4 צפייה בגלריה
מיילס סנדרסון ודמיאן סנדרסון
מיילס סנדרסון ודמיאן סנדרסון
מיילס ודמיאן סנדרסון, החשודים במסע ההרג
(צילום: רויטרס)
משטרת קנדה עצרה הלילה (בין רביעי לחמישי) את מיילס סנדרסון, החשוד השני במסע הדקירות שבו נהרגו 10 בני אדם במחוז ססקצ'ואן ביום שני, ובכך בא אל סיומו מצוד שארך שלושה ימים. זמן קצר לאחר המעצר דיווחו כלי תקשורת במדינה כי סנדרסון מת מ"פציעות עצמיות". המשטרה אישרה כי סנדרסון מת בבית חולים מבלי לציין את הסיבה לכך, והוסיפה כי נסיבות מותו ייקבעו בניתוח שלאחר המוות.
לפי המשטרה המקומית, סנדרסון בן ה-32 נלכד בתום מרדף בכביש מהיר ליד עיירה במחוז ססקצ'ואן, כ-100 קילומטרים דרומית-מערבית לאזור שבו התרחש מסע ההרג. המרדף החל בעקבות דיווח של אזרח על רכב גנוב שבו נוהג אדם החמוש בסכין, ובמהלכו אילצו השוטרים את הרכב הנמלט להיכנס אל תוך תעלה בצד הכביש. הם הקיפו את הרכב ועצרו את סנדרסון שנהג בו, אך זה נכנס לפתע למה שהמשטרה הגדירה כ"מצב חירום רפואי". הוא פונה כאמור לבית חולים, ושם מת.
המשטרה מסרה כי כעת "אין יותר חשש לביטחון הציבור", אך המניע לטבח האכזרי עדיין אינו ברור. דמיאן סנדרסון, אחיו של החשוד שנהרג הלילה, שלפי החשד ביצע יחד עמו את מסע ההרג, נמצא מת באותו היום שבו בוצע מסע הדקירות, בשטח פתוח בעיירה ג'יימס סמית' קרי ניישן. אחד החשדות הוא שמיילס אחיו הצעיר הוא זה שרצח אותו, והמשיך במנוסה.
4 צפייה בגלריה
משטרת קנדה במחוז ססקצ'ואן
משטרת קנדה במחוז ססקצ'ואן
הזירה שבה נתפס מיילס סנדרסון, הלילה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הזירה במחוז ססקצ'ואן ב קנדה שבה נלכד מיילס סנדרסון החשוד ב מסע טבח דקירות
הזירה במחוז ססקצ'ואן ב קנדה שבה נלכד מיילס סנדרסון החשוד ב מסע טבח דקירות
(צילום: AFP )
רונדה בלאקמור, קצינה במשטרה הרכובה המלכותית של קנדה (RCMP), כוח השיטור הפדרלי במדינה, אמרה במסיבת עיתונאים הלילה כי בעקבות מותם של שני האחים החשודים במסע הדקירות, ייתכן שהמניע למעשיהם לעולם לא ייחשף. למרות זאת הביעה תקווה שמותם יספק נחמה מסוימת לקרובי הקורבנות, ושהם יוכלו "לישון בשקט בידיעה שמיילס סנדרסון לא מהווה עוד איום כלפיהם". היא הדגישה שלבני המשפחות צפויה דרך שיקום ארוכה: "חלקם היו עדים לטראומה נוראית. אני מקווה שזה יהיה הצעד הראשון שלהם בדרך לתהליך הריפוי והאבל".
במסע ההרג ביום שני, מהקשים ביותר שחוותה קנדה אי-פעם, נרצחו כאמור 10 בני אדם ונפצעו עוד 18 איש. הטבח אירע ב-13 זירות שונות בקהילה ילידית במחוז ססקצ'ואן השוכן בדרום קנדה. הוא החל בעיירה ג'יימס סמית' קרי ניישן, ונמשך בכפר הסמוך וולדון. לפי הערכות, בחלק מהקורבנות תכננו התוקפים לפגוע מראש, ואילו את האחרים תקפו באקראי. בין הקורבנות היו נער בן 14, אלמנה בת 77, אם לשניים ואישה משירותי החירום שהוזעקה לזירה.
מארק ארקנד, שאחותו למחצה בוני ובנה גרגורי נהרגו במסע הדקירות, סיפר הלילה: "בן אחותי שכב שם מת. אחותי יצאה החוצה וניסתה לעזור לבנה, ונדקרה פעמיים ומתה ממש לידו. ממש מחוץ לביתה היא נהרגה במעשים חסרי טעם. היא הגנה על בנה. היא הגנה על שלושה ילדים קטנים. היא גיבורה".
4 צפייה בגלריה
משטרת קנדה במחוז ססקצ'ואן
משטרת קנדה במחוז ססקצ'ואן
כוחות משטרה מחוץ לבית חולים במחוז ססקצ'ואן. החשוד פונה לשם אחרי שנלכד - ומת תוך זמן קצר
(צילום: AFP)
ארקנד הוסיף כי מיהר בבוקר של יום הטבח אל השמורה הילידית שבה הוא התרחש, וראה שם מראות קשים ביותר: "קמתי באמצע הלילה בצעקות. מה שראיתי באותו יום - אני לא יכול להוציא את זה מהראש שלי". בנוגע למניע לטבח, ארקנד אמר כי "כולנו מחפשים אחר אותן התשובות. אנחנו לא יודעים מה קרה. אולי לעולם לא נדע. זה הקטע הקשה".
בתקשורת בקנדה נחשפו בימים האחרונים פרטים מקוממים על מיילס, אותו חשוד שהלילה נלכד ונעצר: מתברר כי ברשותו היו 59 הרשעות קודמות, ולמרות זאת בפברואר השנה זכה לשחרור מוקדם מהכלא, אליו נשלח לעונש של ארבע שנים בשל עבירות תקיפה ושוד. ועדת השחרורים קבעה אז כי שחרורו "יועיל להגנת החברה" בכך שיאפשר את שיקומו, אבל במאי החלה המשטרה לחפש אחריו כיוון שהפסיק להיפגש עם הנציג שמונה לפקח עליו.
ברשת BBC דיווחו כי את שניים מקרובי משפחתו, ארל בורנס וג'ויס בורנס - שנרצחו במסע הדקירות ביום שני - דקר מיילס כבר ב-2015. על פי האישום נגדו באותה עת הוא דקר את ארל פעם אחר פעם ופצע את ג'ויס. את חלק נכבד מפשעיו מיילס ביצע כשהיה שיכור. הוא העיד בעצמו בשלב מסוים ששימוש ב"חומר" הוציא אותו מדעתו. רישומי בית המשפט מצביעים על כך שפעם אחר פעם הפר מיילס צווים שאסרו עליו לשתות אלכוהול או לצרוך סמים.