שורת מדינות ביבשת אפריקה הוגדרו כאדומות, בעקבות זן קורונה חדש שמעורר דאגה בישראל ובעולם: ראש הממשלה נפתלי בנט כינס אמש (יום ה') דיון מיוחד עם בכירי מערכת הבריאות בעקבות גילוי זן חדש של הנגיף בדרום אפריקה, שלפי מדענים התגלו בו מוטציות רבות מאוד. בתום הדיון מסר בנט כי קיבל את המלצת משרד הבריאות להגדיר מדינות שבהן יש חשש שהזן קיים כמדינות אדומות, אחרי תקופה ארוכה שבה הרשימה האסורה לטיסות עבור ישראלים הייתה ריקה. ההחלטה תובא לאישור קבינט הקורונה במשאל טלפוני, ותיכנס לתוקף באופן מיידי.
4 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מתחם בדיקות קורונה בנתב"ג, ארכיון
(צילום: טל שחר)
בדיון שקיים בנט הוחלט כי בשלב זה יוגדרו כאדומות דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, מוזמביק, נמיביה ואסוואטיני. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל. בנוסף הוחלט לפתוח מחדש את מלוניות הבידוד, אחרי חודשים ארוכים שבהן הן לא פעלו, וכלל השבים לישראל ממדינות אלו, לרבות מחוסנים בחיסון שלישי, יופנו לבידוד במלונית למשך שבעה ימים. הם ישוחררו לאחר ביצוע שתי בדיקות PCR שתוצאתן שלילית. נוסעים שיסרבו להיבדק יחויבו בבידוד שאורכו 14 ימים במלונית קורונה.
מלשכת בנט נמסר עוד כי רה"מ הנחה "לבחון עצירה מיידית של טיסות ממדינות אלו לישראל ומישראל אליהן, או את יישומו של מתווה אחר למניעת התפשטות הזן בישראל". בהודעה נוספת שפורסמה בעקבות דיון שני שקיים אמש בנושא, נמסר מטעם בנט כי "ראש הממשלה יקיים הערכות מצב באופן שוטף, ביחד עם שר הבריאות וגורמי המקצוע במשרדו, במטרה לעקוב באופן הדוק אחר התפרצות הזן החדש ולמנוע את התפשטותו בישראל". ההחלטות התקבלו אחרי שגורמים במערכת הבריאות קראו אתמול למנוע כניסה לישראל ממדינות שבהן הזן הזה אובחן.
4 צפייה בגלריה
נגיף קורונה דרום אפריקה אחות קייפטאון
נגיף קורונה דרום אפריקה אחות קייפטאון
אחות עם ציוד מגן בקייפטאון, ארכיון. הזן החדש אחראי להתפרצות כעת בדרום אפריקה?
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
מחסנים חיסון נגד קורונה בעיירה ליד יוהנסבורג ב דרום אפריקה ב-21 באוקטובר
מחסנים חיסון נגד קורונה בעיירה ליד יוהנסבורג ב דרום אפריקה ב-21 באוקטובר
מחסנים נגד קורונה, ליד יוהנסבורג. דאגה ברחבי העולם
(צילום: AP)
מוקדם יותר עדכנו במכון הלאומי לבקרת מחלות (NICD) של דרום אפריקה כי עד כה זוהו 22 מקרים של הזן החדש בקרב הנדבקים שם, באמצעות ריצוף גנטי. הם מסרו כי הם "עובדים שעות נוספות כדי להבין מה יכולות להיות ההשלכות של הווריאנט החדש". לפי המדענים בדרום אפריקה, הזן החדש, שטרם קיבל שם רשמי ושם הקוד שלו הינו B.1.1.529, כולל מספר רב של מוטציות.
המדענים בדרום אפריקה מייחסים לו את הזינוק בתחלואה שנרשם שם בשבועות האחרונים: מספר הנדבקים היומי במדינה, שבה כבר התגלה בשנה שעברה זן בעל יכולת הדבקה יעילה יותר ושכונה בהמשך זן "בטא", זינק שם פי עשרה מאז תחילת החודש. שלשום דווח שם על 1,200 נדבקים חדשים, לעומת 106 בלבד מוקדם יותר החודש.

