הצבא ממשיך לשבת ליד השולחנות שבהם מתקבלות ההחלטות, אבל קולו נחלש. בקבינט הוא מושפל ומגונה. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מאמין שמה שהצבא הפסיד בקבינט הוא יכול לתקן בשיחות בארבע עיניים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה נכון רק עד גבול מסוים. החולשה של הצבא היא בשורה רעה לחטופים ולמשפחותיהם. על החברים בקבינט הנוכחי הם לא יכולים לסמוך. היא בשורה רעה לכל מי שמבקש להגיע להסדר שיאפשר לישראל לשקם את עצמה.
1 צפייה בגלריה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
בינדר וחליוה
(צילומים: דובר צה"ל)
הצבא נחלש גם במאבק שלו להרחבת הגיוס. בג"ץ אמר את דברו: צריך להוציא צווים ל-3,000 חרדים לפחות. הצבא אומר שהוא זקוק לעשרת אלפים. צווים הוא לא מוציא.
הרמטכ"ל נחלש גם בתוך הצבא. לאחר שראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הודיע על התפטרותו, הלוי החליט למנות לתפקיד את תת-אלוף שלומי בינדר, שהיה ראש חטיבת מבצעים ב-7 באוקטובר. המינוי התקבל בהפתעה: בינדר, בתוקף תפקידו, היה מעורב גם בקונספציה שקדמה לאסון וגם בכאוס ביום המלחמה הראשון. הלוי התעקש. השבוע הגיעו התחקירים הראשונים ללשכת הרמטכ"ל. בינדר בבעיה. נדרש בירור נוסף. אי לכך, חליוה התבקש לדחות את פרישתו.
אפריל 2024: שר הביטחון גלנט בהערכת מצב מבצעית עם עודד בסיוק ואהרון חליוה
(צילום: שירה קינן)

התחקירים יאלצו את הלוי להדיח או להקפיא קצינים. מיד תצוץ השאלה, למה אני ולא אתה. אין דרך למנוע אותה. גדי איזנקוט ואביגדור ליברמן, שני פוליטיקאים שמכירים מקרוב את הצבא, קראו בשבוע שעבר להתפטרות של הלוי. הם עשו זאת בכאב לב. הלוי הוא קצין מעולה; המדינה חייבת לו הרבה. אבל לאחר תשעה חודשים לא די בקבלת אחריות: אין מנוס מלממש אותה.
ארגון הימין "לביא" עתר יחד עם משפחות שכולות לבג"ץ בבקשה לעצור את מינויו של תא"ל שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן. העתירה הגיעה בעקבות טענות ל"חלקו במחדל הביטחוני החמור שהתרחש ביום שמחת תורה - 7 באוקטובר". העותרים טוענים כי "ראש חטיבת המבצעים נושא, וודאי, באחריות לתפקודה של החטיבה ולהיעדר היערכות למתקפה והיעדר תפקודו של צה"ל בזמן המתקפה. אחריות פיקודית וודאי, ואחריות אישית קרוב לוודאי. לכן, יש צורך בחקירה מעמיקה ועצמאית שתברר את מידת אחריותו של תא"ל בינדר לאסון".
לפני כחודש הורה שופט בית משפט העליון יחיאל כשר לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי להשיב לעתירה. הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, עמלה בימים אלה על הכנת התשובה של צה״ל לעתירה.
בנוסף, הממצאים הראשונים מהתחקירים בצבא, שהועברו השבוע לרמטכ״ל, כוללים ממצאים שמתייחסים גם לאמ״ן וגם לחטיבת המבצעים. הוויכוחים על משמעות הממצאים מסעירים את הצבא. לטענת דובר צה״ל אין בכך כדי להשפיע על לוח הזמנים למינוי ראש אמ״ן החדש.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הפרסום לפיו ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, התבקש לדחות את פרישתו נוכח התחקירים שמבצע צה"ל, בין היתר בעניין מעורבותו של תא"ל שלומי בינדר, אינו נכון ומשולל כל יסוד. תא"ל בינדר צפוי להכנס לתפקיד ראש אמ"ן בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו".
הטור המלא הבוקר ב"מוסף לשבת" ב"ידיעות אחרונות"