התוכנית שהציגה ישראל למציאות שתהיה בעזה אחרי המלחמה כוללת שיתוף פעולה עם משפחות מקומיות רבות השפעה, שייקחו חלק בניהול הרצועה. המגעים בין ישראל לחמולות העזתיות נתקלים בינתיים בקשיים רבים: בשלב זה חמאס עדיין פועל ברצועה ונוקט יד קשה ואכזרית, ונציגי המשפחות לא רוצים להיות אלה ש"מדברים עם האויב".
ישראל נתונה ללחץ מצד וושינגטון לסיים את המלחמה אחרי כמעט תשעה חודשים, אך לא מעוניינת שחמאס ימשיך לשלוט ברצועה גם כשהמלחמה תסתיים. גורמים ישראלים מנסים למצוא את המתווה ל"יום שאחרי", שחלק מרכזי ממנו הוא גיבוש של שלטון אזרחי חלופי.
4 צפייה בגלריה
ראשי החמולות בצפון רצועת עזה
ראשי החמולות בצפון רצועת עזה
ראשי חמולות בצפון רצועת עזה
אותו שלטון יכלול, לפי הצהרות של בכירים ישראלים, גורמים פלסטינים שאינם חלק מממשל חמאס, ויהיו מוכנים לשתף פעולה עם ישראל. השותפים הפוטנציאליים היחידים של ישראל בעזה הם ראשי החמולות המרכזיות. לפי שיחות שניהלה רויטרס עם חמישה נציגי משפחות כאלה, בשלב זה החמולות לא רוצות לקחת חלק בתהליך.
טהאני מוסטפא, אנליסט בכיר פלסטיני בארגון International Crisis Group, אמר כי ישראל מחפשת בשטח משפחות ושבטים מקומיים כדי לשתף איתם פעולה. "הם סירבו", הדגיש מוסטפא, שנמצא בקשר עם חלק מהמשפחות. "הם לא רוצים להיות מעורבים בזה, בין השאר כי הם חוששים מנקמה של חמאס".
מטרת ישראל היא למוטט את שלטון חמאס, אך אנשי ארגון הטרור עדיין פועלים ברחובות עזה, אוכפים את מדיניות ארגון הטרור ומטילים אימה על העזתים. כשאיסמאעיל אל-טוואבטה, ראש לשכת התקשורת של ממשל חמאס, נשאל מה יקרה למשפחה שתשתף פעולה עם ישראל ואמר כי הוא מצפה שהתגובה תהיה "קטלנית".
הכותרת
הסיפור של החמולות בעזה
28:27
4 צפייה בגלריה
חמולת דגמש
חמולת דגמש
החמולות "חוששות מנקמה של חמאס"
(צילום: סוכנות מען)
רויטרס ציינה כי בריאיון בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי במשרד הביטחון ניסו ליצור קשר עם החמולות העזתיות – אך חמאס "חיסל אותן". הוא טען כי משרד הביטחון רקם תוכנית חדשה, ולא פירט עליה, אך הדגיש כי הוא לא יחזיר את השלטון בעזה לידי הרשות הפלסטינית. במהלך ביקורו בשבוע שעבר בוושינגטון אמר שר הביטחון יואב גלנט: "הפתרון היחיד לעתידה של עזה הוא שלטון על-ידי פלסטינים מקומיים. זו לא יכולה להיות ישראל וזה לא יכול להיות חמאס". תוכנית אחת שעלתה היא תוכנית ה"בועות", אך אתמול אמר גורם המעורה בפרטים כי מדובר בתוכנית "פנטזיונרית".
בעזה יש עשרות חמולות מאורגנות ורבות השפעה, ולחלק גדול מהן אין קשר רשמי לחמאס. אותן חמולות צברו את כוחן באמצעות עסקים מקומיים ומנאמנות של מאות, אם לא אלפי, קרובי משפחה. בראש כל חמולה עומד מנהיג שמכונה מוכתר. בימי המנדט הבריטי נעזרו הבריטים באותם מוכתרים ואף היו תלויים בהם כדי לשלוט על האזור. כשחמאס עלה לשלטון בעזה הוא צמצם את השפעתן של החמולות, אך הן עדיין נהנות מרמה מסוימת של אוטונומיה.
4 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'באליה
מחנה הפליטים ג'באליה
מחנה הפליטים ג'באליה בצפון הרצועה. צה"ל פנה לחמולות מקומיות כדי להעביר סיוע לאזור
( צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
אחד מראשי החמולות בעזה, שביקש לא להיחשף בשמו, אמר לרויטרס כי גורמים ישראלים יצרו בשבועות האחרונים קשר עם כמה מוכתרים (הוא לא היה ביניהם, ואין לו קשר עם חמאס). הוא סיפר שהישראלים חיפשו "אנשים מכובדים ובעלי השפעה" כדי לסייע עם העברת סיוע לפלסטינים בצפון הרצועה.
רויטרס ציינה כי בשבועיים האחרונים יצרו גורמים ממשרד הביטחון קשר עם שני אנשי עסקים עזתים, בכירים בתחום המזון. אותם אנשי עסקים סירבו לקיים את השיחות. "אנחנו לא משתפי פעולה, ישראל צריכה להפסיק עם המשחקים האלה", אמר חבר באחת החמולות.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
ראש הממשלה ושר הביטחון
(צילום: מרים אלסטר, עידו ארז)
ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בשבוע שעבר כי הממשלה אישרה לצה"ל לחפש אחר "הנהגה מקומית, שמוכנה לחיות לצד ישראל ולא מקדישה את חייה לרצח ישראלים". הוא אמר כי התהליך החל בצפון הרצועה, ובקרוב צריכות להיות תוצאות פרקטיות.
מלבד הקמת שלטון אזרחי חדש, התוכנית הישראלית לעתידה של עזה כוללת גם כוח ביטחוני חיצוני שישמור על הסדר. מדינות ערביות שישראל זקוקה לתמיכתן אמרו כי הן לא ייקחו חלק בתהליך אם ישראל לא תסכים ללוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית – מהלך שנתניהו הדגיש כי הוא מתנגד אליו.
במהלך המלחמה וושינגטון תומכת ברפורמות שנועדו לחזק את הרשות ולהכין אותה לשליטה בעזה, כפי שעשתה עד שחמאס עלה לשלטון. נתניהו אמר כי הוא לא סומך על הרשות, אך שני גורמים אמריקנים אמרו לרויטרס שייתכן שלראש הממשלה אין הרבה ברירות - וסוגיית הביטחון תצטרך לעבור לידי הרשות. אחד הגורמים התייחס לעימות הצפוי בין הצדדים על הנושא הזה ואמר: "זה הולך להיות קרב, אבל לטווח הקצר והבינוני אין אפשרות אחרת".