כוחות אוקראינה בתרגילים גדולים בגבול בלארוס על רקע המתיחות עם רוסיה
(צילום: רויטרס)

"היום של הפלישה" חלף ללא פלישה - אבל הבוקר שאחריו מעלה חשש במערב: בסוכנות הידיעות הרוסית RIA דווח כי המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מאשימים את כוחות ממשלת קייב בירי פצצות מרגמה לשטחם.
לפי הדיווח, נציגי "הרפובליקה העצמאית של חבל לוהנסק" טענו הבוקר (יום ה') כי לצד ירי פצמ"רים, הכוחות האוקראיניים ירו גם מתתי-מקלע וממטולי רימונים. "הם הפרו בגסות את הפסקת האש והשתמשו בנשק כבד, שאסור לפי הסכמי מינסק", טענו נציגי הבדלנים בהודעה שצוטטה בתקשורת הרוסית. באוקראינה הכחישו את אותו דיווח על ירי על עמדות המורדים
רון בן ישי בריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה
(צילום: נדב אבס )

הדיווח מעורר עניין בעולם, משום שבשבועות האחרונים הזהיר המערב שוב ושוב כי מוסקבה והמורדים מתכוונים לביים התקפה של צבא אוקראינה על הבדלנים בחבל המריבה דונבאס, וכך לספק לרוסיה תירוץ לפלישה לאוקראינה.
במהלך יום האתמול המשיך הממשל האמריקני להדגיש שהאיום הרוסי הוא "אמיתי". רק אתמול אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי שייתכן שלפני פלישה רוסית ומתקפה נגד אוקראינה תבצע מוסקבה פעולת "דגל כוזב" – כלומר מתקפה מבוימת בשטח אוקראינה נגד הכוחות הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה - כדי למצוא "תירוץ" לפלישה.
באותו נושא הזהיר דובר מחלקת המדינה נד פרייס שבכירים רוסים מפרסמים שקרים כדי להצדיק פלישה. פרייס אמר שבארה"ב הביעו דאגה מהצהרתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על "רצח עם" בחבל דונבאס במזרח אוקראינה, מעוז הבדלנים הפרו-רוסים. פרייס הוסיף שגם הטענות שוושינגטון וקייב מפתחות נשקים כימיים או ביולוגיים, כדי לעשות בהם שימוש באזור, "שקריים לחלוטין".
16 צפייה בגלריה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
משרד ההגנה הרוסי פרסם תמונות של "טנקים חוזרים לבסיסים", אחרי תרגיל ליד גבול אוקראינה
(צילום: EPA)
"חייבים להתייחס לכל הטענות האלה בסקפטיות ראויה ובריאה", אמר פרייס וציין שרוסיה מסתמכת על בלבול ודיסאינפורמציה כדי לטשטש את עקבותיה. "כולנו צריכים לצפות לזה, ולהיות מוכנים".
ביממה האחרונה התנהל קרב גרסאות בין הקרמלין למערב, על רקע המתיחות בגבול רוסיה ואוקראינה והחשש מפלישה רוסית "מיידית" למדינה השכנה. רוסיה אמנם טוענת שהיא החלה להחזיר חיילים מגבול אוקראינה - מכיוון שהתרגילים שבהם השתתפו הגיעו לסיומם - אך בארה"ב, בריטניה ונאט"ו התעקשו שמספר החיילים הרוסים בקרבת הגבול לא מצטמצם - אלא גדל.
האמריקנים מסרו אמש שמספר הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה הולך וגדל, והם מתקדמים לעמדות תקיפה. הלילה אמר בכיר בממשל ביידן כי "רוסיה צירפה לא פחות מ-7,000 חיילים בימים האחרונים סמוך לגבול. הטענות על נסיגה חלקית שקריות". לדבריו, "חלה עלייה ניכרת בטענות השווא מצד הרוסים". מחלקת המדינה הדגישה שהחשש מפלישה רוסית לא השתנה. בהתייחסות לטענות על נסיגה אמר דובר מחלקת המדינה פרייס: "אני אהיה מאוד ברור – אנחנו לא הבחנו בזה".
16 צפייה בגלריה
נתוני בלינקן
נתוני בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: רויטרס )
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, התייחס אתמול להצהרות הרוסיות על נסיגת כוחות מגבול אוקראינה ואמר: "לצערנו יש הבדל בין מה שרוסיה אומרת למה שהיא עושה. לא ראינו שום נסיגת כוחות. אנחנו ממשיכים לראות יחידות חיוניות מתקדמות לעבר הגבול, ולא מתרחקות ממנו. מה שאנחנו צריכים לראות הוא בדיוק ההפך – אנחנו צריכים לראות שהכוחות מתרחקים".
