ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לפני המראתו לוושינגטון שצוות המשא ומתן לעסקת חטופים ייצא לקטאר ביום חמישי, אבל תשובה ישראלית מעודכנת לגבי המתווה לא ניתנה - והערב (רביעי) מתברר שיציאת המשלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע תידחה לתחילת השבוע הבא.
גורם מדיני אמר כי אחת ממטרות הפגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן היא קידום מתווה ההסכם לשחרור החטופים. לפי הגורם, בפגישתם ידונו שני המנהיגים על אודות המתווה וכיצד ניתן לקדמו, ולכן, המשלחת הישראלית תצא לשיחות רק לאחר פגישתם. לדבריו, "צוות המשא ומתן ממשיך ללא הרף את השיחות עם המתווכות".
"במקום להצהיר על עסקה - נתניהו מונע אותה ממניעים אישים". עינב צנגאוקר

5 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים נגד המלחמה בעזה בקפיטול, וושינגטון לקראת נאום נתניהו
מפגינים פרו פלסטינים נגד המלחמה בעזה בקפיטול, וושינגטון לקראת נאום נתניהו
הפגנות פרו-פלסטיניות בוושינגטון לקראת נאום נתניהו
(צילום: EPA/JIM LO SCALZO)
5 צפייה בגלריה
גדרות ומחסומים מול המלון בו שוהה ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון
גדרות ומחסומים מול המלון בו שוהה ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון
(צילום: AP Photo/Mike Stewart)
הבכירים העוסקים בנושא במדינות המתווכות לא ידעו, ועדיין לא יודעים, דבר על משלחת או שיחות כלשהן בדוחא, או בכל מקום אחר - ובקטאר לא ממתינים לצוות ישראלי.
גורם בכיר באחת מהמדינות המתווכות אמר: "נתניהו רצה להוריד מעצמו את הלחץ של משפחות החטופים והציבור בישראל שהמשא ומתן לא יתעכב בגלל נסיעתו לוושינגטון, ולכן הפיץ - בגיבוי מוזר של מערכת הביטחון הישראלית - סיפור כאילו השיחות יתחדשו ביום חמישי בדוחא. אנחנו, כל מי שמעורב במשא ומתן, ממתינים כבר שבועיים לתשובת ישראל על שורת נקודות, תשובה שעדיין מתמהמהת מלהגיע. וגם כשתגיע לא ברור מתי ואיך ואיפה יתחדש המשא ומתן".
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, תקפה את ראש הממשלה בשל דחיית יציאת המשלחת: "במקום להצהיר בקונגרס שהוא מקבל את העסקה שעל השולחן, נתניהו מונע את מימוש העסקה ממניעים אישיים. גם אם נתבשר על עוד חטופים שמתו במנהרות, הוא ימשיך את מסע היח"צ שלו בארה"ב וימשיך לגרור רגליים. נראה שהוא נבהל מבן גביר, וזה בלתי נתפס שגם היום, תשעה חודשים אחרי המחדל, חיי הקואליציה שלו חשובים יותר מחייו של מתן ושל שאר החטופים שהופקרו על ידו. חטופים מתים בשבי ונתניהו יחגוג יום הולדת לבן ממיאמי במקום להציל אותם. דמם על ידיו של נתניהו שייזכר לדראון עולם כמנהיג מנותק וכושל שהביא עלינו אסון".
5 צפייה בגלריה
גדרות ומחסומים מסביב לקונגרס לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו
גדרות ומחסומים מסביב לקונגרס לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו
שוטרים רבים מסיירים באזור הקונגרס
(צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
5 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים נגד המלחמה בעזה בקפיטול, וושינגטון לקראת נאום נתניהו
מפגינים פרו פלסטינים נגד המלחמה בעזה בקפיטול, וושינגטון לקראת נאום נתניהו
(צילום: EPA/JIM LO SCALZO)
כאמור, ביום ראשון - לפני טיסת נתניהו לוושינגטון - פרסמה לשכתו הודעה שלפיה הוא קיים דיון בנושא החטופים יחד עם צוות המשא ומתן ובכירי מערכת הביטחון. בסיום הדיון, שבלשכתו הגדירו כ"מעמיק", הנחה נתניהו על הוצאת משלחת מו"מ ביום חמישי לדוחא. כמו כן, גורמים הבקיאים בפרטים מסרו כי הדיון "נמשך שעות ארוכות", ובמהלכו הוחלט להתקדם למו"מ על 29 ההערות שהעביר חמאס למתווה. "הייתה פגישה ברוח טובה", אמרו. "צוות המו"מ קיבל 'אור ירוק' להתקדם ויעביר את תשובת ישראל. הקווים המנחים (שעליהם הכריז נתניהו - א"א) ברורים, וההסכמות הישראליות התגבשו".
