צה"ל חיסל אתמול בצהריים (שלישי) את איברהים קובייסי (אבו מוסא), ראש מערך הטילים בחיזבאללה, בתקיפה ממוקדת ברובע הדאחייה בביירות. במהלך התקיפה, כך נמסר מדובר צה"ל, היו עם קובייסי מפקדים מרכזיים נוספים במערך הטילים והרקטות של חיזבאללה.
לפי צה"ל, קובייסי פיקד על יחידות הטילים השונות של חיזבאללה, בהן יחידות הטילים המדויקים. לאורך השנים ובמהלך המלחמה, היה אחראי על השיגורים לעבר העורף הישראלי. הוא היווה מוקד ידע מרכזי בתחום הטילים והיה מקורב לבכירי ההנהגה הצבאית של חיזבאללה. כ-11 שעות לאחר החיסול, חיזבאללה אישר את מותו של קובייסי בתקיפת צה"ל בביירות.
התקיפה בדאחייה בביירות

7 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה בביירות
תקיפה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה
( צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
7 צפייה בגלריה
הנזק בבירות
הנזק בבירות
ההרס בבניין שהותקף בדאחייה
(צילום: Anwar AMRO / AFP)
7 צפייה בגלריה
הנזק בבירות
הנזק בבירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
7 צפייה בגלריה
החללים שנחטפו בהר דב בגבול לבנון
החללים שנחטפו בהר דב בגבול לבנון
סמ"ר עדי אביטן, סמ"ר עומר סועאד וסמ"ר בנימין (בני) אברהם. קובייסי תכנן את פיגוע החטיפה בהר דב, שבו נחטפו ונהרגו
7 צפייה בגלריה
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה שחוסל בדאחייה בביירות
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה שחוסל בדאחייה בביירות
איברהים קובייסי, ראש מערך הטילים של חיזבאללה
עוד נמסר מדובר צה"ל: "קובייסי הצטרף לחיזבאללה בשנות ה-80', ומאז מילא שורה של תפקידים צבאיים מרכזיים בארגון, ביניהם בכיר במערך המבצעים בדרום לבנון ופיקד על יחידת 'בדר' בחזית הדרום. במסגרת תפקידיו בארגון הטרור היה אחראי על תכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור רבים כנגד כוחות צה"ל ואזרחי מדינת ישראל".
צה"ל חשף בנוסף כי קובייסי "תכנן את פיגוע החטיפה בהר דב בשנת 2000, שבו נחטפו ונהרגו סמ״ר בנימין (בני) אברהם, סמ״ר עדי אביטן וסמ״ר עומר סועאד זכרם לברכה, שהובאו בשנת 2004 לקבורה בישראל".
בימים האחרונים, לפי מקורות ישראלים, הפך קובייסי לאחת הדמויות הבכירות בארגון הטרור. מוקדם יותר, לפני שדובר צה"ל אימת את החיסול, מקורות ביטחוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי קובייסי נהרג בתקיפה, שכוונה למבנה מגורים בן שש קומות. שלוש מהן הוחרבו. בלבנון דווח על לפחות שישה הרוגים ו-15 פצועים בתקיפה.
תקיפת המבנה בן שש הקומות הייתה באזור אל-רביירי בדאחייה. קובייסי כאמור הותקף עם אנשיו, מתוך מטרה לפגוע במי שאחראי על ירי טילים לאזור מרכז הארץ. מקורות ישראלים אמרו ל-ynet כי קובייסי הוכפף לנסראללה רק לפני שלושה ימים, והפך לדמות הצבאית הכי בכירה לאחר החיסולים האחרונים. קובייסי הוא הלכה למעשה האיש שאחראי ליכולות האסטרטגיות של חיזבאללה, והאיש שאחראי לירי לעבר תל אביב.
