הפגיעה המתמשכת בצפון ישראל, ששיאה באסון הנורא במג'דל שמס, ממחישה את היעדר המדיניות של המדינה והעומד בראשה. ראש הממשלה נתניהו, במיוחד הוא, צריך להחליט סוף סוף: אם ומתי להסיר את האיום שנשקף מלבנון. יש שתי דרכים אפשריות לעשות זאת: עסקת חטופים שתביא לרגיעה ברצועת עזה, ובהתאם לרגיעה בצפון; או הליכה לעימות רחב, בעיתוי מאוד לא נוח, וכנראה ללא תמיכה מצד ארצות הברית – שהיא חיונית לצורך מימוש מהלך צבאי רחב.
רגע הפגיעה במג'דל שמס

נאומו של ראש הממשלה בפני הקונגרס, שזכה לתשואות מצד כל הנוכחים, רק ממחיש את הטרגדיה של היעדר מנהיגות. צה"ל הפליא עשות, אבל ללא מדיניות מסודרת שראל צפויה לנתיב של הידרדרות כוללת - ללא אופק מדיני או אסטרטגי. במילים פשוטות: אם לא תיחתם בימים הקרובים העסקה להחזרת החטופות והחטופים, יהיה בכך אות קין לדיראון עולם. זו העת להחלטות היסטוריות של ראש הממשלה, ולא לנאומים מזהירים כתחליף לכך.
החזרת החטופים והחטופות - שלפי הפרסומים נתמכת על ידי צמרת מערכת הביטחון כחיונית וכאפשרית - לצד הסדר מדיני, נועדה לאפשר לצה"ל ולמדינת ישראל לממש הישגים אפשריים, ובראשם בניית ציר אסטרטגי בהנהגת ארצות הברית מול האיום האיראני ההולך ומתעצם. איראן הופכת למדינת סף גרעינית – כלומר ביכולתה, על פי בכירים אמריקאים, לפתח נשק גרעיני בתוך זמן קצר. לכך תהיינה השלכות חמורות על מעמדה של ישראל, עוצמתה ודימויה האסטרטגי באזור. כלומר, אם איראן תצטייד בנשק גרעיני או אפילו תקיים ניסוי גרעיני כלשהו, המזרח-התיכון כולו עלול להיכנס למירוץ חימוש גרעיני. מטריית גרעין איראנית תאפשר למשטר חמינאי לחזק ולהעצים את חגורת האש הבנויה על ישויות כמו חיזבאללה והחות'ים, שאוכלות מבפנים את המדינות הריבוניות שבתוכן הן פועלות.
אם ראש הממשלה לא יתעשת, וימשיך לדבוק באסטרטגיית הניצחון המוחלט – צירוף מילים מרשים, אך ללא תוכן ממשי – אזי ישראל צפויה לעלות על נתיב של חולשה הולכת ומעמיקה
הקמת ציר אסטרטגי בהובלת ארצות הברית הכרחית דווקא עוד בתקופת ביידן – גדול ידידי ישראל מאז ומעולם. אם ראש הממשלה לא יתעשת, וימשיך לדבוק באסטרטגיית הניצחון המוחלט – צירוף מילים מרשים, אך ללא תוכן ממשי – אזי ישראל צפויה לעלות על נתיב של חולשה הולכת ומעמיקה, גם בהיבטים כלכליים, מדיניים וצבאיים.
ראש הממשלה משווה עצמו לצ'רצ'יל, שאמנם גם הוא הצטיין בנאומים חוצבי להבות ועתירי השראה – אך הוא ליווה זאת בהחלטות מנהיגותיות שאפשרו בסופו של דבר את הניצחון המלא על הצורר הנאצי. עם נחיתתו בתום ביקורו בארצות הברית הוא נדרש לחשבות נפש עמוק. עליו לנטוש את מדיניות הטשטוש, הדחיינות, הרטוריקה וההימנעות מקבלת החלטות – ולהביא לקבינט הצעה כוללת לחיזוק ישראל על בסיס שחרור מיידי של החטופים והחטופות, בדגש על אלו שנותרו בחיים, השגת שקט לצורך התעצמות לקראת אתגרי העתיד בעזה ובצפון, החזרת הישראלים העקורים לבתיהם והשבת ישראל לנתיב של שיקום.
בעת הזו נדרשת אחדות אמיתית של עם ישראל – בראש ובראשונה בדמות אימוץ חוקי גיוס והימנעות מחוקי השתמטות שישברו את המדינה מבפנים – לצד חיזוק של יחסי ישראל וארצות הברית, שהיא עמוד תווך מרכזי וייחודי בביטחון הלאומי של ישראל, ולא ניתן לדמיין את עוצמתה ללא תמיכתה של מעצמת-על זו.
האסון שאירע לאחינו הדרוזים צריך להיות המאיץ לקבלת החלטות מנהיגותיות, צ'רצ'יליאניות אמיתיות.