עדיין לא ברור כיצד איראן תבחר להגיב על חיסולו של איסמעיל הנייה על אדמתה. אם תתקוף ישירות את ישראל כפי שקבע עלי חמינאי לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", או אם יהיו אלו תקיפות נפרדות של שליחי איראן - חיזבאללה בלבנון, המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ועיראק והחות'ים בתימן, או שאולי תהיה זו פעולה משולבת יחד איתם.
אך שאלה נוספת כעת, אחרי שני החיסולים המשמעותיים בשבוע החולף של הנייה ובכיר חיזבאללה פואד שוכר, היא מי ממדינות ערב תסייע ליירט את המתקפה נגד ישראל. לטילים ולכטב"מים שייתכן וישוגרו לעבר ישראל מעיראק, איראן או תימן - צפויה דרך ארוכה. ממדינות הציר השיעי המרוחקות הם יחצו מדינות נוספות בדרך, בדומה למתקפה האיראנית ב-14 באפריל - שכונתה על ידי טהרן "ההבטחה האמיתית" - אז ישראל והמערב לא עמדו לבדם.
יירוטים בהר הבית בתקיפה האיראנית באפריל

אחרי ההתמודדות המוצלחת מול המתקפה באפריל, דווח כי ירדן יירטה עשרות כלי טיס בלתי-מאוישים שיצאו מאיראן. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, כטב"מים שהיו בדרכם לאזור ירושלים יורטו בצד הירדני של בקעת הירדן, והיו גם כאלה שיורטו בגבול ירדן-סוריה.
אחרי היירוטים ספגה הממלכה ביקורת חריפה על הדיווחים שסייעה לישראל - בעיקר מצד איראן. בהמשך הבהיר שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי כי מדינתו לא תאפשר לאיראן או לישראל להפוך אותה לזירת מלחמה, ותתמודד עם כל הפרה של המרחב האווירי שלה ועם כל איום על ביטחון אזרחיה, בין אם מקור האיום יגיע מישראל או מאיראן.
בצל ההיערכות למתקפה נוספת, חזר שלשום שר החוץ הירדני על מסרים דומים לאלו שאמר לפני קצת פחות מארבעה חודשים. במסגרת מסיבת עיתונאים שקיים עם שר החוץ של לוקסמבורג קסאבייה בטל, אמר א-ספדי: "עלינו תמיד לעמוד על המשמר בגבולות. לא נאפשר לאף אחד להפוך את ירדן לשדה קרב. עלינו להגן על המדינה שלנו, ובמקרה של הסלמה סדר העדיפויות שלנו הוא להגן על ירדן והירדנים". הוא הדגיש כי ירדן תתעמת עם כל מי שינסה להפר את המרחב האווירי שלה. לכן, קיימת אפשרות סבירה כי גם בתקיפה נוספת נגד ישראל, כזו שתעבור דרך המרחב האווירי הירדני - הממלכה תפעל באופן דומה לזה שבו בחרה באפריל.
אך ירדן היא לא היחידה. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח באפריל על מעורבות ברית ההגנה האווירית בהובלת ארה"ב בהתמודדות עם המתקפה האיראנית. מדינות ערביות, כך דווח, העבירו מתחת לפני השטח מידע מודיעיני על התוכניות של איראן ושיתפו מידע ממכ"מים. לגבי ירדן צוין כי הממלכה הסכימה לאפשר שימוש במרחב האווירי שלה לפעולת מטוסי קרב של ארה"ב ושל מדינות אחרות ואמרה כי תסייע ביירוט הכטב"מים והטילים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן עלי חמינאי
בנימין נתניהו ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן עלי חמינאי
נתניהו, ביידן, יורש העצר הסעודי, חמינאי - והיירוטים בירושלים באפריל
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP Photo/Alex Brandon, Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
כמו כן, נכתב בעיתון האמריקני כי הטילים והכטב"מים האיראניים נוטרו מיד עם שיגורם על ידי מכ"מים במדינות המפרץ הפרסי, המחוברים למרכז המבצעים של ארה"ב בקטאר. לפי אותו פרסום, סעודיה ואיחוד האמירויות העבירו מידע מודיעיני, אך סירבו לפתיחת המרחב האווירי שלהן. סעודיה עודכנה על ידי איראן בקווי המתאר והתזמון של התקיפה והעבירה את המידע לארה"ב, שהזהירה את ישראל. המדינות הערביות, ככל הנראה, מבינות שהסיוע ביירוטים מעניק להן נקודות זכות מול ארה"ב - לכן הברית עשויה להוכיח את עצמה גם הפעם.
מצרים מצדה, חוששת מחדירה למרחב האווירי שלה. אחרי התקיפה הישראלית בעיר הנמל חודיידה שבמערב תימן לפני כשבועיים, דווח בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כי היחידות המצריות בגבול נמצאות בכוננות מלאה ובקהיר חוששים שהפעולות של החות'ים יפגעו גם בתעופה האזרחית במדינה. אותם המקורות מסרו כי "ההגנה האווירית מוכנה להפיל כל עצם זר שייכנס למצרים". במקרה של ירי חות'י כחלק מהתקיפה האיראנית, ניתן להניח שגם מצרים תיירט את האיומים שיחדרו למרחב האווירי שלי.
בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי נכתב היום כי מצרים העבירה לאיראן מסר מארה"ב, שבו הזהירה אותה מתקיפת בכירים או דיפלומטים ישראלים במדינות האזור - ומתקיפת אתרים, אזורים ומתקנים אזרחיים או מסחריים בישראל. קהיר, מצידה, לא קיבלה סימנים מטהרן לגבי אופי התקיפה שתהיה - והצד האיראני לפי הדיווח רק "הקשיב למסרים". מצרים הזהירה מהשלכות של צעד חמור מדי, מכיוון ש"כל ניצוץ עלול לפוצץ את המצב באזור".

