על רקע הגעתה שלשום (שני) של משלחת ישראלית לקהיר כדי לדון בהחייאת המגעים לעסקת חטופים חדשה, נודע כי עדיין אין פריצת דרך בנושא. עם זאת, שלושה גורמים עובדים במקביל ובאופן שוטף על קידום העסקה - מצרים, קטאר וראש ה-CIA ביל ברנס. בגזרה המצרית, משלחת ישראלית נוספת אמורה לצאת לקהיר בימים הקרובים, ולפי דיווחים נציגי חמאס הוזמנו גם הם כדי לדון בעסקה. במקביל, בארצות הברית לוחצים על קטאר להביא לפריצת דרך בנושא.
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
ראש המודיעין המצרי עבאס כמאל, ראשת ממשלת קטאר מוחמד אאל ת'אני וראש ה-CIA ביל ברנס. עובדים במקביל על עסקה
(צילום: יריב כץ, AP)
עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח הבוקר מפי מקורות כי המשלחת הישראלית שהגיעה לקהיר הגישה הצעה מתוקנת לעסקה, שכוללת סעיפים חדשים שקשורים להפסקת האש, לשלבי הסיוע ולמנגנון חלופת השבויים. לפי הדיווח, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל פנה להנהגת חמאס והג'האד האיסלאמי כדי לדון בהצעה המתוקנת.
עוד דווח כי מצרים ביקשה מארגוני הטרור הפלסטיניים לשלוח נציגים לקהיר בדחיפות ופנתה גם לקטאר בנושא. עם זאת, בדיווח צוין כי לפי קהיר, חמאס לא מראה רצון לנהל משא ומתן אלא אם יראה מסמך שמתאים לדרישותיו. המצרים הבטיחו להנהגת חמאס כי יפעלו לגיבוש הצעה חדשה וישלחו אותה לפני שייקבע מועד שליחת המשלחות לקהיר.
מקורות מצריים מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי כי התיווך המצרי ממשיך מהמקום שהופסק בו. מקור מצרי התייחס למשלחת הישראלית שהגיעה לקהיר, ואמר כי ישראל מפעילה לחץ על מצרים וקטאר כדי שילחצו על חמאס להגיע לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש זמנית בלבד, שתאפשר לישראל חופש פעולה צבאי ברצועה. מנגד, לפי המקור, חמאס דרש ערבויות לכך שישראל לא תחדש את המלחמה אחרי שחרור החטופים מעזה.
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
בלינקן ואמיר קטאר בפגישה באוקטובר. האמריקנים ממשיכים להפעיל לחץ על קטאר לקידום עסקת חטופים נוספת
(צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
הפגנה לשחרור החטופים מול הפגישה של בלינקן והרצוג, אתמול

בגזרה המצרית, "אל-אחבאר" דיווח כי מתקיימות בימים האחרונים פגישות גם בנושא עיבוי האבטחה בציר פילדלפי כדי למנוע הברחות לתוך רצועת עזה. לדברי מקורות, בפגישות הביעה ארצות הברית את רצונה לממן את תהליך האבטחה של הציר, ומצרים לא הביעה לכך התנגדות. עוד צוין בדיווח כי הסוגיה צפויה להיות נושא מרכזי בפגישה הקרובה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
אולם, לפי הדיווח, קהיר דחתה הצעות אמריקניות וישראליות שקשורות לאבטחה. לפי הדיווח, מצרים מתעקשת שהצעדים שייעשו בציר פילדלפי יכללו השתתפות פלסטינית - ולא רק ישראלית. עוד דווח כי קהיר דוחה את המאמצים הישראליים להקים נקודות אבטחה קבועות באזור.
עוד דווח ב"אל-אחבאר" כי ישראל העבירה מסר למצרים, לפיו צה"ל חייב לבדוק האם קיימות מנהרות בין עזה למצרים - מהחשש שחמאס עלול להבריח את הנהגתו ואת החטופים דרך המנהרות. לפי הדיווח, ישראל הפעילה כוחות מיוחדים בסיני, בסודאן ובלוב מתוך חשש שחמאס יעביר חטופים ואת הנהגתו למדינות האלה, לקראת העברתם למדינות אחרות באזור, כמו איראן ולבנון.
3 צפייה בגלריה
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום
(צילום: shutterstock)
בלינקן יגיע לקהיר לאחר ביקורו בישראל, בו אחד המסרים שהועברו אליו מישראל היה שלא תתאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה ללא עסקה נוספת לשחרור חטופים. מנגד, קיבל בלינקן הבטחה מישראל לאפשר למשלחת של האו"ם לבקר בצפון הרצועה.
דובר משרד החוץ של קטאר, מאג'ד אל-אנסארי, התייחס אתמול לניסיונות התיווך בין ישראל לחמאס, ואמר כי "יש חילופי רעיונות בין קטאר לגורמים שונים". אל-אנסארי ציין כי הרעיונות של כל הצדדים מתמקדים ב"הגעה להפסקת הלחימה, מניעת התרחבותה והגעה לעסקת חילופי שבויים".
יום לפני כן, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" התייחס להגעת המשלחת הישראלית לקהיר, ודיווח מפי גורמים מצרים כי "קהיר חידשה באופן רשמי את התיווך בין ישראל לפלגי ההתנגדות ברצועת עזה לאחר שהפסיקה אותו בעקבות ההתנקשות בסאלח אל-עארורי".