"יש את מה שרוסיה אומרת, ויש את מה שרוסיה עושה", אמרה דוברת הבית הלבן סאקי. "אנחנו עוקבים מקרוב מאוד אחרי הצעדים שננקטים. הכוחות הרוסיים עדיין מרוכזים באופן מאיים מאוד בגבול". סאקי אמרה שעדיין ניתן להגיע לפתרון דיפלומטי שישים סוף למשבר.
אתמול שוחח מנכ"ל משרד החוץ בטלפון עם מיכאל בוגדנוב סגן שר החוץ ושליחו של פוטין למזרח התיכון. בשיחה דנו השניים בכך שבמקרה שתתחיל מלחמה ישראל תפעל לחלץ את האזרחים שלה ויהיה צורך בשיתוף פעולה מצד הרוסים. למעשה, ישראל ביצעה כאן מהלך מקדים של פנייה לרוסים בבקשה לסיוע בחילוץ האזרחים שלה במקרה של מלחמה.
אמש שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. בסיום השיחה דרשו השניים מרוסיה לנקוט צעדים בשטח שיביאו לרגיעה. הם הסכימו כי צריך להתייחס למצב בגבול רוסיה-אוקראינה כ"חמור ביותר" מכיוון שעדיין קיים חשש למתקפה, ודרושה "ערנות מרבית".
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר אתמול שתצלומי הלוויין שנמצאים בידי הברית הצפון-אטלנטית לא מראים שהכוחות הרוסיים אכן עוזבים את הגבול עם אוקראינה. "אני חושב שמאוד קשה לחלוק על כך שרוסיה ריכזה הרבה יותר מ-100,000 חיילים והרבה נשקים כבדים", אמר סטולטנברג.
16 צפייה בגלריה
חיילים במשמר הגבול של אוקראינה גבול רוסיה בקרבת העיר האוקראינית חרקוב
חיילים במשמר הגבול של אוקראינה גבול רוסיה בקרבת העיר האוקראינית חרקוב
חיילים במשמר הגבול של אוקראינה בגבול רוסיה, בקרבת העיר חרקוב
(צילום: EPA)
לפי סטולטנברג, על אף הצהרותיה של רוסיה כי הסיגה חלק מהחיילים שלה בגבול אוקראינה בחזרה לבסיסיהם, הטענות הללו אינן מגובות בעובדות בשטח, ולמעשה ניכרת מגמה הפוכה – ונאט"ו מזהה תגבורת ששולחת מוסקבה אל החזית. "מה שאנחנו רואים הוא שהם הגדילו את מספר החיילים שלהם, ועוד כוחות נמצאים בדרך", אמר סטולטנברג בוועידת שרי ההגנה של מדינות נאט"ו בבריסל.
סטולטנברג אמר שלמרות "הסימנים ממוסקבה" על המשך המגעים לפתרון דיפלומטי, בשטח אין סימן לרגיעה. סטולטנברג, שקרא למתיחות הנוכחית "המשבר הביטחוני החמור באירופה זה עשרות שנים", אמר שנאט"ו "לא מהווה איום על רוסיה. מה שאנחנו רואים היום זה שרוסיה שומרת על כוח פלישה מאסיבי שמוכן למתקפה, מקרים ומבלארוס. זה ריכוז הכוחות הגדול באירופה מאז המלחמה הקרה". הוא הוסיף שלאור המתיחות נאט"ו שוקלת לתגבר את כוחותיה במדינות במזרח אירופה.
אתמול בבוקר הודיעה רוסיה על סיומו של תרגיל שקיימו חייליה בחצי האי קרים שאותו סיפחה אליה מידי אוקראינה ב-2014, ופרסמה סרטון שבו נראה טור של טנקים ושל כלי רכב צבאיים אחרים השייכים לה עוזב את האזור אחרי התמרונים שם. הסרטון וההודעה, שבה נטען כי חלק מהחיילים חוזרים כעת לבסיסי האם שלהם, עשויים להיתפס במערב כעוד איתות רוסי על נכונות להפחית את המתיחות, אך במדינות נאט"ו ממשיכים כאמור להתייחס בספקנות לרמזים הפייסניים היוצאים מהקרמלין.
16 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים מועמסים על רכבות ב בחצ'יסראי חצי האי קרים הסגת כוחות מתיחות רוסיה אוקראינה
טנקים רוסיים מועמסים על רכבות ב בחצ'יסראי חצי האי קרים הסגת כוחות מתיחות רוסיה אוקראינה
הסגת כוחות? טנקים מועמסים על רכבות בחצי האי קרים
(צילום: EPA)
שר החוץ של צרפת, ז'אן-איב לה דריאן, אמר אתמול אחר הצהריים שמספר החיילים הרוסים בגבול אוקראינה לא השתנה, למרות הצהרותיה של מוסקבה, וכי התמרונים הצבאיים נמשכים.
