מנהל סיעוד בכללית: אנשים לא באים להתחסן כי אין תו ירוק, אין תמריץ
(צילום: בראל אפריים, משה מזרחי)

ירידה קלה נרשמה הבוקר (יום ב') במספר החיוביים לקורונה המאושפזים במצב קשה. מספר החולים הקשים עומד על 1,235, לעומת מספר שיא של 1,263 אתמול בבוקר. 293 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. בסך הכול מאושפזים בבתי החולים 2,812 חיוביים לקורונה.
מעדכון הבוקר של משרד הבריאות עולה כי אתמול אובחנו 52,600 ישראלים כחיוביים לנגיף. מדובר במספר המאומתים הגבוה ביותר מאז יום רביעי בשבוע שעבר. עם זאת, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת באופן מתון והיום הוא עומד על 0.84 – דבר המעיד על דעיכת המגפה.
משרד הבריאות עדכן כי אתמול נפטרו 20 חיוביים לקורונה ומספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 9,180. עם זאת, המספרים אינם סופיים כיוון שמשרד הבריאות נוהג לעדכן מספרי נפטרים גם באיחור של כמה שבועות. שיא הנפטרים היומי בגל הנוכחי נרשם ב-1 בפברואר, אז נפטרו 59 חיוביים לקורונה ביום אחד.
1 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן
בית החולים שיבא תל השומר ברמת גן
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
מספר החולים הפעילים עומד על 324 אלף, רובם נמצאים בבתיהם במצב קל וקל מאוד. 23,421 מהחולים הפעילים הם תושבי ירושלים, 16,936 מתגוררים בתל אביב, 10,785 בחיפה, 10,259 בפתח תקווה, 9,704 בבאר שבע, 9,375 בראשון לציון, 8,233 בנתניה, 7,498 באשדוד, 6,980 בחולון, 6,910 באשקלון, 5,591 ברחובות ו-5,520 ברמת גן. בכל הערים האלה חלה ירידה של בין 10 ל-31 אחוזים במספר המאומתים החולים הפעילים בשבוע האחרון.
והישראלים עדיין לא מגיעים להתחסן. אחרי שפרסמנו כאן ב-ynet שבשבת קיבלו רק 61 ישראלים את מנת החיסון הראשונה, אתמול הגיעו 440 בני אדם להתחסן בפעם הראשונה. ב-17 הימים האחרונים, כלומר מ-21 בינואר, קיבלו 8,973 ישראלים את המנה הראשונה של החיסון, לעומת 9,314 ביום אחד – ב-9 בינואר.

"אין באמת מעקב אחרי מתווה החינוך"

בתוך כך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התייחסה הבוקר בוועדת הבריאות של הכנסת לסוגיית הבדיקות במערכת החינוך. "בהקשר של מתווה האנטיגן אני יכולה להגיד שאפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה של אלה שנבדקים. מצד שני, מדובר על 30%, אז זה אומר שיש שני-שלישים שיכול להיות שגם בהם יש 10% מאומתים שאנחנו לא יודעים עליהם.
"מה שיותר מטריד זה שממשלת ישראל קיבלה החלטה שאם ילד מאומת והמגעים שלו לא ביצעו את שתי בדיקות האנטיגן ביומיים לפני זה, הוא הולך לבידוד. אני לא מבינה איך אנחנו עושים את התהליך הזה, כי כרגע השמות האלה לא מגיעים למשרד הבריאות ולכן אין לנו דרך להכניס אותם לבידוד. זאת אומרת, אין באמת מעקב אחרי המתווה".

"הפסיקו להגיע כי אין תמריץ"

שי סנרטייג, מנהל מתחם חיסונים של קופת החולים כללית באשקלון, אמר בהתייחסו לירידה במספר המתחסנים: "קודם כל זה קורה בגלל צמצום התו הירוק, לא נותנים יותר 'פרסים'. אנשים, במקום ללמוד לחיות לצד הקורונה עם החיסון כי זה מה שזר לנו למגר ולחזור לאיזושהי חצי שפיות בחיים, הפסיקו להגיע כי אין תמריץ.
"אפשר לחיות לצד הקורונה, אבל צריך להמשיך ולהתחסן. אני ממליץ לכולם עדיין להמשיך לבוא, לסיים את סדרת החיסונים על מנת שנוכל להמשיך בשפיות החיים. אנחנו נותנים את האפשרות להגיע מתי שרוצים, גם ללא תור. אנחנו ממשיכים להסביר על חשיבות החיסון, עושים הדרכות, מנסים לשכנע וזמינים ומחכים".
התו הירוק צומצם: כתבינו סיון חילאי ודניאל סלאמה בשטח
(צילום: עידו ארז, משה מזרחי,אבי חי)

ההחלטה על צמצום התו הירוק והצורך להציגו רק בגני אירועים, מועדונים וכנסים, צפויה להשפיע באופן דרמטי על המגזר העסקי. דן פילץ, מנכ"ל ובעלים שותף של דיזנגוף סנטר בתל אביב, אמר בעקבות כך: "אפילו משרד הבריאות אומר שזה בטוח - החיים חוזרים למסלולם, צאו לבלות, זה בטוח. למדנו שמסכה יכולה למנוע הדבקה, אבל מכיוון שראינו שהקורונה לא כזאת מפחידה - אפשר לבוא לקולנוע".
- אתה חושב שיותר אנשים יגיעו עכשיו? "כן, אני בטוח. זה ייקח זמן לאנשים להבין שההנחיות השתנו כי הן מבלבלות ויש הרבה שנדבקו, אבל מצד שני אומרים 'תחזרו לחיים רגילים'. בסנטר אנחנו נערכים לפורים, אירועים ותחרויות. חנויות התחפושות כבר ערוכות ומתחילות לקבל קהל. אני חושב שהפורים הזה יהיה ממש משוגע כי אנשים ממש צמאים לצאת לבלות ולשמוח".
עמאד אבו טריף, בעל עסק במרכז מסחרי ביישוב ירכא בגליל, אמר על צמצום התו הירוק: "אני חושב שזה צעד טוב, צעד שיכול לתת דחיפה חדשה לעסקים. הקורונה עשתה נזק מאוד רציני, זה פוגע בפרנסה. אני מאמין שזו בשורה מאוד טובה שיכולה לעורר את העסקים מחדש. אנחנו כבר מכירים את המחלה ומה עושים, וצריך לשים לב גם לעסקים".
בהכנת הכתבה השתתפה אלכסנדרה לוקש