מתרבות ההודעות על אי-התייצבות למילואים: ריאיון עם שניים
(צילום: ירון ברנר)

מכתב אנשי המילואים של סיירת מטכ"ל, שמאיימים להפסיק את שירותם ההתנדבותי אם תימשך חקיקת ביטול עילת הסבירות, הונח הבוקר (ראשון) על שולחנו של מפקד היחידה. מאז שהחלה ההתארגנות היא גדלה, ועל המכתב חתומים יותר מ-400 אנשי מילואים פעילים, בנוסף לכאלו שכבר פרשו.
"זה עתה הונח בידיים רועדות מכתב אי ההתנדבות, בעותק מודפס ובודד בצירוף כל שמות החותמים, על שולחנו של מפקד היחידה", נכתב בהודעה הפנימית למשתתפים ביוזמה. "כולנו תקווה כי המהלך הדורסני של החקיקה כפי שהוא היום ייפסק. בתקווה שניפגש במילואים הבאים, לאחר שהוסרה החרב מצוואר הדמוקרטיה".
6 צפייה בגלריה
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
"נוכח מהלכי החקיקה האחרונים שהממשלה ממשיכה במרץ בקידומם", כתבו אנשי המילואים למפקד הסיירת, "תוך התעלמות מוחלטת מכך שחקיקה זו מרסקת את הבסיס המשותף של החברה הישראלית וקורעת את העם, מצפוננו אינו מתיר לנו לעמוד עוד מנגד. הליך חקיקה אנטי דמוקרטית המערער את יסודות המשטר של מדינת ישראל פוגע באופן ישיר בביטחון המדינה, ביטחון הנשען בראש ובראשונה על ערבות הדדית ואחוות לוחמים.
"אנו רואים בדאגה את התהליך שעוברת החברה הישראלית. לאחר לבטים קשים ומתוך כאב עמוק על שהדברים הגיעו לכדי כך, החלטנו לפנות אליך ולהודיע שבמידה ולא ייגנזו תהליכי החקיקה הנוכחית אשר פוגעת בעצמאותה של מערכת המשפט, לא נוכל להמשיך ולהתנדב לשירות מילואים ביחידה. אנו מודעים לפגיעה העלולה לקרות בשל אי התנדבותנו למילואים ביחידה, אך בצו השעה הנוכחי לא נותרה לנו דרך פעולה אחרת בנסיוננו לעצור את ההרס שהחוקים המתוכננים יעוללו לכולנו".
מבחינת צה"ל נראה כרגע שלאירוע אין משמעות מעשית, מכיוון שאיש מאותם חתומים לא זומן בינתיים לשירות מילואים - וכנראה שגם לא יזומן בקרוב.
6 צפייה בגלריה
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
תרגיל חטיבת הנח"ל ברמת הגולן
חשש מפגיעה בכשירות מבצעית. "לא נותרה לנו ברירה אחרת"
(צילום: AFP)
"ברור לכולנו שאנחנו לוחמים בצה"ל ושכולנו נגיע בזמן אמת", אמר הבוקר ל-ynet Live גדי שפסלס, לוחם בסיירת מטכ"ל לשעבר ומילואמיניק בשלדג. "אבל השאלה באיזה כשירות נגיע ובאיזה כשירות יגיעו הלוחמים שאנחנו מאמנים, וזו הבעיה. ברגע שקבוצה גדולה מאוד של חיילי מילואים לא מתייצבים לאימונים ולשירות מילואים במשך תקופה ארוכה, רמת הכשירות שלהם יורדת בצורה דרמטית, וככל שעובר הזמן רמת הכשירות יורדת עוד ועוד והתוצאה תהיה ביכולת הביצוע של הכוחות בשטח".
"מדובר פה במעשים שהם שלי, אני מדבר בשם עצמי", המשיך שפסלס. "לא הייתי בכלל מתבטא בנושא אם לא האמירה ההזויה של ראש הממשלחה נתניהו על הטייסות, כשאמר שטייסת אחת יכולה להפסיק לפעול, אבל לא בלי ממשלה. הרי לא מדובר בטייסת אחת, מדובר בעשרות, מאות ואפילו אלפים של חיילי מילואים כמוני שפשוט לא יוצאים למילואים. הם לא כותבים פוסטים, הם לא שולחים מכתבי איום לראש הממשלה או לשר הביטחון או לרמטכ"ל - הם פשוט לא מתייצבים למילואים. זאת המציאות, ואם אנחנו לא מבינים את זה אנחנו בבעיה רצינית מאוד. לא מדובר בטייסת אחת ולא ביחידה אחת - מדובר במאות ואלפי מילואימניקים".
6 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
אחד המכתבים שנשלח לקצין רפואה ראשי
6 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מפסיק לאלתר את התנדבותי". מכתב שנשלח לקצין רפואה ראשי
שפסלס הוסיף: "אני עושה מילואים באופן פעיל כבר 41 שנה. אני בן 64 וחבריי שמשרתים איתי נמצאים היום במילואים. הם יצאו למילואים ביום ראשון שעבר. החברים שלי מבינים את גודל השעה, ולצערי אני לא היחיד שלא התנדב למילואים. שיטת הגיוס ביחידות המובחרות לא עובדת בצורה כזו שנשלחים צווים, שיטת הגיוס עובדת כך שפונים אלינו ושואלים אותנו מי מגיע למילואים, ואנשים נענים ובמשך 41 שנה. ההיענות הייתה תמיד מעולה ותמיד היה עודף של מתנדבים, היום כבר לא".
