות של התלמידים לבחינות". לטענתם, התלמידים קיבלו משוב על הבחינות.
בארגון המורים ציינו בנוסף כי בניגוד לטענת משרד החינוך לא תהיה פגיעה בטוהר הבחינות, משום שתוצאות בחינות הבגרות יינתנו רק לאחר שארגון המורים יגיע להסכם עם משרד האוצר והציונים יועברו למשרד החינוך. הם הסבירו כי הציונים יפורסמו לפני פרסום תוצאות בחינות הבגרות ולכן אין חשש שהמורה יתאים את הציון השנתי לתוצאת הבגרות.

ההצעה של האוצר למורים

בשבוע שעבר הציג משרד האוצר לארגון המורים הצעה מעודכנת. לפי ההצעה, בהבשלה מלאה של ההסכם שכר מורה יתחיל ב-10,000 שקל לתואר ראשון ו-10,900 שקל לתואר שני. כמו כן תינתן תוספת של יותר מ-1,500 שקל. בפעימה הראשונה, בחודש ספטמבר הקרוב, יעלה שכרם ל-9,099 שקל ו-9,952 שקל בהתאמה. כמו כן, יינתנו תוספת שכר לכלל המורים שאינן פוחתות מסכום של 850 שקל בהבשלה מלאה של ההסכם.
במשרד האוצר אמרו כי "לנוכח ההצעה המכבדת והמפורטת, שמותאמת לצורכי מערכת החינוך ולהיקפם של הסכמי השכר האחרים שנחתמו בתקופה האחרונה, צר לנו שארגון המורים ממשיך את הפגיעה בתלמידים. משרד האוצר קורא לארגון המורים להפסיק את הפגיעה הכבדה בתלמידי התיכון רגע לפני תקופת הבגרויות ולהגיע לשולחן המשא ומתן מתוך רצון אמיתי להגיע להסכם שכר ראוי וטוב עבור מערכת החינוך".