בבריטניה אמר ראש אגף המודיעין במשרד ההגנה, ג'יימס הוקנהול, כי למרות הצהרותיה של מוסקבה היא ממשיכה לרכז כוחות צבא ונשק בקרבת הגבול האוקראיני: "לא ראינו עדות לכך שרוסיה הסיגה כוחות מהגבולות שלה עם אוקראינה. בניגוד לטענותיה, רוסיה ממשיכה לרכז כוחות צבא ליד אוקראינה. זה כולל תצפיות של עוד רכבים משוריינים, מסוקים ובית חולים שדה שמתקדמים לגבולות עם אוקראינה. לרוסיה יש את המסה הצבאית הנחוצה לפלישה".
סוכנות המודיעין של אסטוניה – שגובלת ברוסיה וחברה בנאט"ו – דיווחה שרוסיה ממשיכה לשלוח כוחות לגבול האוקראיני, וככל הנראה תבצע מתקפה "מצומצמת" נגדה. לפי המודיעין האסטוני, המתקפה הרוסית תכלול ירי טילים וכיבוש של שטח אסטרטגי באוקראינה.

"יום האחדות" באוקראינה: "לא מפחדים מאף אחד"

שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, אמר לרויטרס שהמודיעין העדכני של הצבא לא מצביע על נסיגה של הכוחות הרוסיים מגבול אוקראינה. לפי הצבא, בקרבת אוקראינה נמצאים 140,000 חיילים רוסים ובדלנים פרו-רוסים, מהם 12,500 שייכים לכוחות הקרקעיים.
רזניקוב אמר שבבלארוס – שגורמים במערב הזהירו שפלישה לאוקראינה עלולה להתחיל משם – נמצאים כרגע כ-9,000 חיילים רוסים. לשם השוואה אמר רזניקוב שלאוקראינה יש כ-35,000 חיילים בחבל דונבאס במזרח המדינה – שם נלחמים הכוחות האוקראינים בבדלנים הפרו-רוסים מאז 2014.
אוקראינה ציינה אתמול את "יום האחדות", עליו הכריז בתחילת השבוע הנשיא וולודימיר זלנסקי - שאמר ש-16 בפברואר לא יהיה היום שבו רוסיה תפלוש למדינה (כפי שהזהירו כמה גורמים במערב), אלא היום שבו אוקראינה תפגין את אחדותה. זלנסקי אמר שארצו תגן על עצמה במקרה של פלישה.
16 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יום האחדות ב אודסה
צבא אוקראינה יום האחדות ב אודסה
חיילות אוקראיניות ב"יום האחדות" באודסה
(צילום: AP)
"אנחנו לא מפחדים מתחזיות, אנחנו לא מפחדים מאף אחד, מאף אויב. אנחנו נגן על עצמנו. הכוחות המזוינים שלנו נהדרים וחזקים. יש לנו דיפלומטים מצוינים, וכוחות של מתנדבים ברחבי אוקראינה", אמר זלנסקי, שצפה אתמול בתרגיל של הצבא האוקראיני. "תשמרו על הארץ שלכם", אמר הנשיא לאזרחים, והצהיר שהכוח האוקראיני "מספיק בשביל לא להיכנע לשום פרובוקציה".
גם לפי זלנסקי אין ראיה לנסיגה רוסית מאזור הגבול עם אוקראינה. "אנחנו רואים ריכוז גדול של כוחות רוסיים, זה לא השתנה בשבועות האחרונים", אמר הנשיא. הוא ציין שאוקראינה רואה לכל היותר "חילופי כוחות" של הצבא הרוסי בקרבת הגבול. "לא הייתי קורא לרוטציות האלה נסיגה".
16 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מגיע לתרגיל צבאי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מגיע לתרגיל צבאי
זלנסקי. "לא מפחדים מאף אחד, נגן על עצמנו"
(צילום: AFP)
בכירים במוסקבה לעגו אתמול למערב על הדיווחים בסוף השבוע שלפיהם פלישה רוסית לאוקראינה תיתכן ברביעי. "הלילה עבר כרגיל", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "ישַנו בשלווה, ובבוקר התחלנו את היום ברוגע ובמקצועיות". דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה כתבה ברשתות החברתיות: "הייתי רוצה לשאול אם מקורות הדיס-אינפורמציה האמריקניים והבריטיים יכולים לפרסם את לוח הזמנים של הפלישות שאנחנו מתכננים להמשך השנה. אני רוצה לתכנן את החופשות שלי".
אתמול בבוקר הצטרף שגריר רוסיה באיחוד האירופי, ולדימיר צ'יז'וב, להכחשות שארצו מתכוונת לפלוש החודש לאוקראינה. בצל הדיווחים שפורסמו בסוף השבוע אמר צ'יז'וב: "מלחמות באירופה כמעט לעולם אינן מתחילות ביום רביעי. בכל הנוגע לרוסיה – אני יכול להבטיח לכם שלא תהיה שום התקפה ביום רביעי הזה. לא תהיה גם שום הסלמה בשבוע הקרוב או בשבוע שלאחר מכן או בחודש הקרוב".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:00, 16.02.22