החשש: "יש פה קפיצה באבולוציה"

טוליו דה אוליברה, וירולוג מדרום אפריקה שהודיע על הזן החדש, ציין כי הוא התגלה גם בבוטסואנה ובהונג קונג, בקרב כמה נוסעים שהגיעו מדרום אפריקה. הוא ציין כי לזן החדש יש יותר מ-30 מוטציות בחלבון הספייק, אשר משפיע על יכולת ההדבקה של הנגיף. "לזן הזה יש הרבה מאוד מאוד מוטציות, הוא עלול להיות מידבק במהירות גבוהה מאוד. אנחנו מצפים להתחיל לראות עומס על מערכת הבריאות בתוך ימים ושבועות".
4 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמיה של חלבוני הספייק על נגיף הקורונה. "הוא שונה דרמטית בזן החדש"
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
דה אוליברה אמר עוד כי חוקרים משבע אוניברסיטאות מדרום אפריקה עומלים כעת על חקר הזן החדש. "אנחנו מודאגים מהקפיצה באבולוציה בזן הזה", אמר. הוא ציין כי את הזן החדש ניתן לזהות באמצעות בדיקת PCR. ד"ר ריצ'רד לסלס, מומחה למחלות מידבקות מדרום אפריקה, הוסיף: "מה שמעורר אצלנו חשש הוא שלווריאנט הזה אולי יש לא רק יכולת הדבקה מוגברת, כך שהוא מתפשט ביעילות רבה יותר, אלא שהוא יכול לעקוף חלקים ממערכת החיסון שלנו ומההגנה שיש לנו במערכת החיסון. הימים והשבועות הקרובים יהיו קריטיים בקביעת חומרתו של הזן".
בארגון הבריאות העולמי הביעו גם כן דאגה מהזן החדש, ומסרו כי הם "עוקבים מקרוב" אחר הדיווחים בנוגע לזן הזה. היום צפוי כינוס של גורמים מטעמו, על מנת לקבוע אם להגדיר את הזן כ"זן מדאיג" שדורש מעקב מיוחד. "ניתוח ראשוני של הזן הזה מראה כי יש לו מספר רב של מוטציות אשר דורשות מחקר נוסף", מסר ארגון הבריאות.
מדענית נוספת מדרום אפריקה, פני מור, הזהירה שהמספר הרב של המוטציות בזן החדש הופך את ה"נטרול" שלו למשימה מורכבת יותר. "הזן כולל מוטציות רבות שאנחנו לא מכירים אותן", היא אמרה. באותה מסיבת עיתונאים שכינסו אתמול המדענים במדינה, הדגיש מנהל המרכז הדרום אפריקני לבקרת מחלות, ג'ון נקנגסונג, כי בנגיפים כמו נגיף הקורונה מופיעות מוטציות רבות שכלל לא משפיעות על יכולות ההדבקה שלהם או על חומרת המחלה שהם גורמים לה.
ישראל בפתחו של גל חמישי? סיקור באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

גם בבריטניה הביעו אמש דאגה עמוקה מהזן החדש, וגם שם הודיעו על הכנסת שורת מדינות בדרום יבשת אפריקה לרשימה האדומה של הממלכה. רשויות הבריאות הבריטיות מסרו כי מדובר בזן הקורונה המדאיג ביותר שהן נתקלו בו עד היום, וכי ייתכן שיעילות החיסונים נגד הזן החדש פחותה.
בבריטניה מציינים כי מספר המוטציות שמופיעות בזן החדש כפול ממספר המוטציות שהתגלו בווריאנט "דלתא", אותו זן שהתגלה לראשונה בהודו ושלו יוחסו התפרצויות מחודשות של הנגיף ברחבי העולם בחודשים האחרונים. לפי הרשויות הבריטיות, כפי שציינו כבר המדענים בדרום אפריקה, חלק מהמוטציות שהתגלו בזן החדש הן כאל שמקושרות ליכולת לחמוק מתגובת מערכת החיסון. לדבריהן, חלבון הספייק של הזן החדש שונה באופן "דרמטי" מחלבון הספייק של הזן המקורי שעל בסיסו פותחו החיסונים נגד הנגיף.
גילוי הזן החדש מעורר דאגה בישראל גם על רקע העבודה שממילא במערכת הבריאות חוששים כעת מאפשרות של התפרצות מחודשת של הנגיף, על רקע העובדה שמקדם ההדבקה עלה ליותר מ-1 ומעיד כעת על התפשטות שלו, וכן בעקבות מופעים ואירועים במהלך חג החנוכה הקרב לצד זלזול בהנחיות התו הירוק הקיימות. התקווה במערכת הבריאות היא שחיסוני הילדים שהחלו השבוע יסייעו במניעת אפשרות של גל חמישי. החשש הגדול שאותו מביעים במערכת הבריאות הוא מאפשרות של זן חדש שיגלה עמידות בפני החיסונים, מה שבנט כינה בעבר זן "אומגה". רה"מ אף ערך בחודש שעבר תרגיל לאומי לבחינת היערכות של כלל הגורמים הרלבנטיים בישראל להתפשטות של זן חדש.
פורסם לראשונה: 20:10, 25.11.21