1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
לכל אחת מהתרופות יש חסרונות משמעותיים. מחלקת קורונה בבילינסון
(צילום : יריב כץ)
טיפול שעשוי להציל את חייהם של חולי קורונה מסופק כבר בארה"ב ובעולם – ומשרד הבריאות בישראל עדיין לא סיכם את רכישתו. מדובר בצבר הנוגדנים "סוטרווימאב" של חברת GSK, שניתן בעירוי ונמצא יעיל מאוד נגד וריאנט האומיקרון.
בדומה לרג'נרון, עירוי הנוגדנים שניתן לחולי קורונה בסיכון והוכנס לשימוש בעקבות מאבק "ידיעות אחרונות" – גם הסוטרווימאב יכול להינתן במסגרת הקהילה וקופות החולים. בכך הוא עשוי למנוע הידרדרות ואשפוזים של חולי קורונה. במשרד הבריאות בחרו שלא להגיב, אך ייתכן כי ישראל מנהלת מו"מ להבאת התרופה והסכם בנושא ייחתם בקרוב.
בנוסף לתרופה רמדסיביר, שניתנת לחולים בבתי החולים ומשמשת להקלה על סימפטומים, גם התרופה של חברת פייזר, פקסלוביד, והתרופה מולנופירביר של חברת MSD נמצאות בשימוש. ואולם לכל אחת מהתרופות יש חסרונות משמעותיים. לפקסלוביד עשרות התוויות נגד, כך שחולים ברשימה ארוכה של מחלות שנוטלים תרופות אחרות לא יכולים לעשות בה שימוש. מולנופירביר נחשבת יעילה פחות באופן משמעותי.
"מדובר בנוגדן שהוא כן יעיל נגד אומיקרון", הסבירה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידת למחלות זיהומיות בשיבא. "איכשהו החברה לא הכינה מספיק נוגדנים ויש מחסור. מנגד, בארץ לא הזמינו עדיין את התרופה שממש מחסלת את האומיקרון. המטרה שלה היא למנוע הידרדרות, אשפוזים ומוות. הטיפול מאושר על ידי ה-FDA. זה למשל טיפול לחולים שלא פיתחו נוגדנים כמו מדוכאי חיסון".