ראש הממשלה המצרי, מוסטפא מדבולי, הכריז ב-23 בפברואר על פרויקט משותף יחד עם האמירויות לפיתוח העיר החדשה "ראס אל-חיכמה", באזור החוף הצפון-מערבי של מצרים, כ-350 ק"מ צפונית-מערבית לקהיר, לחופי הים התיכון. בהכרזה אמר: "אני שמח ומתכבד היום להיות אתכם ולהכריז על הסכם ההשקעה הגדול הזה, שנחשב לפי כל המדדים לעסקת ההשקעה הזרה הישירה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מצרים". התקווה של מצרים היא שפרויקט זה יהיה "עסקת הצלה" עבורה מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נמצאת.
"פנינת התיירות של מצרים". צפו באולפן ynet

לפי פרסומים, מדובר בפרויקט הכולל השקעה במצרים המוערכת בכ-150 מיליארד דולר, מתוכם 35 מיליארד דולר שיועברו ישירות לממשלת מצרים תוך חודשיים, בתשלומים. לפי הודעה של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, כמה ימים אחרי ההכרזה על הפרויקט, חלק מהסכום כבר הועבר לקופה המצרית.
השטח הכולל המוצע להשקעה בתיירות באזור מגיע לכ-180 קמ"ר עבור הקמת פרויקטים תיירותיים משולבים. לפי פרסומים, הצפי הוא שהפרויקט ימשוך למצרים יותר מ-8 מיליון תיירים נוספים. מצרים עתידה לקבל 35% מסך הרווחים של הפרויקט.
3 צפייה בגלריה
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
חוף הים שיחכה לתיירים. 35% מהרווחים - למצרים
3 צפייה בגלריה
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
רוברט דה נירו ושותפיו. הודיעו שהפעילות מתרחבת למצרים
לצד מי שמשבח את הפרויקט וסבור כי מדובר בפרויקט מוצלח שמשקף את שיתוף הפעולה הגדול בין מצרים ואיחוד האמירויות ועתיד לסייע משמעותית לכלכלת מצרים, יש גם אחרים, שמתנגדים לו ממספר סיבות. יש לציין כי החששות וההתנגדויות לפרויקט החלו עוד לפני ההכרזה הרשמית עליו, כאשר התעוררו במצרים שמועות בנושא והממשל נדרש לפרסם את כל הפרטים.
חלק מהמתנגדים לפרויקט עם האמירויות חוששים כי מצרים מאבדת את אדמות המדינה בניסיון להיחלץ מהמשבר הכלכלי שלה. מוסטפא מדבולי דאג להדגיש כי מדובר בשותפות עם האמירויות ולא במכירת נכסים וכי מצרים תקבל אחוזים מרווחי הפרויקט. לפי טענות אחרות של מתנגדים לעסקה, היא מסכנת את מצרים ביטחונית בגלל המיקום הגיאוגרפי של ראס אל-חיכמה והכנסת גורמים זרים לאזור. טענה נוספת נגד העסקה, יצירתית מאוד יש לציין, היא שהיא כלל אינה עם האמירויות, אלא עם מי שעומדת לכאורה מאחורי האמירויות - ישראל. לפי הטענה הזאת, ישראל היא למעשה זו שקונה את האדמות המצריות. כמובן שמדובר בלא יותר מתיאוריית קונספירציה.
3 צפייה בגלריה
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
פינת יא אללה ליאור בן ארי פרויקט ראס אל חיכמה מצרים
25 אלף תושבים מקוריים ועוד כמה אלפי עובדים. ראס אל-חיכמה
לא רק איחוד האמירויות החליטה להשקיע באזור. בנובמבר 2023 פורסם כי מי שעוד בחר להשקיע בעיר התיירות החדשה הוא לא אחר מאשר השחקן רוברט דה נירו, בעל המותג "נובו", רשת מלונות ומסעדות בינלאומית. בסרטון שפורסם ברשת הוא הודיע יחד עם שותפיו על הרחבת הפעילות למצרים, כאשר לפי הפרסומים הם צפויים לפתוח שתי מסעדות במדינה עד שנת 2026, אחת בעיר שייח זאיד והשנייה בעיר החדשה בראס אל-חיכמה. למרות שההכרזה פורסמה כבר בנובמבר, הנושא עלה לכותרות בשבועות האחרונים, ככל הנראה עקב השיח הרב סביב העסקה והעיר החדשה.
אזור ראס אל-חיכמה הוא למעשה לשון יבשה בתוך הים התיכון. מדובר ברצועת חוף שמאז ומתמיד הייתה אהובה על המצרים העשירים, שבילו שם את ימי הקיץ. לפי פרסומים מדובר באזור חשוב גם היסטורית עבור המדינה, שהיה השער המערבי למצרים ושימש נמל לעגינת ספינות ומקום מנוחה למלכים ונשיאים לאורך ההיסטוריה. לפי הערכות חיים בו כ-25,000 איש שהם התושבים המקוריים של האזור, ועליהם נוספים כמה אלפים העובדים באזור בחקלאות ובתיירות.