בוונצואלה נפתחו בצהריים (שעון ישראל) הקלפיות בבחירות לנשיאות, שעשויות לחולל רעידת אדמה בפוליטיקה המקומית ולהביא לנפילת מפלגת השלטון הסוציאליסטית, אחרי 25 שנה בהנהגתם של הוגו צ'אבס ושל בן טיפוחיו, הנשיא הנוכחי ניקולס מדורו. מדורו מתמודד מול אדמונדו גונזלס, דיפלומט לשעבר, ותהיה התוצאה אשר תהיה – השפעותיה יורגשו בכל רחבי אמריקה הלטינית. באופוזיציה מזהירים מזיופים והונאות.
9 צפייה בגלריה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
הנשיא מדורו מצביע בבירה קראקס. אחרי 11 שנה, יגיע הסוף לשלטונו?
(צילום: Miraflores Palace/Handout via REUTERS )
9 צפייה בגלריה
ונצואלה בחירות תור קלפי
ונצואלה בחירות תור קלפי
אזרחי ונצואלה עומדים בתור לקלפי, היום. גונזלס ומצ'אדו השקיעו בפריפריה
(צילום: AP Photo/Cristian Hernandez)
ונצואלה העשירה בנפט נחשבה במאה שעברה לכלכלה המתקדמת והמשגשגת ביותר בדרום אמריקה, אבל המהפכה הסוציאליסטית שהביא איתו צ'אבס עם עלייתו לשלטון ב-1999 והקרעים הפנימיים שחוללה גרמו בה לאחת הקריסות הכלכליות הגדולות ביותר שידעה מדינה כלשהי שלא במסגרת מלחמה. כ-7.7 מיליון מאזרחי ונצואלה, שליש מאוכלוסיית המדינה, עזבו בשנים הבאות את ארצם, ורבים מאלה שנשארו מאיימים להצטרף אליהם אם מדורו יזכה בכהונה נוספת, שלישית במספר.
הרשויות בוונצואלה קבעו את הבחירות בדיוק למועד שבו מציינים את יום הולדתו של הנשיא לשעבר צ'אבס, מי שהוביל את מהפכת השמאל במדינה ומת מסרטן ב-2013, לא לפני שמינה את מדורו לממשיך דרכו. בשנים הבאות שלט מדורו בוונצואלה ביד ברזל, ותחת הנהגתו דוכאה האופוזיציה, מאות נהרגו בהפגנות נגד הממשלה ורבים אחרים נעצרו.
אלא שלבחירות היום מגיע מדורו בן ה-61 כשמפלגתו, "המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה", סובלת משיעור פופולריות נמוך מאי פעם: מצביעים רבים מאשימים את המדיניות שלה בשכר הנמוך במשק, ברעב שהתפשט, בפגיעה בתעשיית הנפט ובפירוק משפחות בגלל גל ההגירה שלו גרמה.
9 צפייה בגלריה
ונצואלה מועמד לנשיאות אדמונדו גונזאלס
ונצואלה מועמד לנשיאות אדמונדו גונזאלס
מועמד האופוזיציה גונזלס. היו שניים שהועדפו לפניו
(צילום: EPA/RONALD PENA R)
9 צפייה בגלריה
ונצואלה בחירות מצביעים ב מדריד ספרד
ונצואלה בחירות מצביעים ב מדריד ספרד
בתור לקלפי במדריד, ספרד. 8 מתמודדים מול הנשיא, רק אחד נחשב לאיום עליו
(צילום: EPA/VICTOR LERENA)
מדורו גם מוצא עצמו מול אופוזיציה שאחרי שנים שבהן הייתה מפולגת ואף החרימה את הבחירות הצליחה הפעם להתאחד מאחורי מועמד מוסכם. גונזלס בן ה-74 נבחר למועמדן של המפלגות המתנגדות למדורו ברגע האחרון, בחודש אפריל, אחרי שבית המשפט העליון, שנשלט על-ידי אנשיו של מדורו, אסר על מנהיגת המחנה המתנגד לו, מריה קורינה מצ'אדו, להתמודד על תפקיד ציבורי במשך 15 שנה. פסילתה באה אחרי שבאוקטובר זכתה בניצחון סוחף בפריימריז של האופוזיציה עם 90% מהקולות. לאחר שנאסר עליה לרוץ היא בחרה באדם אחר, אקדמאי, להתמודד במקומה בבחירות, אך גם הוא נפסל, ובעקבות זאת נבחר גונזלס, פוליטיקאי עולה ולא מוכר במיוחד. בבחירות היום ניצב מדורו מול שמונה מתמודדים, אבל גונזלס הוא היחיד ביניהם שנחשב לאיום עליו.

