3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בג'נין במבצע שובר גלים
כוחות צה"ל בג'נין במבצע שובר גלים
מתחילת השנה - 7 אזרחים נרצחו בפיגועים בשומרון ובבקעת הירדן. לוחמים בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
שבעה אזרחים ישראלים נרצחו בפיגועי ירי בשומרון ובבקעת הירדן מאז תחילת השנה. בארבעה מקרים נוספים פגעו הקליעים ברכבים ובנס לא היו נפגעים. כל אלו מחזקים את ההערכה במערכת הביטחון: צה"ל קרוב מאוד לצאת למבצע צבאי רחב שיתמקד בצפון השומרון.
עוד בימי מבצע "מגן וחץ" אמר ראש השב"כ, רונן בר, כי גם ביהודה ושומרון מנסים ארגוני הטרור לייצר רקטות או דמויי רקטות מסוגים שונים. עדיין לא מדובר באמל"ח משמעותי, אך בצה"ל רוצים לגדוע את התופעה כבר בתחילתה.
3 צפייה בגלריה
בית המחבל ההרוס בשכם
בית המחבל ההרוס בשכם
הריסת בית המחבל אוסמה טוויל בשכם, השבוע
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הרכב של מאיר תמרי ז"ל לאחר הירי ליד חרמש, לפני כשבועיים
(צילום: TPS)
זירת הפיגוע בצפון השומרון שבו נרצח מאיר תמרי ז"ל
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, TPS)

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי בשנה האחרונה, שבה התרחש מבצע "שובר גלים", פועל צה"ל בצורה התקפית יותר בצפון השומרון מבשנים עברו, והכוחות פועלים באופן ממוקד, אגרסיבי וכירורגי. אך מטרת המבצע, אם יצא לפועל, היא לפעול באופן רחב יותר ובעצם לעשות "קיצוץ דשא", כאשר מטרת העל היא השבת ההרתעה.
למבצע שכזה יהיו השלכות רחבות גם בנוגע לשיתוף הפעולה מול הפלסטינים. כרגע בצה"ל היו רוצים לראות יותר מעורבות של הרשות הפלסטינית במעצרים ובמניעת טרור, בטח בשכם. במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של מתיחות ביטחונית, ואף הפסקת התיאום הביטחוני מול המנגנונים הפלסטיניים בימים של מבצע.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: מאוכזב מהממשלה, אף גורם רשמי לא יצר איתי קשר
(צילום: שמוליק דודפור)

"בצה"ל לא מודיעים לפני שיוצאים למבצע", הסביר גורם ביטחוני, "כשרוצים ומקבלים את האישורים הנכונים זה קורה. העובדה שמדברים על מבצע, כמו אגב לפני שובר גלים, היא גם העברת מסר לרשות הפלסטינית שיתחילו לפעול בערים נגד טרור".
בהתנחלויות ממשיכים במאבק וקוראים לממשלה לאשר לצה"ל לצאת למבצע. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי: "לא סתם למעלה מ-80 אחוזים מפיגועי הטרור בשנתיים האחרונות, כולל בני ברק, חדרה, אלעד ודיזנגוף בתל-אביב, הגיעו מאזור צפון השומרון. הממשלה הזו חייבת להתעשת ולעצור עכשיו את הטרור. לא נוותר ולא נעמוד מנגד כשהתושבים שלנו נרצחים והם מטרות לטרור בלתי פוסק".