מטוסים, משחתות וספינות קרב: ארה"ב מעבה כוחות

ה"ניו יורק טיימס" דיווח מפי גורמים אמריקנים כי ארה"ב נערכה לשלוח מטוסי קרב נוספים למזרח התיכון בתגובה לאיומים של איראן ושלוחותיה בעזה, לבנון ותימן לתקוף את ישראל בימים הקרובים, והלילה הודיע הפנטגון באופן רשמי כי יישלחו למזרח התיכון עוד כוחות, בהם טייסת נוספת, משחתות וספינות קרב.
בין היתר, שר ההגנה אוסטין הורה לנושאת המטוסים "USS אברהם לינקולן" להגיע לאזור כדי "להקל" על נושאת המטוסים שכבר מוצבת באזור, ה-"USS תיאודור רוזוולט", שמתוכננת לשוב לארה"ב בשבועיים הקרובים. בנוסף, הורה לשלוח משחתות וספינות קרב היכולות ליירט טילים בליסטיים. הפנטגון, נמסר, גם "נוקט צעדים" להגביר את מוכנות צבא ארה"ב להציב עוד מערכות קרקע-אוויר ליירוט טילים בליסטיים, וכן כי יישלח טייסת נוספת למזרח התיכון. "כפי שהדגמנו מאז אוקטובר ושוב באפריל, ההגנה הגלובלית של ארה"ב היא דינאמית, וביכולתנו להציב כוחות נוספים בהתראה קצרה כדי להתמודד עם איומים מתפתחים", נמסר.
2 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת המטוסים לינקולן
(צילום: רויטרס)
בטרם הודעת הפנטגון, גורם צבאי אמריקני ששוחח בעילום שם עם הניו יורק טיימס אמר כי כוחותיה של ארה"ב במזרח התיכון נוקטים ב"צעדים הכרחיים" כדי לשפר את המוכנות ללחימה ולהגנה על חיילים אמריקנים ובעלות בריתה מפני כל האיומים של איראן והמיליציות הנתמכות על ידה. גורמים רשמיים אמרו אז כי הם רוצים לנהל את התגובה האמריקנית כך שיישלחו מספיק מטוסים במהירות כדי לעזור להגן על ישראל, אך מבלי להביא להסלמת הסכסוך. ב"טיימס" צוין כי ב-14 באפריל, מטוסי חיל האוויר האמריקני שבסיסם בירדן ובסעודיה, בתיאום עם חיל האוויר הצרפתי, הירדני והבריטי, יירטו יותר מ-80 כטב"מים.
ההכרזה הלילית על שליחת הכוחות הנוספים מגיעה לאחר שרק אמש אמרה דוברת הפנטגון בשיחה עם כתבים כי שר ההגנה אוסטין עדכן את ישראל בשינויים האחרונים והעתידיים בכוחות ארה"ב באזור, וציינה כי הוא עדיין לא החליט אילו יכולות הגנה נוספת לפרוס. "אוסטין הודיע ​​לשר הביטחון יואב גלנט על צעדים נוספים הכוללים שינויים מתמשכים ועתידיים שנועדו לתמוך בהגנה על ישראל", אמרה. "הסלמה במזרח התיכון אינה בלתי נמנעת. כל המדינות ייהנו מהפחתתה", הוסיפה.
מוקדם יותר עדכנה לשכתו של השר גלנט כי הוא שוחח עם אוסטין על ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות ועל שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות נגד האיומים מאיראן ושלוחיה. לפי הודעת הלשכה, גלנט "עמד על חשיבות שיתופי הפעולה יחד עם השותפים ובעלי הברית להבטחת היציבות האזורית". כמו כן, אמר גלנט לאוסטין כי "שיתוף הפעולה הביטחוני חסר התקדים בין ישראל וארה"ב נגד איראן ושלוחיה הוא קריטי לביטחון וליציבות האזורית".
פורסם לראשונה: 21:09, 02.08.24