מתעקש לטוס, למרות התרחבות הירי של חיזבאללה למרכז: לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה הבוקר (רביעי) רשמית כי חרף ההסלמה בצפון, הוא יטוס לנאום בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. עם זאת, נתניהו דוחה את נסיעתו שוב, וימריא לארצות הברית רק מחר, במקום הלילה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם באו"ם
מתעקש לטוס, למרות התרחבות הירי מלבנון למרכז
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
"ראש הממשלה נתניהו ייצא לנאומו באו"ם מחר ויחזור במוצאי השבת", נמסר מלשכתו. עוד צוין בהודעה כי "במהלך היום יקיים ראש הממשלה התייעצויות עם גורמי מערכת הביטחון כדי לדון בהמשך התקיפות בלבנון".
ההודעה מלשכת נתניהו הגיעה כשעה לאחר שחיזבאללה הרחיב את מעגל הירי - וירה לראשונה אי-פעם טיל מלבנון למרכז הארץ. צה"ל עדכן כי טיל קרקע-קרקע אחד שוגר מלבנון, ולפי דיווחים הוא כוון למחנה גלילות.
על אף הדחייה, נתניהו נחוש לטוס כדי לנאום באנגלית בעצרת האו"ם, במה שבה כבר הצליח להרוויח נקודות בדעת הקהל הישראלית לא אחת. בסביבתו אומרים שהוא סבור כי מדובר בבמה חשובה לטובת קניית לגיטימציה בינלאומית להמשך המלחמה ברצועת עזה מחד ובלבנון מאידך.
שגריר ישראל לאו"ם דני דנון התייחס היום לנאום, והדגיש בריאיון לאולפן ynet כי "כל הנאומים בעצרת הכללית מתמקדים בישראל. זה התחיל במזכ"ל האו"ם שפתח את הדלת וכמובן דיבר על המצב בעזה, ואחריו עלו אחד אחרי השני, מלך ירדן, ארדואן, כולם עם הטענות וההערות שלהם". לכן, לדבריו, "יש חשיבות ומשמעות לנאום של ראש הממשלה. מבחינת ישראל נאום כזה הוא חשוב לא רק בגלל האנשים כאן באו"ם, זה משודר בערוצים שונים - וזוכה לקשב רב בעולם. זו במה חשובה להעברת מסרים".
(צילום: ירון ברנר)

הוא הוסיף כי "התכנון המקורי היה שראש הממשלה יגיע לביקור ארוך של ארבעה-חמישה ימים, אני גם תיאמתי לו פגישות מדיניות מאוד חשובות עם ראשי מדינות, עם נשיא ארגנטינה, עם מקרון מצרפת ועוד רבים אחרים. כמובן שבגלל הנסיבות הביקור הזה מצטמצם, ואם הוא יקרה זה יהיה ביקור בזק. הוא יגיע, ינאם ויחזור לישראל בהקדם".
דנון התייחס גם לשיח באו"ם סביב ישראל, ואמר כי "יש פה המון צביעות בבניין הזה. מה שאומרים בצורה פומבית, לא אומרים בצורה שקטה. זה מתסכל לראות אנשים כמו מנכל האו"ם, שיודע את העובדות, מכיר את המציאות - ומדבר עלינו, על הפשעים כביכול שאנחנו מבצעים נגד העם הלבנוני ודברים אחרים - זה מקומם". לדבריו, "צריך לומר את התמונה במלואה. להזכיר לכולם מתי התחילה האלימות של חמאס ב-7 באוקטובר, וחיזבאללה ב-8 באוקטובר - בלי פרובוקציה, בלי שום סיבה.
"לכן אנחנו צריכים בנושא הזה לא לגמגם, לא למצמץ - לעמוד על מה שחשוב לנו", הוסיף דנון. "אני אומר לחבריי בממשלה ובצבא, תעשו מה שצריך בישראל, אני יודע פה להתמודד עם אותם נאומים ואותן החלטות, אנחנו יודעים לבלום ולהדוף זאת. העיקר להגיע לתוצאות, להשיב את החטופים ולאפשר לתושבי הצפון לחזור הביתה".
