במערכת הביטחון נחרדו אמש (חמישי) מהפרעות בכפר ג'ית שבשומרון, במהלכן עשרות פורעים יהודים הציתו בתים וכלי רכב ואף ירו לטענת הפלסטינים למוות בצעיר - וגורם ביטחוני אמר כי הן אירעו ללא סיבה נראית לעין. הוא הגדיר את ההתרחשויות חמורות והוסיף כי מדובר בעשרות שהשתוללו "בלי טריגר, בלי פיגוע". לדבריו, בחודשים האחרונים הפעילות המדאיגה מהסוג הזה מתגברת ומתעצמת, כאילו אין חוק - לעיני כל.
מציתים מכונית, תוקפים בית: תיעוד ממצלמות האבטחה

במערכת הביטחון כן מעודדים מהגינויים שיצאו אמש מכל רחבי הקשת הפוליטית. "אלה גינויים שלא השתמעו לשתי פנים", אמר הגורם הביטחוני.
שר הביטחון יואב גלנט צייץ ברשת החברתית X כי "בשעה שלוחמינו נלחמים בחזיתות השונות להגנת מדינת ישראל, קומץ קיצוני שאינו מייצג את ערכי ההתיישבות בשומרון, מתפרע ופוגע באזרחים חפים מפשע". הוא גינה נחרצות את האלימות - ונתן גיבוי לצה"ל, לשב"כ ולמשטרה כדי שיטפלו בנושא "בחומרה". "התפרעויות הקיצונים נוגדות כל ציווי מוסרי וערכי של מדינת ישראל", סיכם.
לעומתו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר למצוא סיבות לתקריות, ולמרות שגינה את מי ש"לקח את החוק לידיים", אמר כי שוחח אמש עם הרמטכ"ל. "אמרתי לו שזה שלא נותנים גב לחיילים לירות בכל מחבל שזורק אבנים מוביל לאירועים מהסוג שאירעו", טען בן גביר, "מי שצריך לטפל בטרור ובהרתעה, גם כלפי מחבלים מהכפר ג'ית, זה צה"ל. הגיע הזמן ששר הביטחון יצא מהקונספציה ויעשה זאת".
המהומות בג'ית, אמש

הממשל האמריקני גינה הלילה את המהומות, ואמר כי "התקפות של מתנחלים אלימים נגד אזרחים פלסטינים ביהודה ושומרון הן בלתי מתקבלות על הדעת וחייבות להיפסק". עוד נמסר מהבית הלבן: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט באמצעים כדי להגן על כל הקהילות באזור, וזה כולל התערבות ומיצוי הדין עם הפושעים שלקחו חלק באירוע".
משרד הבריאות הפלסטיני ברמאללה הודיע אמש כאמור כי במהלך ההתפרעויות נורה למוות צעיר פלסטיני, אולם בצה"ל אמרו כי טענה זו עדיין נבדקת. לפי הפלסטינים, אדם נוסף נפצע באורח קשה, גם כן מירי. טרם הדיווח, עשרות פורעים, חלקם רעולי פנים, נכנסו לכפר ויידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והציתו רכבים ובתים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט איתמר בן גביר
בנימין נתניהו יואב גלנט איתמר בן גביר
גלנט ונתניהו גינו, בן גביר גינה - אך מצא אשמים
(צילום: חיים גולדברג, אלעד מלכה, Menahem KAHANA / AFP)
כוחות הביטחון הגיעו למקום, פיזרו את הפורעים ועצרו אדם אחד. צה"ל עדכן כי הטענה על הרוג פלסטיני נבדקת, וציין כי הפורעים פוגעים בביטחון המדינה. "כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לכפר תוך דקות לאחר קבלת הדיווח, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר, והוציאו את האזרחים הישראלים מהכפר. כוחות הביטחון עצרו אזרח ישראלי אחד שהועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. נבדק הדיווח אודות פלסטיני שנהרג במהלך האירוע", נמסר.
בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. "צה"ל מגנה אירועים מסוג זה ואת הפורעים, שפוגעים בביטחון, החוק והסדר, ומסיתים את צה"ל וכוחות הביטחון ממשימתם העיקרית לסכל טרור ולהגן על ביטחון התושבים", הוסיפו בצבא.
מוקדם יותר נפצע מתנחל מיידוי אבנים ליד אחת החוות במהלך חיכוך שהיה במקום, ונבדק אם קיים קשר בין המקרים. בהודעת משרד הבריאות הפלסטיני צוין כי ההרוג, רשיד עבד אלקאדר סודה (23) והפצוע, שנפגע בחזה, הובאו לבית החולים הממשלתי רפידיה שבשכם.
עוד לפני הגינוי מצד גלנט, בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו בכפר ג'ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה"ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' אמר כי "הפורעים בג'ית לא קשורים בשום צורה להתיישבות ולמתיישבים. הם עבריינים שצריכים להיות מטופלים על ידי רשויות האכיפה במלוא חומרת הדין. אנו בונים ומפתחים את ההתיישבות בצורה חוקית וממלכתית, מגבים את צה"ל במאבקו בטרור, ומסתייגים בתוקף מכל גילוי של אלימות עבריינית אנרכיסטית מסוכנת שאין לה דבר וחצי דבר עם אהבת הארץ וההתיישבות בה".
שר הפנים משה ארבל היה הראשון לגנות בחריפות את הפורעים, וקרא לרשויות אכיפת החוק לפעול נגדם: "אני קורא לשב"כ ולגורמי האכיפה לפעול באופן מיידי למיגור הפשיעה הלאומנית הקשה שהתרחשה בכפר ג'ית שבשומרון נגד חפים מפשע. מעשים אלו מנוגדים לערכי היהדות. הינם שפל מוסרי ואנושי ופוגעים במדינת ישראל ובמפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון". ח"כ צבי סוכות צייץ בקצרה: "אין מקום לאלימות. נקודה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה אף הוא את המעשים ואמר: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זו לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש מועצת קדומים עוזאל ותיק פרסמו הודעה משותפת - בה תקפו את ההתפרעות, ואמרו כי "נוער שמגיע לבלאגן ואלימות - אל תבואו לשומרון, אתם לא רצויים כאן". הם הבהירו, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי "גם לאחר זריקת אבנים, לאף אחד אין זכות לקחת את החוק לידיים. מי שצריך לטפל בכך זה הצבא וגורמי האכיפה.
"ההתיישבות בשומרון בזה לנערים שמגיעים מחוץ לשומרון ומייצרים אלימות", הוסיפו. "אנו מדגישים - את הטיפול בטרוריסטים ובתומכי טרור יש להשאיר לידי צה"ל. מעשים אלימים כמו שראינו בג'ית אסור שיקרו ואין להם מקום".