4 צפייה בגלריה
אבו אל-קיעאן. ישוחרר למעצר בית
אבו אל-קיעאן. ישוחרר למעצר בית
אבו אל-קיעאן. ישוחרר למעצר בית
(צילום: עמית שעל)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע החליט כי איש העסקים יעקב אבו אל-קיעאן ישוחרר למעצר בית. אבו אל-קיעאן הואשם בחודש יולי האחרון בעבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאיראן. בית המשפט נתן עיכוב ביצוע ל-24 שעות להגשת ערעור לשחרורו למעצר בית באיזוק אלקטרוני.
המקרה הותר לפרסום לבקשת ynet, לאחר שנעצר ועל הפרשה הוטל צו איסור פרסום גורף. בין היתר, הואשם אבו אל-קיעאן כי העביר מידע אודות לוח הזמנים והמיקום של שר הביטחון בני גנץ.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
אבו אל-קיעאן הואשם כי העביר מידע על גנץ
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
דיון הגשת כתב האישום נגד אבו אל-קיעאן ביולי
(צילום: רועי עידן )

אבו אל-קיעאן ישהה במעצר בית בבית חמיו ברהט. נאסר עליו כל גישה לאמצעי מדיה וכן נאסרה הימצאות אמצעי מדיה ביחידת הדיור בה ישהה. כמו כן הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
החלטת בית המשפט המחוזי מגיעה לאחר שבית המשפט העליון הורה לבחון האם ניתן לשחרר אותו למעצר בית באיזוק אלקטרוני. זאת לאחר ששופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע דינה כהן הורתה על מעצרו עד תום ההליכים. כעת השופט נסר אבו טהה הורה לשחרר אותו. "נותני הערבויות נחקרו ארוכות על ידי הצדדים ובית המשפט והסבירו כיצד ימנעו כל קשר עם החוץ", ציין בהחלטתו.
4 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אל קיעאן
יעקוב אבו אל קיעאן
אבו אל-קיעאן בבית המשפט ביולי
(צילום: חיים הורנשטיין )
הפרקליטות התנגדה לשחרורו למעצר בית והמשיכה לטעון כי לא ניתן לשחררו. השופט ציין כי יש לאזן בין זכות האדם לחירותו לבין הצורך להגן על שלום הציבור, והדבר מחייב שלא לעצור נאשם אם ניתן להסיר חששות אלה בדרך של שחרור בתנאים מגבילים, שפגיעתם בחירותו חמורה פחות.
"חובה היא לשקול בכל מקרה וגם בעבירות חמורות חלופת מעצר", אמר השופט שציין כי הלכה ידועה היא שבעבירות ביטחוניות, ככלל, מצדיקות את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים. וזאת נוכח חשש שמי שמואשם בהן עשוי להמשיך לסכן את ביטחון המדינה, גם אם לא הובאה ראיה קונקרטית לכך. יחד עם זאת ישנם מקרים לא מעטים בהם בית המשפט הסתפק בחלופת מעצר, גם בעבירות חמורות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעות לאויב.
4 צפייה בגלריה
עורכי הדין וייס וחימי
עורכי הדין וייס וחימי
עורכי הדין וייס וחימי
(צילום: בראל אפרים, אלכס קולומויסקי)
הפרקליטות ביקשה עיכוב ביצוע כדי לשקול הגשת ערעור. סנגוריו של הנאשם, עו"ד אבי חימי ומשה וייס, ביקשו לשחרר את אבו אל-קיעאן ממעצר, וציינו כי קיימת חולשה ראייתית בכתב האישום. בין היתר ציינו כי הוא העביר לסוכן החוץ מידע גלוי, והתגלה כ"קשקשן גדול". לאחר ההחלטה אמר עו"ד חימי כי "מדובר בהחלטה מקצועית, צודקת וראויה".
בהודעת שב"כ ביולי נכתב כי אבו אל-קיעאן נעצר ב-10 ביוני בחשד כי עמד בקשרים אסורים עם גורם לבנוני-עיראקי ובאמצעותו עם גורמי מודיעין איראנים, להם אף העביר מידע. החקירה העלתה כי אבו אל-קיעאן, אשר מקורב לאישי ציבור בישראל, עמד בקשר ממושך עם חיידר אלמשהדאני, המשמש איש קשר של גורמי מודיעין איראנים.
במסגרת הקשר העביר לו אבו אל-קיעאן עדכונים על המתרחש בישראל. כמו כן, הקשר בין השניים נסוב, בין היתר, גם על הזדמנויות עסקיות לכאורה במדינות ערביות באזור. עוד עלה בחקירה כי אבו אל-קיעאן ביקש בשלב מסוים להיפגש עם גורמים נוספים מטעמו של חיידר, תוך שהבין שמדובר בגורמים איראנים, ואף שם דגש על חשאיות וסודיות הפגישה המתוכננת בין הצדדים.
בסופו של דבר, על אף רצונו ונכונותו של אבו אל-קיעאן פגישה זו לא התקיימה. לפי כתב האישום נגדו, אבו אל-קיעאן העביר מידע על אודות הלו"ז והמיקום של גנץ לידי גורם אויב. בפרקליטות ציינו בכתב האישום כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של גורמי המודיעין באיראן לנסות ולגייס סוכנים בישראל, מתחומים מגוונים, ובין היתר כאלה הנגישים לאנשים בעמדות מפתח במדינה, ובהעדפה להפעלת סוכנים אלו על ידי "מפעיל קדמי" מטעמם, שאינו גורם מודיעין איראני.
בדיון בבית המשפט היום אמר אבו אל-קיעאן "לא עשיתי כלום, סיפרתי להם את הכול". בעבר היה אבו אל-קיעאן מיועד לשמש מועמד לכנסת ברשימת "תלם" של משה (בוגי) יעלון.