4 צפייה בגלריה
זירת השריפה בכפר אדמה
זירת השריפה בכפר אדמה
ליבי קליך
(צילום: אביהו שפירא)
מרבית הישראלים לא שמעו על היישוב האקולוגי אדמה עד אתמול (שני), עם הדיווחים על השריפה שכילתה את הבקתה שבה נפשה משפחת קליך מפתח תקווה, ובה מצאה את מותה ליבי הקטנה, שהייתה בסך הכל בת ארבע.
למרות שנוסד לפני 27 שנים, את היישוב אדמה שבגליל המערבי אי אפשר למצוא במפות של גוגל, או ברשימת היישובים של משרד הפנים. הסיבה: מדובר בבנייה לא חוקית, וביישוב שהמדינה לא מתכוונת להסדיר. פחות מ-100 תושבים מתגוררים ביישוב ללא חיבור לחשמל או תשתיות ביוב, ומייסדיו ויתרו גם על כבישים ומדרכות כדי לצמצם את הנזק לסביבה. אדמה גם לא משויך לשום מועצה אזורית, ומ-2019 מנהלת המדינה הליך משפטי כדי להרוס את הבתים ולפנות את התושבים.

במשך יותר מ-20 שנים לאיש לא הפריעו 30 הבתים שנבנו ביישוב בניגוד לחוק, עד שהמדינה החלה לשים דגש על הבנייה הבלתי-חוקית. מי שאחראי לאכיפת הבנייה הבלתי חוקית הוא אגף הפיקוח על המקרקעין, שהוקם ב-1988 אך קיבל סמכויות ממשיות רק ביוני 2016 עם העברת התיקון מספר 116 לחוק התכנון והבנייה ("חוק קמיניץ").

האסון בחופשה - כתבות נוספות

בישראל, לפי ההערכות, ישנם כ-100 אלף מבנים בלתי חוקיים, שמרביתם בנויים על אדמות המדינה ונמצאים ביישובים ערביים. הבנייה הבלתי חוקית נעשית לרוב בחברה הערבית בנגב, במשולש ובצפון, ובערים המעורבות רמלה, לוד וירושלים, וכן במושבים ובקיבוצים.
לפי בכיר ברשות לאכיפה במקרקעין, במקרה של היישוב אדמה הרשות דווקא פעלה לאכיפת החוק. "המתחם הוא מקבץ של מבנים שנבנו ללא היתר ובניגוד לתוכנית הבינוי, על קרקע המיועדת ליער", הסביר הבכיר. "הרשות הגישה לבית משפט בקשה לצווים שיפוטיים לפני כשלוש שנים והעניין עודנו תלוי ועומד בבית משפט".
4 צפייה בגלריה
זירת השריפה בכפר אדמה
זירת השריפה בכפר אדמה
השריפה המשתוללת, אמש
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
4 צפייה בגלריה
זירת השריפה בכפר אדמה
זירת השריפה בכפר אדמה
שרידי הבקתה ביישוב אדמה
(צילום: אביהו שפירא)
במהלך השנים הוציאה הרשות כמה צווי הריסה מנהליים, וצווי הריסה שאושרו על-ידי בית המשפט. עם זאת, למרות שהמדינה הוציאה צווי הריסה לכל המבנים ביישוב, בית המשפט אישר להרוס רק שלושה שהיו על אדמות מדינה. יתר המבנים, שנמצאים בקרקע פרטית השייכת לאדם בשם עופר ישראל, עדיין נמצאים בדיונים בבית המשפט ושום שינוי לא חל עליהם מאז 2019. ועדיין, מאז שנת 2017, הרשות לאכיפה מצלמת מהאוויר מדי חודש את השטחים הפתוחים באזור הצפון כדי למנוע הקמת מתחמים דוגמת אדמה.
כמו במקרים רבים של בנייה לא חוקית בשטח פרטי, גם במקרה הזה ההליך המשפטי נמשך כמה שנים וברשות לא יכולים להוציא לפועל את צווי ההריסה. בכיר ברשות לאכיפה במקרקעין הסביר כי "תופעות כאלה לא יכולות לקרות היום. היתרי בנייה ניתנים אחרי שנבחנו כל השיקולים, ובהחלט ייתכן שבנייה ביער היא בעלת פוטנציאל סכנה לאלה שמתגוררים בה. מבנים דליקים, כבישי גישה שמקשים על כוחות הכיבוי והביטחון להגיע במהרה וכדומה".
4 צפייה בגלריה
זירת השריפה בכפר אדמה
זירת השריפה בכפר אדמה
ללא כביש גישה או תשתיות: המאמצים לכיבוי השריפה
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
התושבים, מצידם, טוענים כי אדמה הוא "בית שמבטא חזון של חיבור, אהבה, התחשבות וקרבה לטבע". בדף המאבק של התושבים כתבו כי "אדמה שוכנת על קרקע בבעלות פרטית שנקנתה לפני 25 שנה כדי לתת מקום לאורח החיים החלוצי הזה. במשך השנים הוגשו בקשות ותוכניות ונעשו מאמצים לקבל אישורים אבל מסתבר שכפר אקולוגי זה רעיון חדשני שהמדינה עדיין לא הצליחה לעכל ולתקן לו מסגרת בחוק. הכפר האהוב שלנו בסכנה הריסה. מאז אנחנו בהליכים משפטיים מול המדינה כדי להגן על בתינו ולעצור את ההריסות".
אחד התושבים, דרור זוהר, סיפר כי "בית העץ נדלק בשנייה", ותיאר את המצב ביישוב: "אפשר לומר שהכול מאולתר בגלל הארעיות. המעמד החוקי נמצא בשאלה הרבה זמן, אנחנו מקווים שזה יאושר כבר ושיתאפשר לעוד אנשים לבחור בסגנון החיים הזה".
בינתיים, בעל הצימר שבו פרצה השריפה, נחקר אתמול במשטרה בחשד לגרימת מוות ברשלנות. בתום חקירתו שוחרר בתנאים מגבילים. האיש, תושב נהריה, מכחיש את המיוחס לו.
על פי החשד, השריפה פרצה בבית שבו נפשה משפחת קליך לאחר שבנם בן השש שיחק בגפרורים. האש כילתה את הבית, שהיה עשוי מעץ ומקש, והשריפה אף התפשטה למחסן סמוך. האב תומר, שהיה במקלחת בעת שהאש התלקחה, הצליח לחלץ את בנו ואת אישתו, אך בתו ליבי נלכדה בתוך הבית ונהרגה. השריפה כובתה אחרי יותר משעתיים על ידי צוותי כיבוי שהגיע ליישוב בכוחות מוגברים.
פורסם לראשונה: 22:57, 18.04.22