בישראל טענו שזו הייתה "שיחה טובה", אבל המסר מארה"ב היה חריף ביותר - ולראשונה כולל גם איום פומבי בשינוי מדיניות ביחס אליה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, על רקע הרג שבעה עובדי ארגון הסיוע WCK ברצועת עזה, ובסיום השיחה פרסם הבית הלבן הודיעה חריגה ביותר בחריפותה - ובה גם למעשה אולטימטום ולפיו המדיניות האמריקנית ביחס למלחמה בעזה תושפע מ"פעולות מיידיות" שנדרשות מצד ישראל לשיפור המצב ההומניטרי בעזה, והגנה על עובדי הסיוע ההומניטרי.
4 צפייה בגלריה
שיחה - ואיום חריג. ביידן ונתניהו
שיחה - ואיום חריג. ביידן ונתניהו
שיחה - ואיום חריג. ביידן ונתניהו
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
השיחה, לפי רשת CNN, נקבעה לאחר התקרית הקשה שבה תקף צה"ל בדיר אל-בלח את רכבי ארגון הסיוע ההומניטרי, בשל זיהוי שגוי. בין ההרוגים גם אזרחי ארה"ב, בריטניה, פולין ואוסטרליה, והתקרית הקשה הביאה להגדלה משמעותית בלחץ הבינלאומי על ישראל, כשהנשיא ביידן עצמו הביע עליה זעם כבד. סגנית הנשיא קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן האזינו לשיחה - אבל רק נתניהו וביידן דיברו במהלכה. בישראל הגדירו אותה כאמור כ"טובה", וטענו כי נמשכה 45 דקות, אבל בבית הלבן טענו מנגד שהיא נמשכה "פחות" מחצי שעה - ומההודעה שפרסמו ניכר כי הייתה זו שיחה קשה.
בהודעת הבית הלבן נמסר כי שני המנהיגים שוחחו על המצב בעזה, וכי "ביידן הדגיש כי ההתקפות על עובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי באופן כללי - אינם מתקבלים על הדעת. הוא הבהיר את הצורך של ישראל להכריז וליישם שורה של צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע".
אינפו אינפוגרפיקה ג'ו ביידן בנימין ביבי נתניהו השיחה והאיום
ביידן, נמסר עוד, "הבהיר כי מדיניות ארה"ב ביחס לעזה תיקבע על פי הערכת ארה"ב לגבי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה". בהודעה נכתב עוד: "ביידן הדגיש כי הפסקת אש מיידית חיונית לייצוב ולשיפור המצב ההומניטרי ולהגן על אזרחים חפים מפשע, והוא דחק בראש הממשלה להסמיך את מנהלי המשא ומתן שלו לסיים ללא דיחוי עסקה להחזרת בני הערובה הביתה".
הודעת הבית הלבן היא החריפה ביותר שלו מאז פרוץ המלחמה ואחרי שבועות ארוכים של מתיחות הולכת וגוברת בין ביידן לנתניהו, אולם אין בה איום מפורש בהגבלה של משלוחי הנשק לישראל - הגבלות שיותר ויותר מחברי מפלגתו הדמוקרטית של הנשיא דורשים. על רקע החשש מנקמה איראנית בעקבות החיסול בדמשק, בהודעה נמסר גם: "שני המנהיגים דנו באיומים איראניים פומביים נגד ישראל והעם הישראלי. הנשיא ביידן הבהיר כי ארה"ב תומכת מאוד בישראל מול האיומים הללו".
מסרים חריפים הגיעו הערב גם מבכירי ממשלו של ביידן, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אף רמז לכך שהתמיכה האמריקנית בישראל תוגבל - אם זו לא תבצע שינויים משמעותיים באופן ניהול המלחמה. "בנוגע למדיניות שלנו בנוגע לעזה, אומר רק את זה: אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות, יהיו שינויים במדיניות שלנו", אמר בלינקן במסיבת עיתונאים בבריסל.
בלינקן מזהיר: אם לא נראה שינוי מצד ישראל – יהיה שינוי אצלנו
(צילום: רויטרס)

מסר דומה השמיע הערב דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, שאמר לאחר השיחה בין ביידן לנתניהו: "אנו מצפים לצעדים קונקרטיים להקל במצב ההומניטרי בעזה. זה לא רק הכרזה על צעדים ושינויים במדיניות, אלא ביצוע. נבחן מקרוב וננטר איך הם מבצעים את ההתחייבויות. אם לא יהיה שינוי במדיניות שלהם - אז יהיה שינוי מצידנו", אמר.