מדורו הזהיר מ"מרחץ דמים", בנו: "נעביר במסודר את השלטון"

ונצואלה מחזיקה במרבצי הנפט המוכחים הגדולים ביותר בעולם, ובעבר נחשבה כאמור לכלכלה המתקדמת ביותר בדרום אמריקה, אבל מאז שמדורו עלה לשלטון לפני 11 שנה היא נקלעה לסחרור כלכלי הרסני: הצניחה במחירי הנפט, המחסור הגדול במוצרי יסוד וההיפר-אינפלציה שזינקה ליותר מ-130,000% גרמו תחילה לתסיסה בציבור ולמהומות, ולאחר מכן הובילו להגירה המונית אל מחוץ למדינה. סנקציות שהטילה ארה"ב על ונצואלה בזמן נשיאותו של דונלד טראמפ רק החריפו את המשבר.
9 צפייה בגלריה
ונצואלה בחירות מריה קורינה מצ'אדו
ונצואלה בחירות מריה קורינה מצ'אדו
מריה קורינה מצ'אדו. חלומות על הילדים השבים הביתה
(צילום: Alfredo Lasry R/Getty Images)
9 צפייה בגלריה
ונצואלה קראקס קרקס
ונצואלה קראקס קרקס
הבירה קראקס. התנופה הכלכלית המסוימת שנרשמה שם לא הורגשה בפריפריה
(צילום: REUTERS/Enea Lebrun)
בימים האחרונים חרש מדורו את ונצואלה, חנך כבישים ומחלקות בבתי חולים וביקר באזורי פריפריה שבהם לא דרך כבר שנים. את הבוחרים הוא ניסה לשכנע באמצעות הבטחות לביטחון כלכלי, והטענה שהניסיונות של ארה"ב "לשעבד את עמנו" נכשלו, וכעת "אנחנו זקופים ומוכנים לניצחון ב-28 ביולי". אלא שרוב תושבי ונצואלה לא ראו שום שיפור באיכות חייהם: רבים מהם מרוויחים פחות מ-200 דולר בחודש, משפחות רבות מתקשות להשיג מוצרי יסוד, ויש עובדים שמועסקים בשתיים או שלוש משרות בעת ובעונה אחת. סל קניות בסיסי להזנת משפחה בת ארבע נפשות עולה כ-385$ בחודש.
גונזלס ומצ'אדו מצדם מיקדו את הקמפיין שלהם בפריפריה של ונצואלה, שאליה התנופה הכלכלית המסוימת שנרשמה בבירה קראקס לא הגיעה בשנים האחרונות. הם הבטיחו להקים ממשלה שתספק די משרות כדי לגרום לאזרחי ונצואלה שעזבו את המדינה לחזור הביתה ולהתאחד עם משפחותיהם, ובעצרת שערך באמצע מאי קרא גונזלס לתומכיו: "דמיינו מדינה שבה נמלי התעופה והגבולות מתמלאים בילדינו שחוזרים הביתה".
9 צפייה בגלריה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
מיליונים ברחו למדינות אמריקה הלטינית והקריביים בזמן כהונתו. מדורו
(צילום: AP Photo/Fernando Vergara )
9 צפייה בגלריה
ונצואלה קראקס קרקס בחירות ניקולס מדורו
ונצואלה קראקס קרקס בחירות ניקולס מדורו
כרזת תמיכה בנשיא המכהן, בשכונה בקראקס, ונצואלה
(צילום: AP Photo/Matias Delacroix)
סקר שפרסם בחודש אפריל מכון הסקרים Delphos שמושבו בקראקס העלה שכרבע מתושבי ונצואלה שוקלים להגר אם מדורו ינצח שוב בבחירות. רוב הוונצואליאנים שהיגרו ב-11 השנים האחרונות מארצם השתקעו במדינות אמריקה הלטינית ובאיים הקריביים, אבל בשנים האחרונות רבים החלו ללטוש עיניהם לארה"ב.
אם מדורו יאבד את השלטון אחרי יותר מעשור, נותרת פתוחה השאלה כיצד יגיב. לא מזמן הזהיר מאפשרות של "מרחץ דמים" אם יפסיד, אבל בנו אמר לעיתון הספרדי "אל פאיס" כי אם האופוזיציה תנצח – מפלגתו תעביר את השלטון באופן מסודר ובלתי אלים.
האופוזיציה ומשקיפים הטילו ערב הבחירות ספק בכך שהן יהיו שקופות והוגנות, והזהירו מאי-סדרים. טענות דומות הועלו נגד מדורו כשהוכרז כמנצח בבחירות ב-2018: ארה"ב ומדינות אחרות קבוע אז כי הבחירות ההן היו בלתי הוגנות וכי הן כללו אי-סדרים והונאות. מדורו מצדו טוען כי מערכת הבחירות של ונצואלה היא השקופה ביותר בעולם.