רבבות מתפללים מגיעים להר הבית, היום
(צילום: גיל יוחנן, חיים גולדיטש)

כבר ימים ארוכים שבצה"ל ובמערכת הביטחון הכוננות נמתחת עד הקצה - והפיגוע אמש (חמישי) בתל אביב רק חידד את הדריכות בקרב הכוחות. גורמי הביטחון התכוננו ליום השישי הראשון של הרמדאן כמועד הקריטי של התקופה האחרונה, כשבמחוז ירושלים של המשטרה הציבו אלפי שוטרים בכל הרחובות שנחסמו באזור הר הבית ומזרח ירושלים.

הפיגוע בתל אביב - כתבות נוספות

קרוב ל-55 אלף מתפללים הגיעו לתפילות היום במסגד אל-אקצה ממזרח ירושלים ומהרשות הפלסטינית, ולצורך כך נחסמו כבר מהבוקר בין היתר הרחובות סולטאן סולימאן, ואדי ג'וז, דרך יריחו, דרך שכם, סלאח א-דין, וגם שד' בר-לב מצומת המטה הארצי לכיוון דרום העיר. במערכת הביטחון החליטו שלא להגביל את הכניסה להר הבית, אך במשטרה נערכים בכל מקרה לסיום התפילות מחשש להתפתחות של עימותים ומהומות.
4 צפייה בגלריה
מתפללים נכנסים לשער שכם לכיוון מתחם הר הבית
מתפללים נכנסים לשער שכם לכיוון מתחם הר הבית
מתפללים פלסטינים נכנסים לשער שכם
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי וממ״ז ירושלים ניצב דורון תורג’מן עם כוחות המשטרה בירושלים
מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי וממ״ז ירושלים ניצב דורון תורג’מן עם כוחות המשטרה בירושלים
המפכ"ל שבתאי מתדרך את הכוחות בעיר העתיקה
(צילום: דוברות המשטרה)
מוסלמים בהר הבית קראו: "אנחנו אנשי מוחמד דף"
(צילום: אבו עלי)

קבוצה יחסית קטנה של מתפללים מוסלמים, שנשארה בהר הבית לאחר סיום התפילה, קראה בערבית :"הנף חרב אל מול חרב, אנחנו אנשי מוחמד דף".
במקביל, צה"ל, החליט להשאיר את שמונת הגדודים ושש הפלוגות שהוקפצו לתגבר באוגדת איו"ש מאז הפיגוע בבני ברק, כאשר ההתמקדות כרגע היא בעיקר בעיבוי קו התפר כדי למנוע כניסה מסיבית של שוהים בלתי חוקיים דרך הפרצות בגדר לתוך שטח ישראל - מה שהוכיח את עצמו באופן משמעותי בשבוע האחרון.
לפי ההערכות, לפני רצף הפיגועים בין 50-40 אלף פועלים פלסטינים נכנסו לישראל מדי יום, וכעת מדובר בכמה מאות. עם זאת, גורמי ביטחון סבורים כי התגבור על הגדר - יעיל ככל שיהיה - לא יוכל להימשך לאורך זמן, וכבר עכשיו שוקלים לסגור את הפרצות המשמעותיות בגדר.
במערכת הביטחון מעמיקים כעת את הפעולות במישור המודיעיני, גם ברמת השטח וגם במחקרי התקשורת על חשודים פוטנציאליים, על מנת לעצור את הפיגוע הבא. באוגדת איו"ש מרכזים את המאמץ יחד עם שב"כ ומג"ב סביב ג'נין ומחנה הפליטים הסמוך לעיר. ההחלטה לסגור את מעבר ג'למה (גלבוע) היא המסר לגורמי הטרור - ג'נין תופרד בין שאר חלקי הרשות הפלסטינית. סגירת המעבר תקשה על הפלסטינים לחצות לישראל גם עם אישורים, אך גם תמנע מאזרחים ערבים להיכנס לעיר ותפגע במסחר. המשמעות, אם ההחלטה תתארך - היא פגיעה כלכלית לתושבי העיר.
4 צפייה בגלריה
הפירצות בגדר
הפירצות בגדר
קו התפר. התגבור לא יוכל להימשך לאורך זמן
(צילום: אריק מרמור)
4 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
המחבל רעד זעם וזירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: אריק מרמור)
ועדיין, למרות רצף הפיגועים בישראל, העיניים נשואות לא רק ליהודה ושומרון, אלא גם לירושלים. אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס סייר הבוקר במעברים של עוטף ירושלים ובחן את פעילות הכוחות בשטח. המטרה היא למנוע מגרירתה של ירושלים לתוך ההסלמה - מתוך הנחה שהדבר בהכרח ידליק את רצועת עזה.
במערכת הביטחון הדעות חלוקות. גורמים מסוימות טענו כי יש לבטל חלק מההקלות של תקופת הרמדאן לנוכח האירועים, אך יש גם גורמי ביטחון שתומכים בהשארתן ומתעקשים כי זה הדבר שימנע את החמרת המצב להסלמה דו-זירתית.