קירבי הבהיר: "אנו מצפים לראת עלייה דרמטית של כניסת סיוע הומניטרי, פתיחת עוד מעברים, הפחתת אלימות נגד אזרחים ועובדי סיוע. אנו רוצים לראות שהישראלים מוכנים לנקוט צעדים פרקטיים מיידית". הוא ציין גם כי ארה"ב רוצה לראות הגדלה במספר משאיות הסיוע שמגיעות מירדן, וצעדים להגנה על עובדי הסיוע. קירבי הוסיף שהתסכול בארה"ב הולך וגובר, אך הבהיר שהממשל מחויב לסייע לישראל בהגנה עצמית: "ישראל עדיין מתמודדת עם הרבה איומים אקטיביים באזור - ולארה"ב יש מחויבות לעזור לישראל בהגנה עצמית".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
תמונה שפרסם ביידן - בזמן השיחה עם נתניהו
(צילום: מתוך עמוד ה-X של הנשיא ביידן)
4 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
קירבי. "מצפים לצעדים פרקטיים - מיידית"
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
ביידן עצמו התייחס הלילה בקולו לתקיפה בדיר אל-בלח שבה נהרגו עובדי הסיוע, ואמר שלא מדובר באירוע חד-פעמי. "זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה הייתה כה קשה - מכיוון שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עובדי הסיוע המנסים לספק עזרה נחוצה נואשות לאזרחים. תקריות כאלה פשוט לא אמורות לקרות", אמר הנשיא האמריקני - בצל הלחץ עליו מצד מחנה השמאל בארה"ב להקשיח את מדיניותו כלפי ישראל.
גורם אמריקני אמר לפני שיחת הטלפון בין ביידן לנתניהו כי הנשיא צפוי לעלות בפניו את הצורך לספק הגנה טובה יותר לצוותים ההומניטריים, וכן את הצורך להגדיל את כמות אספקת המזון לרצועת עזה. הגורם אמר כי זעמו של הנשיא "מעיד על הבעיה הרחבה יותר של האופן שבו הישראלים מנהלים את הפעולות שלהם", בגלל ש"או שהם לא העבירו לצבא את פרטי 'המטבח העולמי', או שהם התקבלו והתעלמו מהם", אמר הגורם.
נתניהו נפגש היום עם משלחת חברי קונגרס רפובליקנים מטעם איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, במשרדו בירושלים. במהלך המפגש, שבו נכחו גם חברי ההנהלה הבכירה, סקר נתניהו בפני חברי המשלחת את מהלך הלחימה ברצועת עזה והשיב על שאלותיהם, שלפי הודעת לשכת נתניהו, נגעו בהכרעת חמאס, המאמצים הבלתי פוסקים לשחרור החטופים וסוגית הסיוע ההומניטרי.
4 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
אחד מרכבי ארגון WCK שהותקף בדיר אל-בלח
(צילום: AFP)
נתניהו הודה לחברי המשלחת, ואמר: "יש לי שלושה מסרים עבורכם: הראשון הוא שננצח באופן מוחלט. הניצחון הוא בהישג יד. זה קרוב מאוד, ואין כל תחליף לניצחון. המסר השני הוא שאפשר לזרז את הניצחון. אצטט מישהו שעליו כולכם שמעתם - ווינסטון צ'רצ'יל. הוא אמר: 'תנו לנו את הכלים ונבצע את המשימה'. תנו לנו את הכלים מהר יותר - ונסיים את המשימה מהר יותר. אני מדבר על התוספת. אני מקווה שתמצאו את הדרך להעביר את זה מהר ככל האפשר".
בארה"ב דיווחו היום כי שעות לפני התקיפה שבה נהרגו עובדי ארגון הסיוע בלילה שבין שני לשלישי - אישר ממשל ביידן לשלוח עוד 2,000 פצצות לישראל, כחלק מהסכמים שכבר אושרו בעבר. גם הפנטגון מסר בהודעה חריגה כי גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין זעם על שר הביטחון יואב גלנט בשיחת הטלפון שנערכה אמש בין השניים. אבל, לפחות בינתיים, ביידן לא הודיע על הצבת תנאים מסוימים לגבי הנשק שנשלח לישראל.
פורסם לראשונה: 19:42, 04.04.24