שלושה חודשים וחצי חלפו מאז תחילת הפעולה ברפיח, במהלכם צה"ל השתלט על כ-200 מרחבים תת-קרקעיים באזור ציר פילדלפי, בהם תשע מנהרות שחוצות את הגבול למצרים - וכעת מחכים בצבא להכרעת הדרג המדיני. למעשה, התמרון ברפיח כבר נגמר, המנהרות במרחב כבר נהרסו או מוכנות להשמדה בהינתן פקודה, ועל הדרג המדיני להחליט אם להוציא את הכוחות מהאזור, עם או בלי עסקת חטופים.
ברפיח, ליד זירת רצח החטופים
(צילום: יואב זיתון, דובר צה"ל | עריכה: קורל קוט)

(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
200 מרחבים תת-קרקעיים אותרו במרחב רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל סקר היום (חמישי) בפני כתבים ישראלים את עיקרי הכרעת חטיבת רפיח של חמאס, שהושגה למעשה כבר לפני חודש וחצי. במהלך הסקירה, שהתבצעה בשטח העזתי שבדרום הרצועה, צוין כי בשכונת תל אל-סולטאן, שם נרצחו ששת החטופים במנהרה, נותרו כמה כיסי התנגדות קטנים. ובינתיים, כוחות אוגדה 162, שמכילים כמה גדודים משולבים מחטיבות הנח"ל, גבעתי ו-401, לצד לוחמי שייטת 13 ויהל"ם, התחילו בפעילות חזרתית לנקודות שבהן כבר פעלו בעיר הדרומית של הרצועה.
מפקד אוגדה 162, תת-אלוף איציק כהן, שהפך למאו"ג היחיד שנלחם ברצף ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה, הציג החודש לדרג המדיני באופן אישי את האפשרויות להמשך הפעולה ברפיח ובפילדלפי, לרבות המשך הלחימה נגד מוקדי חמאס בעיר אם יתחדשו בתצורת פשיטות מבחוץ - בדיוק כפי שמתרחש ביתר חלקי רצועת עזה מאז שנגמר רוב התמרון הקרקעי של צה"ל בתחילת השנה.
לפי צה"ל, ברצועת השטח העזתית הסמוכה לפילדלפי איתרו הכוחות בחודשים האחרונים כ-200 מרחבים תת-קרקעיים, בהם תשע מנהרות שחוצות לסיני. כל המנהרות הללו, כמו העיר התחתית של רפיח, נהרסו או נמצאות בשליטה מבצעית של הכוחות. האוגדה הכינה תוכנית להשמדת המנהרות ברפיח שטרם נהרסו בתוך כשלושה שבועות, בהינתן החלטה ופקודה, ובתוך 48 שעות לפוצץ את הפירים שטרם נהרסו בפילדלפי.
עד כה הושקעו במבצע 2,000 טון של חומר נפץ, ששימש להריסת מרבית המנהרות ברפיח ובציר הגבול. כמו כן, במרחב פועלים דחפורים רבים שעדיין משלימים את חקר הפירים והמנהרות, לפי חלוקה מסודרת לשש גזרות הנדסיות בגבול.
רפיח: תמונת מצב
5 צפייה בגלריה
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
תא"ל כהן - המאו"ג היחיד שנלחם ברצף ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
המפקדים הבינו: רוב הברחות הנשק בוצעו בכלל מעל הקרקע
(צילום: דובר צה"ל)
אך ככל שחלפו הימים, השבועות והחודשים בלחימה ברפיח - המפקדים הבינו: רוב הברחות הנשק וחומרי הגלם לייצור האמל"ח בעזה בוצעו לאורך השנים בכלל מעל הקרקע, באין מפריע - ולא במנהרות בפילדלפי. למעשה, חמאס פיצץ בעצמו מנהרות רבות כדי לבצע בהן חסימות, בין היתר על מנת להקשות על הכוחות, אך גם כדי להוכיח לכאורה שלא חפר מנהרות חוצות לסיני. בכל אופן הן נחסמו, מסתבר, גם בצידן המצרי.
