מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, אמרה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי אינה יכולה להבטיח שלא ייפגעו תלמידים בהסעות לבתי הספר, וכי אין תקציב לאוטובוסים ממוגנים מחברות הסעה - ועוררה סערה בישיבה. הדברים נאמרו בדיון בוועדה שעסק בנושא היערכות ומענים של משרד החינוך לתלמידים מיישובים שלא פונו בקו העימות בצפון. בנוסף, נציגת פיקוד העורף לא ידעה להתחייב מתי יושלם המיגון במוסדות החינוך בצפון.
שמחון: "עושים את המקסימום בתנאים בלתי נסבלים"
(צילום: ערוץ כנסת)

משתתפים בדיון הדגישו כי הורים לתלמידים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר שהוקמו, מחשש לפגיעה של רקטות. יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף טייב מש"ס, שאל את שמחון אם הגישו בקשה תקציבית לאוטובוסים ממוגנים למשרד החינוך. היא בתגובה אמרה שאינה יודעת, והוא השיב: "אז תפנו אותם לתל אביב. אי-אפשר להגיד ל-19 יישובים להישאר שם, להמשיך להביא את הילדים בצירים מסוכנים ולהגיד להם 'תסתדרו'".
שמחון ציינה כי "אנחנו עושים את המקסימום בתנאים הבלתי נסבלים האלה שנחתו על הרשויות המקומיות. צריך לזכור שאנחנו כפופים להנחיות פיקוד העורף. זה לא הוגן ולא הגון להפיל את זה על משרד החינוך". על המחסור בצוותי הוראה אמרה כי "נכון לעכשיו חסרים 179 מורים בכל רחבי הצפון, למעט החינוך ההתיישבותי, ואני מניחה שנדביק פערים עד תחילת שנת הלימודים".
2 צפייה בגלריה
המגרש במג'דל שמס לאחר הירצחם של 12 הילדים מהירי הרקטי של ארגון הטרור חיזבאללה
המגרש במג'דל שמס לאחר הירצחם של 12 הילדים מהירי הרקטי של ארגון הטרור חיזבאללה
12 ילדים ונערים נרצחו. זירת פגיעת הרקטה במג'דל שמס שבצפון
(צילום: AP /Leo Correa)
2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
יו"ר הוועדה טייב: אין אוטובוסים ממוגנים? תפנו את התלמידים לתל אביב
(צילום: נועם מושקוביץ, ערוץ כנסת)
יוזם הדיון, ח"כ יוראי להב-הרצנו, אמר כי "לשלוח ילדים באוטובוסים לא ממוגנים מאיומי נ"ט? אני מוטרד מהדברים האלה של משרד החינוך. האמירות פה מבהילות, לא פחות. יש כאן היעדר אומץ לקבל החלטות. אם אי-אפשר להעמיד מערכת חינוך מתפקדת אז שיבואו להגיד את זה לציבור". רע"ן אוכלוסייה במחוז צפון, רס"ן עינת סינגר, הסבירה כי יש תוכנית מגן לצפון, שמוסדות החינוך נכנסו אליה בתחילת מלחמה, וציינה כי "אני לא יודעת לומר מתי זה יהיה מוכן".
בהמשך הוסיפה נציגת פיקוד העורף כי "לא נכניס תלמיד ללימודים במקום שאינו ממוגן. אזכיר שהחרגנו מקומות שנכנסים להגדרת מבנה תחת תקרת בטון. עד כה הצבנו 100 מיגוניות בצפון ונמשיך להציב בתחנות ההסעה לתלמידים מחוץ לבתי הספר". בהמשך ביקש יו"ר הוועדה טייב לקבל רשימה מדויקת של כל בתי הספר בקו העימות, ושתפרט האם הם עומדים בתקן מבחינת המיגון הנדרש. "לא ייתכן שילדים בהתרעה קצרה מאוד צריכים לשים ידיים על הראש", אמר.
מומי כליפא, יו"ר הוועד המקומי במושב עבדון, אמר כי תוך כדי הדיון קיבל הודעה שאחרי הערכת מצב הוחלט כי השבוע אין קייטנה, ולגבי שבוע הבא יודיעו בהמשך. "מה אני עושה עם הילדים? גם בחוץ הם לא יכולים לשחק. אנשים עוזבים את הצפון. מי שנשארים אלה החלשים שלא יכולים לעזוב. אני מחלק ארגזי מזון בסתר כי אנשים מתביישים".