בתוך כך, יותר מ-150 אנשי פורום הרפואה הצבאית - רופאים ורופאות, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש במיל' - העבירו במהלך סוף השבוע מכתבים אישיים למפקדיהם, שבהם הם מכריזים על הפסקת שירות המילואים באופן מיידי. המכתבים שמיים ולא מנוסחים כאמירה כללית של יחידה או "איום עתידי", אלא כהודעה רשמית. אנשי הפורום הם אנשי רפואה במיל', חלקם בדרגת סא"ל, מכל יחידות צה"ל: קציני רפואה גדודיים, ראשי ועדות רפואיות בלשכות גיוס, רופאים ביחידות מיוחדות דוגמת 669 והשייטת ויחידות נוספות.
6 צפייה בגלריה
"אמירה הזויה של ראש הממשלה על הטייסות"
"אמירה הזויה של ראש הממשלה על הטייסות"
"אמירה הזויה של ראש הממשלה על הטייסות"
(צילום: עמית שאבי, AFP)
ד"ר רס"ן (במיל') אור גורן, רופא מרדים, מנהל חדר ניתוח בבית החולים איכילוב ומרכז פעילות המחאה של הרופאים הצבאיים, אמר הבוקר ל-ynet Live: "חיל הרפואה תלוי לחלוטין באנשי מילואים. לא רק הכשירות שלו, אלא גם היכולת שלו לבצע רפואת שגרה לחיילים וגם לגבי היכולת להוציא משימות. אני מאמין שרוב מוחלט של אנשי המילואים יגיעו ברגע האמת במקרה של משהו ביטחוני חמור, אבל היכולת של הצבא לנהל את היומיום שלו כשהמוני רופאים ופרמדיקים אומרים 'אנחנו לא נמשיך לשרת משטר שמשתנה מול העיניים שלנו' - תיפגע".
לדבריו, "אנחנו בסך הכול מרכזים מאות אנשים שפונים אלינו ואומרים לנו שהם לא יסכימו להתייצב. אנחנו מבטאים את השטח. אני מסתובב בחדר ניתוח ואני מדבר עם אנשים ועם רופאים שאומרים לי שהם לא רוצים להתייצב כי המדינה משתנה להם מול העיניים. אנחנו פשט מבטאים את רגשי השטח. אנחנו מוצפים במכתבים, וכל אחד יותר קורע לב מהשני. כולנו רואים לאן הם מובילים את המדינה, לא צריך להיות גאון גדול. אם אני אצטרך לחכות לרגע שבו יתחילו לפגוע בזכויות של להט"בים ברחובות זה כבר יהיה מאוחר מדי".
11.07.23
(צילום: ירון ברנר)

במקביל, ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי על אף שבצה"ל מתעקשים שלא היו מקרי סירוב להגעה למילואים, עשרות לוחמים ביחידות השונות אכן הודיעו שיסרבו ולכן הם לא מזומנים כלל. לאחר שמשרתי מילואים רבים באגוז, שייטת 13, 8200, מערך המבצעים המיוחדים, הסייבר ההתקפי, טייסים, רופאים ויחידות נוספות כבר הודיעו בשבועות האחרונים כי לא יתייצבו באופן סדיר למילואים בשל התקדמות המהפכה המשפטית, נוספו כאמור במהלך סוף השבוע לרשימה גם לוחמים רבים מיחידת מורן וסיירת מטכ"ל.
יותר מ-150 משרתים בשירות מילואים פעיל לצד 1,000 יוצאי יחידות 214 (מורן/מיתר) הודיעו למפקדיהם: "אנו משהים את ההתנדבות לשירות מילואים בעקבות התקדמות מהלכי החקיקה הדורסנית שתפגע בעצמאות מערכת המשפט".
מנגד, יותר מ-200 בוגרי סיירת צנחנים יצאו נגד הקריאה לסרבנות. "אנו מתחייבים להגיע ללא קשר לרפורמה ומוציאים את צה"ל מהמשוואה הפוליטית", כתבו 231 לוחמים בשירות מילואים במכתב שנשלח לרמטכ"ל הרצלי הלוי לפני ארבעה ימים. במכתב נכתב בין היתר: "אנו, בוגרי סיירת צנחנים לדורותיה השונים, כותבים עבורך מכתב זה כדי להביע התנגדות לסרבנות הפושה בחלק מיחידות המילואים, אשר לצערנו בוחרות להעמיד את עצמם לשירות מילואים רק בהתקיים תנאים מסויימים או החלטות ממשלה כאלה או אחרות.
"עד עתה, לוחמי היחידה לא התנו את הגעתם למילואים בשל החלטה פוליטית שתתקבל, בין אם מדובר בחקיקה משמעותית ובין אם מדובר בהליך מדיני שבחרו מקבלי ההחלטות לקבל. ההתייצבות למילואים היא בסיס לקיומנו במדינה, ללא זה לא יוכל צה"ל לעמוד במשימותיו ולשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל".
עוד כתבו: "אנו מאמינים כי בשירות הצבאי ובשירות המילואים אין מקום להכניס שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים, ויש למנוע מהויכוחים בחברה בישראלית להיכנס לפתחי צה"ל. לטעמנו, צה"ל הוא קודש הקודשים ואבן היסוד של החברה הישראלית, ואין מקום לערב בו פוליטיקה. לעולם לא בחנו מי אלה הנלחמים לצידנו - האם הם קיבוצניקים, מתיישבים, חילונים או דתיים - או כל השתייכות פוליטית כזאת או אחרת, וכך נמשיך לעשות ככל שנידרש לכך. ובהמשך לכך, אנו מצפים ממך שתפעל למיגור תופעה לא ראויה זו של קריאה לסרבנות לשירות מילואים, אשר נשמעת במקומות שונים".