בחודש יוני הותקף מפעל לייצור חלקי צנטריפוגות מתקדמות של איראן בעיר כראג', בתקיפה שיוחסה לישראל. בפעולת החבלה, שלפי דיווחים נעשתה בעזרת מל"ט, נהרסה אחת מארבע מצלמות המעקב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).
בתגובה לתקיפה איראן הסירה את שאר מצלמות המעקב של סבא"א, שאמורה לפקח על תוכנית הגרעין האיראנית, ולפקחי הגרעין לא הייתה דרך לדעת מה מתרחש במפעל. בין איראן לסבא"א התפתח עימות, שהשפיע גם על המאמצים להציל את הסכם הגרעין. רק בחודש שעבר איראן הסכימה לאפשר לפקחי הגרעין של סבא"א להתקין מצלמות מעקב חדשות במפעל הצנטריפוגות.
2 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
מפעל הצנטריפוגות בכראג'
(צילום: Intel Lab)
בדו"ח חשאי, שפורסם ברויטרס, נכתב שכחודש אחרי שאיראן הסכימה להחלפת המצלמות היא העבירה את ייצור חלקי הצנטריפוגות המתקדמות שלה מהמפעל בכראג' – לאתר בעיר איספהאן.
לפי הדו"ח, איראן הודיעה לסבא"א ב-19 בינואר שהיא מתכוונת להעביר את ייצור חלקי הצנטריפוגות מהמפעל בכראג' לאתר חדש באיספהאן, ושהסוכנות רשאית לבצע את ההתאמות הנדרשות למעקב. בדו"ח נאמר שפקחי הגרעין הוציאו משימוש את המכונות הרלוונטיות במפעל בכראג', והסירו את מצלמות המעקב. בסבא"א טוענים שייצור חלקי הצנטריפוגות בכראג' הופסק.
2 צפייה בגלריה
המפעל הגרעיני בכראג'
המפעל הגרעיני בכראג'
(צילום: google maps)
בדו"ח של סבא"א לא נאמר מדוע איראן החליטה להעביר את הייצור מכראג' לאיספהאן. פקחי הגרעין התקינו ב-24 בינואר מצלמות מעקב באתר באיספהאן – אך ככל הידוע הייצור באתר טרם החל.
בין איראן למעצמות המערב, נזכיר, התנהלו בשנה החולפת כמה סבבי שיחות על הצלת הסכם הגרעין. במהלך המגעים, שמתקיימים בווינה, נערכו שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. מעצמות המערב מודאגות מהתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית, והזהירו שייתכן שבתוך שבועות ספורים תוכנית הגרעין של טהרן תגיע לשלב שיהפוך את ההסכם שנחתם ב-2015 למסמך ריק מתוכן.
גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי שיחות הגרעין "ייכנסו השבוע לישורת האחרונה, ועכשיו זה הזמן להחלטות קשות מצד איראן. בקרוב נדע אם אנחנו במסלול של חזרה להסכם, או שנהיה במציאות של משבר ומתיחות". בתדרוך לכתבים אמר הבכיר כי אי אפשר להמשיך בשיחות לנצח, מכיוון שבעוד כמה שבועות כבר לא יהיה אפשרי לחזור להסכם הגרעין - בגלל ההתקדמות שאיראן עושה בתוכנית הגרעין שלה. לדבריו ההסכם יהפוך ללא רלוונטי ולכן איראן צריכה לקבל החלטה עכשיו. הבכיר ציין כי עד כה הייתה התקדמות בשיחות עם איראן והמחלוקות צומצמו.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה