יפה בן דויד באולפן ynet: המשל"ט איבד שליטה
(צילום: משי בן עמי)

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, סיפרה הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet על הכאוס שמתחולל במרכז השליטה של משרד החינוך האחראי על הקורונה במערכת החינוך – ואמרה כי הוא קרס ו"איבד את השליטה", כלשונה. בן דויד הסבירה כי המרכז אמור היה להיות זה שמודיע למורים ולמנהלים על התלמידים החולים שאת חבריהם לכיתה צריך לשלוח לבידוד, אולם לדבריה קורה ההפך הגמור – ואנשי המערכת הם אלה שמעדכנים את המשרד.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
לימודים בתל אביב. שעות על הקו, ואפילו ימים בהמתנה למשל"ט
(צילום: רויטרס)
"התוכניות הן יפות מאוד, אבל בפועל הכול מתפקשש", אמרה בן דויד. "במצב הטוב מחכים שעות כשעונים להם בטלפון ולפעמים זה כמה ימים. מעבר לעבודה הסיזיפית, לא מצליחים לתפוס את המשל"ט. הוא קרס והם דורשים רק טלפונים. הם חיים בעולם אחר – לא רוצים מיילים או אקסלים. מנהלת צריכה להתקשר ולדווח שם-שם, תעודת זהות. יש כאלה שלא שומעים טוב או שלפעמים המערכות נופלות – ואז צריך לחזור אליהם שוב בהמשך".
אתמול הנחתה בן דויד את מנהלי בתי הספר לא לבצע עוד חקירות אפידמיולוגיות במוסדות. הוראה זו הייתה מימוש של האולטימטום שהציבה בפני משרד החינוך ולפיו אם לא ימונו נאמני קורונה – המנהלים לא יטפלו עוד בענייני הקורונה. "מתחילת השנה אמרו לנו 'יהיה נאמן קורונה ולא תצטרכו לעסוק בזה'. אין נאמן ואמרו שיהיה רק ב-1 באוקטובר. רשויות רק עכשיו מוציאות מכרזים, ואני מקווה מאוד שזה יהיה. שרת החינוך הבינה את זה והייתה בהלם ממה שהמנהלים והגננות עוברים".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון מחדר המצב של משרד החינוך
יפעת שאשא ביטון מחדר המצב של משרד החינוך
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. עונה, אבל יש חילוקי דעות
(צילום: מוטי קמחי)
את פונה למשרד החינוך ולשרה ואומרת שאי אפשר להתנהל כך. מה הם אומרים? "המנהלים וגם הגננות לא פנו אליי מיד. היו פניות קודם למפקחות. הם אמרו להן שזה לא עובד ומגלים אחריות. יש לנו מנהלים וגננות מאוד איכותיים. מה אמרו להם? 'תנשמו עמוק, תירגעו'. אין להם אוויר לנשום, אומרים להם "תנשמו עמוק". זאת התשובה. פניתי לשרת החינוך ואמרתי לה שזה מצב שלא יימשך ולא אתן לזה יד. הוצאתי גם מכתב למנכ"ל המשרד והוא לא ענה".
בדיעבד, זו טעות שפתחתם את שנת הלימודים? את מצטערת? "לא. השאלה היא לא אם הייתה טעות לפתוח את שנת הלימודים, אלא אם הייתה טעות לפתוח בצורה הזאת את שנת הלימודים. אנחנו מלכתחילה אמרנו שצריך לפתוח את שנת הלימודים ואני לא חוזרת בי. נכון היה לפתוח את השנה, אבל בכיתות קטנות. לתת משאבים כך שהתלמידים כולם יהיו בבית הספר".
3 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכת בדיקה. "חבל על הכסף, אפשר להשתמש לכיתות קטנות"
(צילום: EPA)
יהיה מבצע אנטיגן 2 אחרי סוכות? "אינשאללה. אני רוצה לומר שראינו הרבה תוכניות שבאמת כתובות על הנייר מאוד יפה. ראינו מה קרה בבדיקות הסרולוגיות. יצאו בטררם אחד גדול ואחרי כמה ימים סגרו את זה, לא עבד. אלה עלויות מטורפות. בשורה התחתונה אני אומרת שחבל על הכסף שזורקים בצורה הזו. אם היו נותנים למנהלי בתי ספר משאבים, תקציבים, כיתות קטנות – אפשר היה להפעיל מערכת חינוך סדירה. אפשר לעשות את זה, ואני חולקת על דעתה של שרת החינוך שטעתה בסוגייה הזו".
ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שהתראיינה זמן קצר אחרי בן דויד לאולפן ynet, השיבה לטענות בדבר פעילות מרכז השליטה של משרד החינוך – ואמרה כי משרד הבריאות מעביר כל ארבע שעות לכל הפחות את נתוני הילדים המאומתים ונתוני אנשי הצוות המאומתים. "אנחנו ממשיכים להעביר את המידע באופן רציף. אנחנו בשיח עם משרד החינוך בניסיון להבין מה הבעיה ואיך אפשר לטפל בה כי זה אכן מסוכן. אם ילדים מאומתים מגיעים לכיתות זו סכנה. משרד הבריאות מעביר נתונים באופן קבוע כבר חודשים".