הרשויות בפיירפילד שבמדינת אייווה, ארצות הברית, עצרו שני נערים בני 16 בחשד שרצחו מורה לספרדית המלמדת בבית הספר התיכון שלהם. הם ארבו לה בפארק, וכשיצאה לטיול הקבוע שלה – רצחו אותה ואז החביאו את גופתה מתחת למריצה וליריעת ברזנט. השניים נאשמים ברצח מדרגה ראשונה. על בגדיו של אחד מהם התגלו כתמי דם.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב אייווה ה תלמידים ג'רמי אוורט גודייל (מימין) ו ווילרד נובל צ'יידן מילר רצחו מורה
ארה"ב אייווה ה תלמידים ג'רמי אוורט גודייל (מימין) ו ווילרד נובל צ'יידן מילר רצחו מורה
הנערים הנאשמים ברצח, ג'רמי גודייל (מימין) ו-ווילארד מילר. הותירו תיעוד ברשת על המניע
שני הנאשמים ברצח הם ווילארד מילר וג'רמי גודייל. לפי החשד, ביום שלישי השבוע הם התנפלו על המורה נואמה גרבר בת ה-66 ורצחו אותה. משלא שבה הביתה הודיעה משפחתה כי היא נעדרת, ולמחרת, בחיפושים שנערכו בפארק בפיירפילד, נמצאה גופתה. היא סבלה מפגיעה בראשה.
מילר מיהר להודות בפני החוקרים כי היה שותף לרצח: לדבריו הוא סיפק את החומרים או הכלים שבהם נרצחה גרבר, ואחר כך עזר להחביא את גופתה. עם זאת, טרם נחשף מי מהשניים היכה אותה למוות. לפי דיווחים, בחיפוש שנערך בביתו של גודייל נמצאו בגדים מוכתמים בדם. כך או כך, בשל חומרת המעשה שני הנערים יישפטו כבגירים, ולא כבני נוער.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב אייווה מורה נואמה גרבר נרצחה על ידי תלמידים
ארה"ב אייווה מורה נואמה גרבר נרצחה על ידי תלמידים
הנרצחת גרבר. "היו תלמידים שצחקו על המבטא הספרדי שלה"
לפי שעה לא נמסר אם השניים היו תלמידיה של גרבר או רק למדו בבית הספר שלה, וגם המניע למעשה טרם נחשף: לפי החוקרים, התכתבויות שהותירו שני הנערים באינטרנט מבהירות כי הם תכננו את המעשה מראש ומלמדות גם מה הסיבה לו, אך הפרטים טרם נחשפו לציבור. בקהילה הלטינית בארה"ב, ובאייווה בפרט, תוהים אם הרקע היה שנאת זרים וגזענות: גרבר היא ילידת מקסיקו, וגם שנים אחרי שעברה לארה"ב ניכר המבטא הספרדי בשפתה.
"הרצח הזה בלתי ניתן להבנה", אמר בסוף השבוע ג'ו אנריקז הנרי מארגון "ליגת האזרחים הלטינו-אמריקנים המאוחדים באייווה". "אנחנו יכולים רק להניח שדברי שנאה שקודמו בחמש השנים האחרונות ממשיכים להישמע. זה הוביל למצב הזה, שבו מתנכלים ללטינים ותוקפים אותם". אייווה, יצוין, היא מדינה שרוב תושביה לבנים, אבל אוכלוסיית ההיספנים בה יותר מהוכפלה ב-20 השנים האחרונות. באוגוסט השנה נידונה תושבת אייווה ל-25 שנות מאסר אחרי שניסתה לדרוס שני ילדים שם משום שחשבה שאחד מהם ממוצא מזרח תיכוני והאחר ממוצא מקסיקני.
גם אליסון ריד, שהייתה תלמידה של גרבר, תהתה בריאיון ל-NBC אם ייתכן שמדובר בפשע שנאה: "היה לה מבטא ספרדי, והיו תלמידים שצחקו על זה", סיפרה. "אני פשוט לא יכולה להבין למה שתלמיד כלשהו ירצה אי פעם לפגוע בה". במשטרה מנגד אומרים כי לפי שעה אין ראיה המצביע שהרצח היה על רקע גזעני.
בבית הספר התיכון שבו לימדה גרבר מיהרו להציע סיוע נפשי לתלמידים, ובהנהלה תיארו אותה כמורה מצוינת, "מלאכית אמיתית". בנה ובתה של גרבר פרסמו בפייסבוק פוסטים שבהם הכריזו כי הם סולחים לרוצחים. "אני סולח להם וחש צער על שזעם רב כל כך היה אצור בלבם", כתב בנה כריסטיאן. "אין טעם לכעוס עליהם. עלינו לקוות שיוכלו למצוא שלווה בחייהם. אמא שלי הייתה אישה-מלאך, אחת הנשמות הטובות ביותר".