4 צפייה בגלריה
א' ו-ר'
א' ו-ר'
"הסיפור המשותף חיבר בינינו". א' ו-ר'
(צילום: דוברות מג"ב )
"למה רצינו להיות מסתערבים? השיקול המרכזי היה הרצון להציל חיי אדם, לסכל את הטרור עוד לפני שילד בן שלוש מאבד את אמו וילד בן עשר מאבד את אחותו בפיגועים". כך הסבירו א' ור', שני מסתערבים חדשים במג"ב, שנסיבות חייהם כה דומות.
א', בן 19, התגייס לצה"ל לפני יותר משנה. הוא התחיל ביחידת "עוקץ", אך נאלץ לעזוב במהלך המסלול והחליט שהוא מנסה להגשים חלום: להתגייס ליחידת המסתערבים. ר', בן 22, התגייס לפני כשנה וחצי למג"ב, אחרי שנת שירות במכינה. עם גיוסו הוא לא זכה להתקבל לקורס המסתערבים. "שירתתי במג"ב איו"ש ולא ויתרתי על החלום להפוך למסתערב", הוא סיפר. "ואז עברתי את הגיבוש, התקבלתי לקורס וזכיתי לסיים אותו".
4 צפייה בגלריה
ר'
ר'
"סמ"ר בראל חדריה שמואלי הוא המודל שלי". ר'
(צילום: דוברות מג"ב)
א' ור' התחילו את הגיבוש עם עוד 130 לוחמי מג"ב. רק 25 מתוכם עברו את הגיבוש בהצלחה. בקורס המסתערבים הצטרפו אליהם עוד 15 לוחמים שנשרו ממסלול הסיירות בצה"ל. מתוך 40 הלוחמים שהחלו את הקורס, 35 השתתפו שלשום בטקס הסיום.
ר' שובץ ליחידת המסתערבים בירושלים, וא' שובץ לבקשתו ביחידת הדרום. ההשראה שלו הוא סמ"ר בראל חדריה שמואלי, לוחם היחידה שנהרג על הגדר בעזה באוגוסט האחרון. "לא הכרתי אותו אישית, אבל הוא היה עבורי, כמו גם עבור כל חבריי לקורס, המודל שרצינו להיות כמותו. המוות שלו בפעילות מבצעית רק חיזק אצלי את הרצון להפוך ללוחם ביחידת המסתערבים, ובמיוחד בדרום", סיפר.
4 צפייה בגלריה
א'
א'
"השיקול המרכזי היה הרצון להציל חיי אדם". א'
(צילום: דוברות מג"ב)
כשא' היה בן שלוש יצאה אמו לעוד יום עבודה שגרתי, שממנו לא חזרה. "כילד לא הבנתי שאין לי אמא", הוא סיפר. "רק כשגדלתי הכרתי את אמא מהתמונות ומהסיפורים עליה. סיפרו לי שהיא נהרגה בפיגוע של מחבל מתאבד, שבו נהרגו 10 בני אדם והיו גם פצועים רבים".
בשל תפקידו הרגיש, הוא חייב לשמור על זהותו. "לכן אי אפשר לספר יותר מדי על הפיגוע ולהגיד את השם של אמא שלי", הסביר א', וסיפר ש"אבא התחתן שוב, ואשתו גידלה אותי ואת אחי, שגדול ממני בשלוש שנים. מאז שהייתי פעוט היא הייתה עבורנו אמא חמה ואוהבת לכל דבר. אבל עדיין צובט בלב האובדן של אמא שנהרגה ולא זכיתי להכיר".
ר' היה בן 10 כשאחותו בת ה-14 נפצעה בפיגוע. "היא עמדה ליד תחנת אוטובוס בבנייני האומה בדרך חזרה מהלימודים ומטען גדול התפוצץ לידה", סיפר. "היו הרוגים בפיגוע, ואחותי נפצעה אנושות. זה היה נס שהיא שרדה את הלילה הראשון, אבל היא נשארה בחיים עוד שבע שנים". החיים לצד האחות הפצועה היו גורם מרכזי בהחלטתו להתעקש להפוך למסתערב - הוא יעשה הכל כדי שהגורל שהיה מנת חלקו לא יגיע לאף ילד אחר. "אחותי הייתה אצלי בלב לאורך כל הקורס", אמר. "וגם רציתי לשרת בירושלים כסוג של סגירת מעגל, כי זה המקום שבו היא נרצחה".
4 צפייה בגלריה
רפאל אסולין עם משפחתו
רפאל אסולין עם משפחתו
ר' עם אחותו המנוחה ושאר אחיו
(באדיבות המשפחה )
בתחילת הקורס הם לא הכירו. "אחרי כמה ימים התחלנו לדבר, ואיך שהוא אמרתי שאני ממשפחה שכולה, שאיבדתי את אחותי בפיגוע בירושלים", סיפר ר'. "והוא מיד סיפר על אמא שלו, שנהרגה בפיגוע המוני. הסיפור המשותף חיבר בינינו. הפכנו לחברים הכי טובים בקורס וגם היינו יחד באותו צוות".
ר' עבר במהלך ההכשרה עוד חוויה מצמררת, הפעם עם מפקד הקורס, פקד נ'. "בשיחה הראשונה שלי עם ר' אמרתי לו שבמסגרת המטלות בקורס עליו להעביר שיעור על פיגוע מסוים", סיפר נ'. "הוא אמר לי שהוא יכול לדבר על הפיגוע שהיה בקיוסק בירושלים מול בנייני האומה. מיד אמרתי לו שהייתי לוחם ביחידת המסתערבים של מג"ב ירושלים שהוזעקה לאירוע וחיפשה את המחבלים. ר' סיפר לי שאחותו נפגעה בפיגוע וכעבור מספר שנים נפטרה. עברה בי צמרמורת בכל הגוף. הוא אף פעם לא שמע מה קרה באירוע מהבחינה המבצעית שלו, ואני הבנתי מה עובר על משפחה שמשלמת מחיר יקר מפיגוע כזה. זאת הייתה סגירת מעגל לשנינו".