הלחץ הציבורי והביקורת על הפגיעה בתלמידים עשו את שלהם: אלפי מורים נענו לפניית משרד החינוך, ושלחו לאגף הבחינות את ציוני המגן של תלמידיהם כדי שאלה יוכלו לקבל את ממוצע הציונים בבחינות הבגרות של מועד א' באנגלית ובמתמטיקה, ולקבל החלטה בזמן אם לגשת למועד ב'. כך נודע ל-ynet. בכך מרדו המורים למעשה בהנחיות ארגון המורים העל-יסודיים שנוקט עיצומים כבר תקופה ארוכה.
1 צפייה בגלריה
שר החינוך קיש ויו"ר ארגון המורים ארז
שר החינוך קיש ויו"ר ארגון המורים ארז
שר החינוך קיש ויו"ר ארגון המורים ארז
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
בהנחיית שר החינוך יואב קיש, פתח אגף הבחינות של המשרד למשך שלושה ימים את האפשרות להגיש אליו ציוני מגן. עד כה הוזנו 30 אלף ציונים למערכות המחשוב של משרד החינוך, ואלפי תלמידים נוספים יקבלו בתחילת השבוע הבא את הציונים.
באמצע השבוע נדהמו תלמידים לגלות כי רק 50% מהם קיבלו את ציוני הבגרות באנגלית ובמתמטיקה, אחרי שמוריהם החליטו להפר את עיצומי ארגון המורים שאוסרים לדווח על הציונים. היתר, בהם רבים שנמצאים ערב גיוסם לצה"ל, לא קיבלו את הציונים מכיוון שמוריהם החליטו להקפיד על משמעת ארגונית ולא להפר את העיצומים.
התלמידים שלא קיבלו את הציונים קבלו על כך שאינם יכולים לדעת האם הם צריכים לגשת למועדי ב' או להשתמש בציונים לצורך קבלה לעתודה אקדמית ומסגרות שונות. המקרה עורר זעם ותסכול בקרב תלמידים רבים והיערכות של הורים לעתור לבג"ץ נגד משרד החינוך.
בעקבות כך אפשר כאמור משרד החינוך להזין ציוני מגן, אולם מנגד פנה יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז לעובדי ההוראה בדרישה לא להפר את העיצומים. "יש לשמור על העיצומים לפיהם אין להקליד ואין להעביר ציונים למשרד החינוך בשום אופן", כתב ארז למורים באמצע השבוע.
ארז ציין עוד כי "פרסומי משרד החינוך מצביעים על כך שאחוז גדול יחסית של בתי ספר מסרו ציונים. פרסומים אלה אינם נכונים ומטרתם ליצור אנדרלמוסיה במערכת החינוך ותחושה של חוסר שוויון בין התלמידים, כאשר אין להתגאות בכך שיש מנהלים אשר שוברים את המאבק ומעבירים ציונים למרות שהם מצפים ליהנות מפירות המאבק".
מסיבת עיתונאים של יו"ר ארגון המורים ארז בחודש מאי

במועצת התלמידים והנוער הארצית תקפו באמצע השבוע לאחר שנודע כי רק 50% מהתלמידים קיבלו את הציונים כי "משרד החינוך בחר שלא לפרסם את הציונים למחצית מהתלמידים בעקבות עיצומי ארגון המורים, מאבק שנמשך על גב התלמידים כבר כשנתיים. נוצר פער עצום בין התלמידים - מחצית יודעים את ציון הבחינה, יכולים להתמיין לעתודה צבאית ויכולים לשפר את תעודת הבגרות שלהם, בזמן ששאר התלמידים לא".
עוד אמרו בנציגות התלמידים: "הופתענו גם לגלות שמספר רב של תלמידים קיבלו 'חשד להעתקה' על הבחינה - דבר המחייב אותם להיבחן פעם נוספת, או מהווה מניעה לגשת לבגרויות בשנה הקרובה ועיכוב בהוצאת תעודת הבגרות".
מועצת התלמידים הדגישה כי "אנחנו בשנת מלחמה, הנוער חי תחת לחצים, חלקנו איבדנו קרובים ומכירים חטופים, חווינו טראומות שאי-אפשר לתאר, חלקנו מפונים מבתינו ובני משפחותינו משרתים במילואים. אנחנו מצפים דווקא עכשיו מהמשרד להיות התמיכה שלנו, בין אם זאת בעיה טכנית או החלטה משרדית - זה משפיע על המצב הרגשי של התלמידים, שקוראים לפתרון בעניין, סיום עיצומי ארגון המורים ושחרור ציוני בחינות הבגרות בהקדם".
בהנהגת ההורים הארצית אמרו באמצע השבוע: "התלמידים השווים יותר יודעים אם לגשת למועדי ב', יודעים את ציון המגן שלהם, יכולים להגיש מועמדות לתוכניות מיוחדות בצה"ל, או להתמודד לעתודה. התלמידים השווים פחות אינם זכאים לזכויות הבסיסיות הללו כבוגרי מערכת החינוך בישראל. לאירוע הזה אחראים בצלאל סמוטריץ', רן ארז, יואב קיש, כמו גם חיים ביבס. מתלמידי התיכונים נשללה הזכות הבסיסית לשוויון ולסיום שנת הלימודים בכבוד ולקבל תעודת בגרות אחרי 12 שנים".
ארגון המורים נוקט עיצומים על רקע מחלוקת עם משרד האוצר בנוגע להסכם השכר, כשהחלק המרכזי בעימות בין הצדדים מתייחס להתנגדות נציגי עובדי ההוראה לחוזים אישיים בקרב 6%-10% מהמורים.