גורם מדיני אמר בשיחה עם ynet כי "אנחנו נמצאים בעיצומם של ימי קרב רציניים בצפון וביתר שאת בשבוע האחרון. ישראל העלתה את העוצמה והרף של התקיפות נגד חיזבאללה. זה התחיל בפרסום על פיצוצים של ביפרים ומכשירים שונים ברחבי לבנון, המשיך בחיסול של איברהים עקיל וכל צמרת רדואן וביומיים האחרונים מכת אש שגרמה למכה קשה לחיזבאללה. האסטרטגיה היא לשנות את מאזן הכוחות בצפון". לדברי הגורם, "עושים את זה על-ידי השמדת אלפי רקטות וטילים ופגיעה ביכולות ובאמצעים של חיזבאללה. יש לזה שתי מטרות: לחזק את ההרתעה מול חיזבאללה ולגרום להם לאפשר לנו להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, ולהרתיע את הציר האיראני כולו - ובראש ובראשונה את איראן עצמה".
עוד הוסיף הגורם המדיני: "אנחנו לא הולכים למלחמה כוללת אלא הולכים באסטרטגיה של מדרגות. אנו כל פעם עולים עוד שלב ואם חיזבאללה לא מבין את זה עכשיו הוא יבין את זה בהמשך. אם חיזבאללה לא הבין את זה בחיסול של איברהים עקיל הוא יבין את זה בהמשך".
7 צפייה בגלריה
השריפות בדרום לבנון במפה של נאס"א
השריפות בדרום לבנון במפה של נאס"א
השריפות בדרום לבנון במפת נאס"א. יותר מ-1,700 קמ"ר
(צילום: נאס"א)
גם שלשום תקף צה"ל בדאחייה בביירות. היעד היה עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה - ולמעשה מספר 3 בארגון. בתחילה פורסמו דיווחים לפיהם הוא חוסל, אחר כך נטען שהוא נפצע - ושלוש שעות לאחר התקיפה הודיעו בחיזבאללה: הוא לא חוסל. "כרכי בסדר, הוא הועבר למקום בטוח".
בחיזבאללה, נזכיר, חוסלו בחודשיים האחרונים שניים מהגורמים הצבאיים הבכירים ביותר, שנחשבים לחלק מדור המייסדים של ארגון הטרור. בתקיפה בדאחייה בסוף חודש יולי חוסל פואד שוכר, שכונה בישראל "רמטכ"ל חיזבאללה", ובשבוע שעבר חוסל איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, יחד עם מפקדים בכירים בכוח רדואן - יחידת העילית של ארגון הטרור.
התקיפה אתמול בדאחייה היא הפעם החמישית שבה צה"ל תוקף במעוז חיזבאללה מפרוץ המלחמה. התקיפה הראשונה כוונה לבכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שחוסל. אחריו כאמור חוסלו פואד שוכר ואיברהים עקיל, ושלשום כאמור כשל ניסיון חיסולו של עלי כרכי.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
התקיפה בדאחייה באה אחרי ששלשום יצא צה"ל למתקפה חריגה על יעדי חיזבאללה וגם על בתים אזרחיים שבהם מאחסן ארגון הטרור טילים ורקטות. גורמים בממשל האמריקני העריכו היום שישראל פגעה באופן משמעותי במבנה הפיקוד והשליטה של חיזבאללה. "הם (ישראל) כנראה החזירו אותם 20 שנה אחורה", אמר אתמול בבוקר גורם אמריקני לרשת CNN.
לפי רשת CNN, החשש הגדול ביותר של ארה"ב כעת הוא שאיראן תחליט להשתלב במערכה ולסייע לחיזבאללה. "אם הם ירגישו שהם בדרך לאבד את ארגון הפרוקסי החזק ביותר שלהם, הם יתערבו", אמר גורם אחר לרשת CNN. לפי הגורמים, "אנחנו הכי קרובים שהיינו למלחמה אזורית מאז 7 באוקטובר".
בדיווח בסוכנות הידיעות AP דווח כי ישראל תקפה שלשום בדרום לבנון שטח המשתרע על יותר מ-1,700 קמ"ר. מערכת המידע של נאס"א לניהול שריפות, המשמשת בדרך כלל למעקב אחר שריפות יער באזורים כפריים בארצות הברית, שימשה את סוכנות הידיעות כדי לעקוב אחר ההבזקים והשריפות בעקבות התקיפות האוויריות.
הנתונים העלו כי שריפות משמעותיות פרצו ברחבי דרום לבנון ובבקאע (בקעת הלבנון). בכמה אזורים נראו שריפות עזות - בין השאר ליד העיירה א-נאקורה הסמוכה לגבול עם ישראל במערב לבנון.
פורסם לראשונה: 15:01, 24.09.24