מבצע "ימי תשובה", שהיה למעשה התגובה הישראלית למתקפת הטילים האיראנית בתחילת החודש, כלל דגש של תקיפת סוללות ההגנה האווירית המתקדמות ביותר של איראן. היעד הישראלי היה לפתוח עליונות אווירית לחיל האוויר בתקיפות הבאות - אם יהיו, לצד פגיעה במפעלי טילים איראניים - ועל-פי פרסומים זרים ברכיב קריטי - מערבלים פלנטריים - רכיב יקר ערך בייצור הטילים האיראניים. כעת, הכדור נותר בידיה של טהרן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP, מארק ישראל סלם, AP)
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)

במבצע השתתפו יותר מ-100 מטוסים מסוגים שונים. חיל האוויר עשה שימוש גם בתחבולות ובהונאות כדי לחדור לשטח האווירי של איראן, והשמיד סוללות נ"מ בסוריה - שיועדו לסייע נגד חדירה אווירית לאיראן. כך או כך, על-פי ההערכות, צפויים עוד ימים ארוכים עד שבישראל יתקבלו הערכות הנזק - BDA של התקיפות. לפי ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל", בתקיפות השתתפו גם מטוסי F-35.
כך או כך, השאלה שעומדת כעת על הפרק היא האם טהרן תחליט להגיב. התשובות לשאלה הזו נענות בהערכות סותרות: בכירים אמריקנים העריכו אתמול בערב בשיחה עם ynet שאיראן כנראה לא תגיב, אבל בישראל מנגד העריכו שהאיראנים יגיבו - בעיתוי לא ידוע.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי שני גורמים אזוריים שתודרכו על-ידי איראן כי בטהרן נערכו אתמול כמה מפגשים רמי דרג במטרה לקבוע את היקף התגובה האיראנית לתקיפות הישראליות. גורם אחד אמר שהנזק בתקיפות היה "מינימלי", אך הוא ציין שכמה בסיסים של משמרות המהפכה בטהרן ובסביבתה נפגעו גם כן.
ביידן על התקיפה באיראן: "מקווה שזה הסוף"
(רויטרס)

מפה
סגן נשיא איראן, מוחמד רזא עארף, שביקר אתמול בערב במשרד חמאס בטהרן וניחם על מותו של יחיא סינוואר, התייחס לפי דיווח בסוכנות הידיעות תסנים לתקיפה הישראלית - ואמר: "על התוקף להמתין לתגובה. נגיב בזמן המתאים". המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, נראה כמי שמנסה לנצל את התקיפה הישראלית כדי להגיע אל הקהל הישראלי - ופתח חשבון חדש בעברית ברשת X. בפוסט הראשון שלו כתב: "בשם אללה הרחמן והרחום".
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, התייחס היום בהזדמנויות שונות לתקיפה הישראלית - אבל לא הזכיר באף אחת מהן נקמה. בשיחה שקיים אתמול בערב עם עמיתיו בקטאר, סעודיה ומצרים, אמר לפי הדיווחים באיראן כי "איראן לא תהסס להפנות תגובה נחרצת נגד כל תוקפנות נגד שלמותה הטריטוריאלית וביטחונה. על הקהילה הבינלאומית לנקוט בצעד מיידי ויעיל למניעת התרחבות המלחמה באזור". בהזדמנות אחרת, אמר כי לאיראן "אין גבולות" בכל הנוגע להגנה על השלמות הטריטוריאלית של ארצו.
צבא איראן, מצידו, פרסם הודעה שבה הכריז על זכותה של טהרן להגיב - אבל הזכיר מנגד את קריאתו להפסקת אש קבועה בלבנון ובעזה. "איראן שומרת לעצמה את הזכות החוקית והלגיטימית להגיב בזמן. היא מדגישה כי יש להשיג הפסקת אש קבועה בעזה ולבנון", נכתב בהודעת צבא איראן. בסוכנות הידיעות AP פירשו את ההודעה כרמז שיאפשר למנוע הסלמה.
צבא איראן סימן את חלקה של ארה"ב, לטענתו, וטען כי חיל האוויר הישראלי "השתמש במרחב שעומד לרשות צבא ארה"ב בעיראק - במרחק 100 ק"מ מגבול איראן". בהודעה נטען שהיעדים היו מכ"מים בגבול במחוזות אילאם, חוזסתאן וסביב מחוז טהרן. מפעלי הטילים שהותקפו לא הוזכרו בהודעה.

יותר מ-60% מהטייסים - אנשי מילואים

בגיחות שביצעו אתמול בלילה מטוסי חיל האוויר השתתפו גם כמה נווטות, בדומה למבצעים דומים בעבר. נווט נוסף שהשתתף בתקיפות היה אלוף אביעד דגן, שעתיד להיכנס בקרוב לתפקידו כראש אגף התקשוב. בעברו פיקד על בסיס חצרים. יותר מ-60% מהטייסים במבצע הם אנשי מילואים.
2 צפייה בגלריה
ראש אגף התקשוב הנכנס, תת-אלוף אביעד דגן
ראש אגף התקשוב הנכנס, תת-אלוף אביעד דגן
ראש אגף התקשוב הנכנס, אביעד דגן. השתתף בתקיפות באיראן
(צילום: דובר צה"ל)
גורם ישראלי אמר אתמול כי אם איראן תחליט לתקוף את ישראל בתגובה לתקיפות אתמול בלילה, "היא מסתכנת בפעולה הרבה יותר חזקה, עם יכולת הגנה מוחלשת". לדבריו, "הם עירומים לגמרי".
"זו לא הייתה תקיפה דרדל'ה. זו פגיעה אסטרטגית והוכחה שנגמר סיפור הפחד מאיראן", טען עוד הגורם. "ישראל לא רצתה שאיראן תכיל את האירוע. ישראל הייתה מוכנה לאסקלציה והאיראנים בחרו להתקפל. המשטר מנסה לגמד את התקיפה. עכשיו הם ינסו לספר סיפורים אבל הם יודעים את האמת".
פורסם לראשונה: 22:58, 26.10.24