יותר מ-90 מדינות הביעו "דאגה עמוקה" מהסנקציות הישראליות נגד הפלסטינים בעקבות ההצבעה באו"ם לפני שבועיים וחצי על בקשת חוות דעת מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בנוגע ל"חוקיות הכיבוש הישראלי" ביהודה ושומרון. בהצהרה שפורסמה אתמול (שני) על ידי הפלסטינים, המדינות החתומות קראו לביטול הצעדים הישראליים, ללא קשר לדעתן על ההחלטה שהתקבלה באו"ם.
ב-30 בדצמבר אשתקד הצביעה העצרת הכללית על ההחלטה, אליה התנגדה נחרצות ישראל. 87 מדינות הצביעו בעד מתן חוות הדעת, 26 התנגדו ו-53 נמנעו. פסיקות בית הדין הבינלאומי אינן מחייבות, אך עשויה להיות להן השפעה על דעת הקהל העולמית.
1 צפייה בגלריה
ריאד מנסור
ריאד מנסור
טען כי מדינות נוספות יצטרפו לתמיכה בהצהרה. ריאד מנסור
(צילום: רויטרס)
הממשלה החדשה בישראל הגיבה כשבוע לאחר מכן, ב-6 בינואר, כשהכריזה על צעדי ענישה נגד הפלסטינים, ביניהם קיזוז כספים המועברים לרשות הפלסטינית ושלילת תעודות אח"מ מבכירי הרשות. ריאד אל-מאליכי, שר החוץ הפלסטיני, היה הראשון שהושפע משלילת התעודות, כשעוכב במעבר אלנבי בחזרתו מהשבעת נשיא ברזיל בתחילת השבוע שעבר.
57 המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, 27 מדינות אירופיות ו-10 מדינות אחרות חתמו על ההצהרה הפלסטינית, ביניהן גרמניה, צרפת, איטליה, יפן וברזיל.
הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר ל-AP כי חלק מהמדינות שחתמו על ההצהרה התנגדו או נמנעו בהצבעה באו"ם אשתקד, אך הן מתנגדות לענישה בתגובה לקבלת החלטה על ידי העצרת הכללית. עוד הוא הוסיף כי הוא רואה בעמדה זו של האו"ם הלכה למעשה דחייה מוחלטת של הסנקציות.
גלעד ארדן: "ההחלטה לפנות לבית הדין בהאג היא אות קלון על האו"ם"
(צילום: רויטרס)

הוא הביע תקווה שהמדינות החברות, כולל במועצת הביטחון, יאשרו עמדה זו במהלך הדיון הפתוח שתקיים המועצה מחר. מנסור ציין כי ימשיך ללחוץ עד שישראל תודיע על נסיעה מצעדיה "הבלתי-חוקיים".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר מצידו כי "הפלסטינים מנצלים את המנגנון המעוות של האו"ם כדי להפעיל טרור מדיני ולנסות לפגוע בישראל. מדובר בהצהרה דקלרטיבית חסרת משמעות וכל מדינה שחתמה עליה רק הוסיפה דלק למדורת ההסתה והטרור של הפלסטינים, והרחיקה כל סיכוי לפיוס".
בריאיון ל-ynet radio אמר עודד יוסף, סמנכ"ל מזרח התיכון במשרד החוץ: "אנחנו דוחים מכל וכל את ההצהרה של הפלסטינים. הם רתמו ברוב אוטומטי חלק ממדינות האו"ם, אבל להצהרה הזאת אין שום משמעות מעשית והיא לא יכולה לשנות את העובדה שרוב המדינות לא תמכו במעמד של הפלסטינים להפנות את הסוגיה שלהם לבית הדין הבינלאומי. צריך לשים את הדברים בפרופורציה". לדבריו, "הפלסטינים צריכים להבין שיש מחיר שנגבה מהם על המשך המהלכים המדיניים שלהם".