פחות משלושה שבועות לבחירות הכלליות בבריטניה, שבהן צפויה מפלגת הלייבור לחולל מהפך היסטורי ולהדיח את השמרנים מהשלטון אחרי 14 שנה, גורמים במפלגה מביעים חשש מהשלכות המלחמה בעזה על התוצאות הסופיות, וממקדים את תשומת לבם ב-13 מושבים בפרלמנט שבהם מחזיקה כיום הלייבור, ושבמחוזות הבחירה שלהם יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה שעלולה להפנות את גבה למפלגה במחאה על יחסה לישראל.
5 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
רה"מ סונאק ומי שצפוי לבוא אחריו, קיר סטרמר. השמרנים בדרך להתרסקות
(צילום: AP, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
כלב
כלב
בקלפי בבריטניה. ב-28 מחוזות בחירה יש למוסלמים משקל מכריע
(צילום: AFP)
העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח היום (א') כי אף שהקמפיין של הלייבור מתמקד ברובו בכיבוש מושבים שבהם מחזיקים כיום נציגי המפלגה השמרנית או המפלגה הסקוטית הלאומית, בימים האחרונים הנחו בכירים בלייבור את פעילי המפלגה למקד מאמצים גדולים במחוזות הבחירה הבוחרים את 13 המושבים האמורים – כולם מחוזות שבהם שיעורם של המוסלמים בקרב בעלי זכות הבחירה הוא חמישית לפחות.
הבחירות בבריטניה ייערכו ב-4 ביולי, וזה זמן רב שסקרים מלמדים כי הלייבור צפויה להשיג בהן ניצחון מוחץ. סקר YouGov שפורסם לפני כשבועיים צפה כי הלייבור תשיג למעשה את הניצחון הגדול בתולדותיה, כשתגרוף 422 מ-650 המושבים בבית הנבחרים, בעוד המפלגה השמרנית, ששלטה בבריטניה מאז 2010, תתרסק ל-140 מושבים. לשם השוואה, בבחירות הקודמות זכתה הלייבור ב-202 מושבים בלבד, ואילו השמרנים גרפו 365.
אם תוצאות הסקר יתממשו, פירוש הדבר לא רק שהלייבור תזכה במספר המושבים הגדול ביותר שהשיגה אי פעם, אלא גם שהשמרנים ינחלו את הפסדם הגדול ביותר זה למעלה מ-100 שנה, עם אובדן כוח שהמפלגה לא ידעה כמותו מאז הבחירות ב-1906, אז השיגה 131 מושבים. לפי הסקר ללייבור גם יהיה רוב מוחלט של 194 מושבים (כלומר 422 לה לעומת 228 לכל שאר המפלגות), וזהו הרוב הגדול ביותר שמפלגה כלשהי השיגה בבית הנבחרים מאז שסטנלי בולדווין הוביל את השמרנים לרוב של 208 מושבים ב-1924. הניצחון שחוזה הסקר ללייבור גדול אף יותר מזה שהביא למפלגה טוני בלייר ב-1997, אז השיג רוב של 179 מושבים.
5 צפייה בגלריה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
יו"ר הלייבור סטרמר. הביע תמיכה בישראל למרות השמאל הרדיקלי במפלגתו
(צילום: REUTERS/Phil Noble)
5 צפייה בגלריה
בריטניה חבר פרלמנט אנטי ישראלי אנטישמי ג'ורג' גאלוויי
בריטניה חבר פרלמנט אנטי ישראלי אנטישמי ג'ורג' גאלוויי
איש השמאל הקיצוני ושונא ישראל ג'ורג' גאלוויי אחרי ניצחונו בבחירות המיוחדות, כשברקע דגל פלסטין שליווה אותו בקמפיין
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
עם התקרבות ההליכה לקלפיות מנסים בלייבור למקסם את הסיכויים לניצחון היסטורי, ובסיכויים האלה פוגע הסנטימנט כלפי המפלגה בקרב חלקים מהקהילות מוסלמיות על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס. אחרי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, וכשברקע פעולות צה"ל בעזה, הדגיש מנהיג הלייבור קיר סטרמר, מי שצפוי להפוך ביולי לראש הממשלה, כי לישראל יש זכות להגן על עצמה, וסירב ארוכות לקרוא לה לעצור את המלחמה. רק בתחילת השנה, אחרי לחץ כבד וממושך, הסכים לתמוך בקריאה, אך הקפיד לכרוך אותה כל העת בהחזרת החטופים. את עמדתו בנושא ישראל השמיע סטרמר אף שגורמי שמאל רדיקליים בתוך מפלגתו, ובהם מוסלמים, התנגדו לה נחרצות.
ב"גרדיאן" מסבירים כי החשש השורר כעת בלייבור בנוגע לקולות המוסלמים נובע מירידה בשיעור ההצבעה שלהם בבחירות המקומיות שנערכו בחודש מאי ומניצחונו של איש השמאל הקיצוני ג'ורג' גאלוויי בבחירות המיוחדות למושב של רוצ'דייל מוקדם יותר השנה. גאלוויי הוא שונא ישראל ופרו-פלסטיני קיצוני, שהשמיע בעבר התבטאויות קשות ביותר נגד ישראל וסולק מהלייבור.
5 צפייה בגלריה
מפלגת "עצמאי בלקבורן"
מפלגת "עצמאי בלקבורן"
שער ה"דיילי מייל" הבריטי אחרי הבחירות המקומיות: עשרות תומכי עזה נבחרו בקלפיות
(מתוך אינסטגרם)
כעת מזמינה הלייבור באתר האינטרנט שלה את תומכיה למלא בטופס את כתובתם, ובתגובה ולקבל המלצות לשלושה מחוזות בחירה שבהם הם יכולים לסייע לקמפיין. ב"גרדיאן" מסבירים כי באנגליה לבדה יש 28 מחוזות בחירה שבהם שיעור המוסלמים מבין הבוחרים הפוטנציאליים הוא חמישית לפחות, ושכמעט בכולם ניצחה הלייבור בבחירות הקודמות, ב-2019. מתוך המחוזות האלה מתבקשים הפעילים למקד את פעילותם במחוזות הבוחרים את 13 המושבים שבסכנה בשל הקול המוסלמי, בין השאר בבירמינגהאם, בלוטון ובברדפורד.
לפי ה"גרדיאן", אף שבלייבור חוששים מהאופן שבו יצביעו המוסלמים, סקר של מכון Savanta שנערך בשבוע שעבר עבור אתר אינטרנט מוסלמי העלה ש-63% מהמוסלמים מתכוונים להצביע ללייבור, שיעור שלא השתנה כמעט מאז הסתיו. לפי הסקר הזה, שלוש הסוגיות החשובות ביותר מבחינת הבוחרים המוסלמים הן מערכת הבריאות, יוקר המחיה והכלכלה. אחד מכל חמישה מוסלמים הצהיר עם זאת כי המלחמה בעזה היא הסוגיה החשובה ביותר מצדו, ו-44% דירגו אותה כאחת מחמש החשובות להם.
באותו סקר מהשבוע שעבר 86% מהמוסלמים שדירגו את עזה כסוגיה החשובה ביותר מבחינתם הצהירו כי ישקלו להצביע למועמד פרו-פלסטיני עצמאי שסוגיה זו מובילה את המצע שלו, ולא ללייבור. לשם השוואה, מזכירים ב"גרדיאן", בקרב המצביעים הבריטים כולם רק 3% דירגו את המלחמה בעזה כעניין החשוב ביותר מבחינתם ורק 12% הציבו אותה בחמישייה הראשונה.