במהלך המבצע של אוגדה 162 נפלו בקרבות 34 לוחמים ונפצעו 739 נוספים. כ-500 לוחמים שנפצעו בקרבות הצליחו לשוב ללחימה חלקם אפילו בפעם השלישית והרביעית לאחר פציעותיהם הקודמות בקרבות מאז ה-7 באוקטובר. מנתוני האוגדה עולה כי במבצע חוסלו 2,308 מחבלי חמאס ברפיח, מתוך אלפים שרובם ברחו צפונה. 800 מהמחבלים חוסלו בשכונת תל אל-סולטאן, בהם מג"ד חמאס בשכונה ומפקדי הפלוגות שתחתיו.
ברפיח הושמדו עד כה 13 קילומטרים של תווך תת-קרקעי, ובאוגדה מתארים את המרחב, כפי שהפלסטינים במקום כינו אותו: אום אל-נפק, אם כל המנהרות. "רפיח תחתית גדולה יותר מרפיח עילית", אומרים בצבא. "למרות שלחטיבת רפיח המקומית אליה הגענו כיעד אחרון בתמרון היו שמונה חודשים ללמוד מהלחימה ביתר חלקי הרצועה, ובהתאם לכך הם מלכדו רובעים שלמים בעיר במטעני חבלה - בזמן שהאוכלוסייה הייתה שם. למרות שהם נערכו היטב להקים עמדות לחימה בבתים תוך שבירת הקירות - יכלנו להם והכרענו את חטיבת רפיח".
תיעוד מפעילות צה"ל במרחב תל אל-סולטאן
(צילום: דובר צה"ל)

בתחילת המבצע במרחב זיהו באוגדה 162 כי מארבי המטענים של חמאס הוכוונו לקראת הגעת צה"ל מהחזית, כלומר מהגבול, ובהתאם המחבלים כיוונו את אלפי מצלמות הרוורס שהוצבו בסמטאות ובשכונת ברזיל בכניסה לעיר מכיוון ישראל לעבר הגבול. בהתאם לכך, כוחות האוגדה ביצעו תחילה איגוף ונכנסו מציר פילדלפי - שאת כולו כבשו בהתחלה בקלות יחסית, בתוך ארבע שעות בלבד מבלי שאותר בו שום מטען חבלה.
מח"ט רפיח מוחמד שעאבנה ניצל משני נסיונות חיסול, וככל הנראה ברח לחאן יונס. בצבא סבורים כי אין לו יכולת לשלוט במעט מוקדי הלחימה שנותרו בעיר. אך למרות זאת, תוך שבועות אחדים הצליחו באוגדה 162 לעקור את הלב המבצעי של חטיבת רפיח: חמ"לי הפיקוד והשליטה המרכזיים של מפקדי חמאס בעיר, בסיסים תת-קרקעיים מזוודים לעילא עם מצלמות מעקב שמשדרות למטה לעשרות מסכים, חדרי אוכל ומטבחים, דיפונים מעץ ומברזל, תקרות מקומרות, מדפסות ומגרסות וטלפונים אדומים. "לא פעלנו מהר לרפיח או ברפיח בגלל שלושה אילוצים: ההתנגדות הראשונית של ארה"ב עקב 1.3 מיליון העזתים בעיר, שאת רובם ככולם הצלחנו כן לפנות צפונה; הגבול עם מצרים ורגישותו והחטופים שהוחזקו בעיר", ציינו בצבא.
5 צפייה בגלריה
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
אוגדה 162 הכריעה את חטיבת רפיח של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
בסוגיית החטופים הדגישו היום בצה"ל שוב כי - לא היה שום מודיעין לגבי נוכחות חטופים בשכונת תל אל-סולטאן - שבה נרצחו ששת החטופים על ידי שני מחבלים בתוך מנהרה, בזמן שהכוחות פעלו במרחב. יתרה מזאת, הכוחות נכנסו לשכונה בהתחלה בתנועת מלקחיים משני כיוונים ובאמצעות שתי חטיבות, כדי לגרום כך למחבלים להימלט אל עבר מארבים של כוחות מיוחדים של צה"ל. למעשה, כך חוסלו מרבית המחבלים בשכונה והמפקדים הבכירים בגדוד המקומי.
בהתאם, התחזקה ההערכה שאין חטופים בעיר, ומשנה הזהירות של הלוחמים התחזק לאחר איתור פרחאן קאדי בחיים. חקירתו המודיעינית נמשכת, אך הוא מסר כי לא ידע ולא ראה את ששת החטופים שהוחזקו כ-700 מטרים מהמנהרה שלו עם חסימות בתווך. שני המחבלים שהחזיקו בחטופים חוסלו ככל הנראה בקרבות כאשר ניסו להימלט.