כבר שנים שמזהירים בהתנחלויות מפני פיגוע כזה, והבוקר (יום חמישי) הוא התרחש - כאשר שלושה מחבלים פתחו באש לעבר כלי רכב בכביש 1, סמוך למעלה אדומים, באזור מחסום א-זעיים. בפיגוע נרצח מתן אלמליח ממעלה אדומים, ושישה נוספים נפצעו.
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים

הפיגוע התרחש בציר המרכזי שמוביל לירושלים, שעמוס ופקוק במיוחד בבקרים, ונוסעים בו גם ישראלים וגם פלסטינים. בהתנחלויות הזהירו כי האזור הזה, וצירים פקוקים נוספים ביהודה ושומרון, הם בבחינת "מלכודת מוות", שכן אם מחבלים יפתחו באש לעבר כלי הרכב - כפי שקרה הבוקר - לא יהיה לנהגים לאן לברוח.
אחד הפיגועים הקשים שהתרחשו לאחרונה במתווה דומה היה רצח האחים הלל ויגל יניב בחווארה, שנורו למוות מטווח קצר בזמן שעמדו בפקק בציר. מלבד חווארה, ראשי המועצות התריעו על מוקדים בעייתיים נוספים - בהם הציר בו אירע הפיגוע הבוקר. בנוסף, התריעו מפני בעיה דומה במעבר מיתר שבהר חברון, שם התרחשו כמה אירועי שוד וגם פח"ע.
אחת מעדויות הראייה לפיגוע הבוקר סיפרה כי ברגע שהתחיל, "לא היה לנו לאן לברוח". לדבריה, "אם הייתי יוצאת דקה לפני מהבית - הייתי בפיגוע. מישהו יצא מהרכב ופשוט ריסס פה. זה לא נורמלי. יש מלא כוחות ביטחון שהגיעו ממש מהר. צבא, משטרה, מסוקים. שלושת הנתיבים בכביש עמדו בפקק והמחבלים ריססו אותנו חופשי מכל כיוון".
5 צפייה בגלריה
מחסום ליד מעלה אדומים
מחסום ליד מעלה אדומים
המחסום ליד מעלה אדומים
(צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע בכביש 1
(צילום: לירן תמרי)
סגן ומ"מ ראש העיר מעלה אדומים, גיא יפרח, הגיב למתרחש ואמר: "אנחנו במצב חירום. הנסיעה המשותפת עם הפלסטינים בכביש 1 היא פצצה מתקתקת. ממשלת ישראל חייבת למצוא פתרון מיידי ולהפסיק את הנסיעה המשותפת של תושבי מעלה אדומים והאזור עם כלי רכב פלסטינים. אני דורש את סלילת כביש מרקם החיים באופן מיידי, בלי שיהוי ובלי דיחוי. עד שהכביש הזה ייסלל יש להקים שני מחסומים נוספים ביציאה מהכפר עזרייה ובצומת חיזמא-מישור אדומים, ולא לאפשר עליה חופשית של פלסטינים לכיוון ירושלים, ללא בידוק.
הגיעה העת שממשלת ישראל ובית המשפט העליון יציבו חיי אדם בראש סדר העדיפויות ויפסיקו, מטעמי חופש תנועה הזויים, לסכן את חיינו וחיי ילדינו. בשם תושבי העיר ובשמי אני מבקש להביע את תנחומינו הכנים למשפחת הנרצח. יחד, כולנו, מתפללים ומייחלים לרפואת הפצועים".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
התריעו על "מלכודת מוות"
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
זירת הפיגוע סמוך למעלה אדומים
עומדים בפקק
(צילום: דוברות המשטרה)
לפני שלושה חודשים התריע גם ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, מפני האיום בכבישי יו"ש. במכתב ששיגר לראש הממשלה ולשר הביטחון, כתב: "העומס מהווה נקודת תורפה בטחונית חמורה. אינני רוצה לעלות על הכתב את האיום הנשקף מחוליות טרור בעומס תנועה, אך כל בר דעת מבין זאת".
גנץ הוסיף כי "בעת הזאת אחד האתגרים המרכזיים נוגעים להתנהלות המחסומים בכניסה לתחומי הקו הירוק. כידוע, יש תנועה רבה באזור המעורבת מיהודים, ערבים תושבי הרשות וערבים ישראלי. ספיקת התנועה באזור מקסימלית והכבישים מתקשים לעמוד בכמות הנסועה. בשל כך, כל מצב שנופל ולו בקצת מפעילות מלאה וזורמת של המחסום, גוררת עומס תנועה מיידי ומהווה נקודת תורפה ביטחונית חמורה".
5 צפייה בגלריה
מכתב ששלח ישראל גנץ ליואב גלנט בעניין סכנת הפקקים והטרור הצפוי
מכתב ששלח ישראל גנץ ליואב גלנט בעניין סכנת הפקקים והטרור הצפוי
המכתב ששלח ישראל גנץ בעניין סכנת הפקקים והטרור הצפוי
ראש מועצת גוש עציון ומועצת יש"ע, שלמה נאמן, אמר: "הפקקים במחסומים הופכים למלכודות מוות, צריך לאסור תנועה על האוכלוסייה המפגעת ולתת לתושבים לנוע בבטחה בארצם. הפקקים בכביש המנהרות ובמעבר מזמוריה יכולים חלילה ליצור סכנה אמיתית. כבר שנים שאני דורש טיפול מקיף לבעיית המעברים ולתעדף את פיתוח הכבישים והתחבורה ביו"ש, זה לא רק איכות חיים אלא החיים עצמם. אני שולח תנחומים למשפחת הנרצח ורפואה שלמה לפצועים בתוך כל פצועי עם ישראל במערכה על ארצנו".
ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, אמר כי "מתווה הפיגוע הבוקר, וניצול פקקי התנועה באזור המחסום, הוא חלום הבלהות של כל מי שעומד בכביש לקראת מחסום המנהרות. על מערכות הביטחון לשנות גישה לאלתר ולייצר מרחב בטוח לתושבים שמבקשים להגיע לירושלים. לצערי לאחר מכתבים, פגישות ואף דיונים בכנסת לא יכולים עתה לומר האחראים 'לא ידענו'".
לדברי רביבי, "זה זמן רב שאנחנו פונים למשרד לביטחון לאומי, למשרד הביטחון, לצה"ל ולמשטרה ומתריעים כי ההתנהלות במחסום המנהרות - שמייצרת פקקי ענק - היא מתכון למתווה פיגוע כנגד יהודים שיעמדו בפקק. פנינו בתחילה במפגשים שונים, פנינו באמצעות מכתבים, אפילו יזמנו דיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת. כל הקריאות עד כה נפלו על אוזניים ערלות".
"אני דורש מהמערכות לשנות לאלתר גישה ולייצר יכולת לתנועה לזרום, לייצר אבטחה גם לקראת הבידוק ולא פחות חשוב מכך - להיות קצת יותר קשובים להערות והארות שלנו כמנהיגי ציבור", אמר רביבי. "רק לפני חודש התרענו על תרחיש של פיגוע בפקק לקראת מחסום וכזה התרחש לצערנו לפני זמן קצר במחסום א-זעיים. כל רגע בו המערכות מתמהמהות הוא רגע מסכן חיים".