פרופ' אייל גרוס מסביר: למה ביטול עילת הסבירות לא בהכרח תספיק?
(צילום: משי בן עמי)

בג"ץ פסל בצהריים (יום רביעי) את יו"ר ש"ס אריה דרעי מלכהן כשר בשל עילת הסבירות - שאותה מתכוונים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין לבטל במסגרתם השינויים במערכת המשפט. כעת, צפויים בקואליציה להאיץ את ביטול עילת הסבירות - דבר שיעמיד את התוכנית המשפטית בסימן פרסונלי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי. יו"ר ש"ס לא יתפטר בעצמו, בקואליציה הבטיחו: "נפעל בכל דרך חוקית"
(צילום: יואב דודקביץ)
2 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )
ההצעה לבטל את עילת הסבירות כבר עלתה במסגרת תוכנית נתניהו-לוין, אבל הליך החקיקה עצמו עלול להקשות על הקואליציה. הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בליכוד העבירו מסר לדרעי, שלפיו לא ניתן להעביר בהליך בזק חוק כזה. "זה חוק שייקח זמן להעביר", אמר גורם במפלגה. לדברי ח"כים בליכוד, מאחר שראש הממשלה נתניהו לא מתכוון להפר את פסיקת בג"ץ - יו"ר ש"ס והשותף הנאמן ביותר שלו עלול להישאר תקופה ארוכה מחוץ לממשלה. תרחיש כזה עלול ליצור משבר קואליציוני משמעותי.
עם זאת, לא בטוח שגם אם הכנסת תבטל את עילת הסבירות, דרעי יוכל להתמנות לשר. פרופ' אייל גרוס הזכיר במשדר המיוחד ב-ynet כי חמישה מתוך 11 השופטים התייחסו להבטחה של דרעי לבית משפט השלום שיפרוש מפעילות פוליטית, תחת נימוק "ההשתק השיפוטי". השופטים ברק-ארז, מינץ ושטיין ציינו זאת במפורש, והשופטים גרוסקופף וכבוב "הצטרפו גם הם לטעם זה כנימוק נוסף המצדיק את קבלת העתירות", כלשון הפסיקה.
(צילום: משי בן עמי)
דרעי, נזכיר, הורשע בפברואר 2022 בעבירת מס במסגרת הסדר טיעון, ובית המשפט נמנע מלהכריע בשאלת הקלון בשל הבטחתו שיפרוש מהחיים הפוליטיים. עם זאת, זמן קצר אחרי ההחלטה התברר שדרעי לא מתכוון ללכת לשום מקום - ולפי שופטי בג"ץ מדובר ב"מצג שווא" שיצר. זה, בנוסף לעניין הרשעותיו בפליליים, הוביל לפסילתו של דרעי בשל חוסר סבירות קיצונית - דעה שרק שופט אחד, יוסף אלרון, לא תמך בה. עם זאת, גם אלרון לא קבע שאין לפסול את דרעי - הוא פשוט אמר שיו"ר ועדת הבחירות צריך קודם להכריע בשאלת הקלון, דבר שהיה צריך לקרות עוד לפני מינויו של דרעי לשר.
את עמדת חברי הקואליציה, לפיה החלטה של שופטי בג"ץ בדמות פסילת דרעי היא בלתי-מתקבלת בעיניהם, היטיב לתאר אתמול חבר הכנסת אברהם בצלאל מש"ס, שאמר כי משמעות פסילה של דרעי היא ש"שופטי בג"ץ יירו לעצמם בראש".

האופציות של נתניהו

דרעי עצמו כבר הודיע שלא יתפטר גם אם ייפסל בבג"ץ - וכעת נשאלת השאלה אם נתניהו יפטר אותו, או יתעלם מפסיקת בג"ץ. לפני החלטת בג"ץ עלתה האפשרות שדרעי ימונה לראש הממשלה החליפי, אך בגלל סוגיית ההשתק השיפוטי שעלתה גם היא בפסיקה הדבר לא אפשרי - והקואליציה נכנס למעשה לפלונטר. בהודעה מטעם ראשי הקואליציה נמסר הערב כי "אנו נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם". אלה האפשרויות שעומדות בפני נתניהו.
ביטול עילת הסבירות: בקואליציה, כאמור, מתכננים להאיץ את ההליך הזה - והוא נתפש הריאלי ביותר. בקואליציה מתכננים לפנות גם לוועדת הבחירות המרכזית כדי שתכריע אם דבק קלון במעשיו של דרעי, כדי למנוע אפשרות של פסילה מחדש בשל "טענת השתק משפטי". למרות זאת, מדובר בהליך ארוך ומסובך - שעלול לקחת זמן רב עד חזרתו של דרעי לתפקיד שר.
מינוי למ"מ ראש הממשלה - בלי תפקיד שר: אחת האפשרויות הנוספות היא שנתניהו ימנה את דרעי לממלא מקום ראש הממשלה שאינו שר, תפקיד שיאפשר לדרעי להיות שחקן מרכזי בממשלה. בזמן הזה ביטול עילת הסבירות יעבור בכנסת, ולאחר מכן דרעי יחזור לכהן כשר.
סירוב לפסיקת בג"ץ? אפשרות נוספת וקיצונית יותר היא שנתניהו יסרב לכבד את פסיקת בג"ץ. החלטה תקדימית כזו, שלפיה ראש הממשלה לא מציית להחלטה שיפוטית, תיצור מהומה ציבורית. היא תוביל גם לעתירה מצד העותרים על ביזיון בית המשפט. עם זאת, בהודעת ראשי הקואליציה נאמר כי הם יפעלו בכל דרך "חוקית", לשון ההודעה. השבוע הבהיר דרעי בשיחות סגורות: "האחריות היא על נתניהו, הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת".
בפסק הדין שניתן בעניינו של דרעי, כתבה נשיאת העליון אסתר חיות כי "צבר ההרשעות (של דרעי - ט"צ) מוביל לגישתי אל המסקנה כי כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור". לכן, סברה חיות, "אין מדובר עוד במינוי המצוי 'על גבול מתחם הסבירות', אלא במינוי שחוצה גבול זה באופן ברור".