אחרי אותה הודעה, שר הביטחון יואב גלנט איחל לנתניהו בהצלחה בנסיעתו לארה"ב, ומסר: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה לשלוח את צוות המו"מ לחידוש השיחות כדי להשיב את חטופינו הביתה. לאור ההישגים המבצעיים במלחמה, נוצרו התנאים ויש חלון הזדמנויות מוגבל למתווה לשחרור חטופים".
הערב, בשעה 21:00 שעון ישראל, ינאם נתניהו בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון, בצל אבטחה כבדה והיערכות מיוחדת של המשטרה המקומית. המשטרה סגרה שורה של רחובות כבר מהלילה, ומחסומים הוצבו מסביב לקונגרס לפני הנאום. משטרת הקפיטול קיבלה תגבור של מאות שוטרים מוושינגטון הבירה, מהמדינות וירג'יניה ומרילנד וגם מניו יורק, למקרה שההפגנות נגד נתניהו יצאו משליטה. שוטרים רבים מסיירים באזור הכניסות לקפיטול ברגל, באופניים וחלקם גם עם כלבים.
5 צפייה בגלריה
מפגינים פרו-פלסטינים מוחים בקונגרס לקראת נאום נתניהו
מפגינים פרו-פלסטינים מוחים בקונגרס לקראת נאום נתניהו
פרו-פלסטינים מוחים בקונגרס, הלילה. יותר מ-200 נעצרו
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
שוטרים ממשטרת ניו יורק נשבעים אמונים לפני שליחתם לוושינגטון
(צילום: משטרת ניו יורק )

הקונגרס עצמו לא צפוי להיות מלא בזמן הנאום. לפי הצהרות קודמות שבחן CNN, לפחות 80 חברי בית הנבחרים ושישה סנאטורים - כולם מהמפלגה הדמוקרטית - צפויים לא להגיע לנאום, כשחלקם הודיעו מפורשות שיחרימו אותו. הנהגת המפלגה הדמוקרטית העניקה לחבריה את האפשרות להחליט בעצמם אם להיות נוכחים בזמן נאום ראש הממשלה. מלבד סגנית הנשיא קמלה האריס שתיעדר מהנאום בשל "אילוצי לו"ז", גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי הודיעה כי תיפגש במקום עם משפחות חטופים.
בתוך כך, יותר מ-200 שוטרים ממשטרת ניו יורק נשלחו לוושינגטון הבירה ונשבעו אמונים לשם כך, לקראת ביקור נתניהו בקונגרס. המונים צפויים להתאסף סביב הקפיטול כדי להפגין נגד הנאום והביקור של נתניהו. דובר משטרת הקפיטול אמר שהם "עובדים מסביב לשעון" עם שותפים פדרליים, מדינתיים ומקומיים כדי לוודא שהם מוכנים לכל תרחיש. הוא לא מסר פרטים ספציפיים, אך אמר כי הוסיפו עוד שוטרים, כולל כמה מסוכנויות ביטחון חיצוניות. משטרת ניו יורק אישרה כי שלחה יותר מ-200 שוטרים לסייע. "התבקשנו על ידי משטרת הקפיטול לסייע להם בכמה הפגנות צפויות", אמר מפקד במשטרת ניו יורק, ג'ון צ'ל.
בלילה הפגינו מאות ליד המלון שבו שוהים ראש הממשלה ופמלייתו והקרינו עליו את הכתובת "לעצור את נתניהו". סוללה של שוטרים, מאחורי גדרות כפולות, מנעה מהם להיכנס למקום. בבוקר הפגינו אנשים מול המלון וקראו במגפון: "אנחנו כאן כדי לעצור אותך, נתניהו פושע מלחמה". בנוסף, יותר מ-200 מפגינים פרו-פלסטינים נעצרו לאחר שהשתלטו על רחבת אחד מבנייני הקונגרס, במחאה על נאומו הצפוי של נתניהו.
השתתפו בהכנת הכתבה: הגר כוכבי ויעל צ'כנובר