צה"ל אישר בצהריים (שלישי) כי הציע להנהלת בית החולים שיפא בעזה אינקובטורים מבית חולים בישראל, כדי שיוכל להציל תינוקות המאושפזים בו. לפי שיחת טלפון מוקלטת שפרסם הצבא, מנהל בית החולים השיב בחיוב להצעה, וביקש גם מכשירי הנשמה עבור ילדים במוסד הרפואי שלו, אך לדברי צה"ל בסופו של דבר ההצעה נתקלה בסירוב פלסטיני. בישראל הדגישו כי הסיוע הוצע מתוך התפיסה שהמלחמה היא נגד חמאס, ולא נגד אוכלוסיית עזה.
"אנחנו מוכנים לספק לך אינקובטור, זה עוזר?". השיחה עם מנהל בית החולים
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
תינוקות פגים שלטענת בית החולים שיפא בית חולים ב עזה הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
פגים שלפי הנהלת שיפא הוצאו מהאינקובטורים בגלל היעדר חשמל
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
חרבות ברזל רצועת עזה בית החולים שיפא
בית החולים שיפא ימים אחדים לפני שצה"ל הגיע ממש לסמוך למתקן הרפואי
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
בהקלטה שפרסם צה"ל משיחה בין קצין בכיר במנהלת התיאום והקישור בעזה לבין מנהל בית החולים שיפא נשמע הקצין הישראלי אומר: "אנחנו מוכנים לספק לך כל סיוע שתצטרך כדי לפנות את הילדים והמטופלים. אנחנו מוכנים לספק לך אינקובטור, אני אשים את זה בשער בית החולים – זה עוזר?". המנהל משיב לו "כן", ואז שואל אותו הקצין אם הוא זקוק ל-37 אינקובטורים, ונענה שוב בחיוב. "אוקיי, תן לי לראות מה אני יכול לעשות", הוא אומר. "חוץ מהאינקובטור אתה צריך עוד משהו?". המנהל משיב שהוא זקוק לארבע מכונות הנשמה עבור ילדים בבית החולים. כאמור, לדברי צה"ל בסופו של הצעתו לסייע לשיפא "לא נענתה".
בית החולים שיפא, נזכיר, הוא בית החולים הגדול ברצועה, ואלפי בני אדם הסתתרו בו בשבועות האחרונים, אחרי שנמלטו אליו בגלל הפצצות צה"ל. ככל שעברו הימים קירב צה"ל כוחות אל בית החולים, לקראת פעולה אפשרית נגד בכירי חמאס שלפי המודיעין הישראלי מסתתרים שם. צה"ל קבע כי מתחת לבית החולים שוכנת המפקדה הראשית של חמאס, וכי ארגון הטרור מוציא ממנו – כמו מבתי חולים אחרים בעזה – מתקפות, מעשה המוגדר פשע מלחמה.
בימים האחרונים הלך המצב בשיפא והחריף בשל התמעטות הדלק והחשמל, וביממה האחרונה כבר מדווחים בכירי המוסד הרפואי כי הוא אינו מתפקד עוד. לדברי משרד הבריאות בעזה, הכפוף למרותו של חמאס, במתחם בית החולים הצטברו כבר כ-100 גופות, והעובדה שלא נקברו עד כה גורמת למשבר תברואתי חמור.
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ברצועת עזה
בית חולים שיפא ברצועת עזה
גופות במתחם שיפא. "כבר חופרים את הקבר"
(צילום: Khoder al-Zaanoun / AFP)
"אנחנו מתכוונים לקבור אותן עכשיו בקבר אחים בתוך מתחם בית החולים", הודיע היום דובר משרד הבריאות העזתי אשרף אל-קידרה. "זה הולך להיות מסוכן מאוד כי אין לנו שום מחסה או הגנה של הצלב האדום, אבל אין לנו ברירה, הגופות החלו להירקב. אנשינו חופרים ממש עכשיו, בעוד אנחנו מדברים". לפי הפלסטינים, לפחות 32 מהגופות במתחם הן של מטופלים שהיו מאושפזים בימים האחרונים ומתו בשל היעדר חשמל, בכלל זה שלושה תינוקות.
משרד הבריאות בעזה טען היום כי אין לו התנגדות להצעת ישראל לפנות את התינוקות שנשקפת להם סכנה, אך הוסיף כי לא נקבע מנגנון לשם כך. עוד מסר כי הוא אינו מתנגד שהתינוקות יילקחו לטיפול בבתי חולים בישראל, במצרים או בגדה: "הדבר החשוב לנו ביותר הוא חיי התינוקות האלה ורווחתם".
בצהריים הודיע האו"ם כי מתוך כ-30 בתי חולים ומרפאות הקיימים בצפון רצועת עזה, רק מוסד רפואי אחד, בית החולים הבפטיסטי אל-אהלי בעיר עזה, נותר פעיל כעת.