באוקטובר 2019 נחשף ב-ynet כי מזכיר הממשלה דאז צחי ברוורמן קיים בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מיוחד בנוגע להקמת היכל הנצחה לאומי לחללי פעולות האיבה. מלשכת ראש הממשלה נמסר אז כי בפגישה שערך ברוורמן עם מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי באותה התקופה מאיר שפיגלר ועם יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס, סוכם על הקמת צוות היגוי לקידום הנושא, שמסקנותיו יוגשו לממשלה. "נקים היכל לאומי שבו נוקיר, ננציח ונזכור את קורבנות הטרור למען המשפחות ולמען כל עם ישראל", אמר אז ברוורמן. חמש שנים חלפו, היכל הנצחה לאומי לחללי פעולות האיבה עדיין לא הוקם.
דברי ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה מוזס
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

ב-28 באפריל 2020 פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון ובו הבטחה להקים היכל הנצחה בהר הרצל לקורבנות הטרור. "משפחות יקרות, לאחרונה קיבלנו בממשלה החלטה חשובה", אמר אז נתניהו. "אתם העליתם את זה בפניי כמה פעמים, כולל בשנה שעברה, ואני רוצה לבשר לכם שכבר התחלנו בהליך התכנוני של ההיכל החדש שיהיה גל-עד נצח ליקירינו, וגם בית לפצועים שאני מוסר להם איחולי החלמה בשם העם כולו. חללי הטרור, שחקוקים בליבנו, יונצחו על כותלי ההיכל".
דברים דומים השמיע נתניהו גם באפריל 2021, בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה בארץ ובחו"ל. "אנחנו מתקדמים מאוד בהליך התכנוני של היכל ההנצחה המיוחד לנפגעי פעולות האיבה כאן בהר הרצל. ממשלת ישראל מחויבת למשימה החשובה הזו, ונגשים אותה. זו תהיה אחת ההחלטות הראשונות שתובא לאישור הממשלה הבאה שתקום".
ההבטחה של נתניהו מ-2020
(צילום: לע"מ )


עוד ועוד שנים חלפו, בארגון נפגעי פעולות האיבה ממתינים - אבל הסיכום להקמת היכל ההנצחה נותר בינתיים על הנייר. גם בטקס שנערך היום (שני) בהר הרצל, שב נתניהו על ההבטחה בנושא. "לכל אחת מהמשפחות שכאן וגם אלה שאינן כאן, אני יודע שלכל אחת מכן יש אוצר יקר ערך. את כלל האוצרות הללו אנחנו נכנס למקום אחד - להיכל הזיכרון לחללי פעולות האיבה שיוקם על הר הרצל", אמר נתניהו בטקס.
הוא הוסיף: "לי ולממשלתי יש את הזכות לקדם את בניית האתר החדש יחד עם ארגון נפגעי פעולות האיבה. זוהי מחויבות לאומית שהחלטנו עליה לפני השנה הזאת, אבל היא קיבלה משנה תוקף אחרי 7 באוקטובר. היא תתבצע". נתניהו אף פנה ישירות ליו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה מוזס ואמר: "אייבי יקירי, הממשלה תשלים את התקציב הדרוש להקמת ההיכל הקדוש הזה פה, בהר הזה. בהיכל החדש יוטבע זכרם של חללי הטרור בדורות התקומה. מן הרוח המיוחדת שלהם נשאב כוחות להמשך בניין המדינה".
בנובמבר 2021 אישרה הממשלה בראשות נפתלי בנט את הקמת היכל הזיכרון, ואף הקצתה לכך 36 מיליון שקל. בהמשך, לאחר נפילת ממשלת בנט-לפיד, הניח ראש הממשלה נתניהו ב-19 באפריל 2023 את אבן הפינה להיכל הזיכרון לחללי פעולות האיבה שמספרם מאז הקמת היישוב היהודי עומד על 5,100. הסכום שהוקצה ב-2021 לא מספיק, ולכן הממשלה צריכה לתקן החלטה קודמת שלה כדי להגדילו בעוד 100 מיליון שקל שטרם נמצאו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואייבי מוזס
בנימין נתניהו ואייבי מוזס
נתניהו ומוזס
(צילום: יוסי בכר / EPA)
במהלך הטקס היום הודה מוזס לנתניהו, אולם נדמה שגם הוא שבע מהבטחות. "נתניהו הבטיח לי את ה-100 מיליון, אבל הם משכו ומשכו את זה ולא קיבלנו את הכסף", אמר יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה. "אחרי 7 באוקטובר הייתי בטוח שיתחילו את הבנייה כי היכל ההנצחה הזה יהיה חשוב להסברה. אני רוצה לשים שם את התמונות של הנובה והתינוקות שנרצחו, שהעולם יראה את זה. זה יהיה בעל חשיבות הסברתית".
מוזס אמר עוד: "אין מבנה, אין כלום. שולחים אליי משלחות, אבל אין לנו את הכלים. לצערי, עד היום לא התחילו את הבנייה. היא הייתה אמורה להסתיים עד 2026, עכשיו דחו ל-2030 בגלל שמשכו את זה כמו מסטיק ולא עבדו כמו שצריך. ביקשתי ממנכ"ל הביטוח הלאומי ושר העבודה שישימו פרויקטור. זה דבר ענק, בשביל לבנות דבר כזה צריך מישהו רציני. עכשיו ראש הממשלה שוב הבטיח לי את הכסף, ואני מקווה שזה יתממש".