לדברי דנון, "פה מעריכים את החזק. כשאתה חזק ומגיב בעוצמה - מתייחסים אליך אחרת. אנחנו רואים את זה גם בימים האחרונים לאור הפעולות המוצלחות של צה"ל בלבנון, יש בהחלט הערכה ליכולות שלנו וזה דבר חשוב. אני מעדיף שיבקרו אותנו ויטילו בנו דופי על כך שאנחנו מגינים על עצמנו - מאשר שירחמו עלינו כמו שטבחו בנו ב-7 באוקטובר. אני מעדיף את העמדה שלנו היום שאנחנו מפעילים כוח, גם אם חלק מזה זה ביקורת בינלאומית".
2 צפייה בגלריה
דרום לבנון, עזה
דרום לבנון, עזה
במה חשובה לטובת קניית לגיטימציה בינלאומית. הלחימה בלבנון ובעזה
(צילום: Rabih DAHER / AFP, Bashar TALEB / AFP)
נאום נתניהו יתקיים ביום שישי בשעה 09:30 שעון ניו יורק – 16:30 שעון ישראל. נתניהו התלבט מאוד אם לבטל את הנסיעה, ואף העמיד בכוננות את שר החוץ ישראל כ"ץ לאפשרות שיצטרך לנאום במקומו. ואולם, בסופו של דבר החליט לטוס בכל מקרה, אך קיצר משמעותית את הנסיעה. בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני השרים חיזקו את ידיו ואמרו לו שהוא צריך לטוס ולנאום.
השרים התרשמו שנתניהו נחוש לטוס, ולא מן הנמנע שימריא לארץ בשבת. על אף שמדובר בצעד חריג, יש לכך תקדים: נפתלי בנט טס כראש ממשלה לרוסיה ולגרמניה בניסיון לתווך בין הנשיא ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. נתניהו עצמו חזר לארץ בעיצומה של השבת לאחר רצח 12 הילדים והילדות במג'דל שמס – בעת ביקורו בוושינגטון.
בשל הגעתו המאוחרת של נתניהו, למעשה בוטלו כל פגישותיו המתוכננות. הסיבה לכך היא שהמנהיגים כבר עזבו את ניו יורק: נשיאי צרפת ואוקראינה, ראש ממשלת יוון, ראש ממשלת הולנד ועוד. ככל הנראה, בשל ההגעה המאוחרת, לנתניהו לא תהיה אף פגישה עם ראשי מדינה. נתניהו גם לא יקיים אף פגישה עם בכירים בממשל האמריקני. עם זאת, הוא יוכל להשיב לנאומים מלאי השנאה של נשיא איראן, נשיא טורקיה, שר החוץ של לבנון וראש הרשות הפלסטינית.
נתניהו יוכל להמשיך לנהל את המלחמה בישראל גם במטוס כנף ציון המצויד במערכות קשר מסווגות – וגם בניו יורק. למעשה, הוא לא יהיה מנותק קשר בשום שלב, כך שלכאורה אין דחיפות לקצר את הביקור ולשוב לארץ בשבת. ואולם, נתניהו חושש מהנראות של היעדר ראש ממשלה בעיצומן של מלחמה והסלמה ביטחונית בצפון.
מטוס כנף ציון צפוי להמריא בתפוסה מלאה של כ-100 נוסעים. נתניהו יטוס לניו יורק בלוויית רעייתו שרה והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. אל נתניהו יצטרפו שבעה בני משפחה של חטופים, שיוצגו על-ידי ראש הממשלה בנאומו: שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שרעבי; אליהו שתיוי, אביו של עידן שתיוי; יפעת היימן, אמה של ענבר היימן; דני מירן, אביו של עמרי מירן; יזהר ליפשיץ, בנו של עודד ליפשיץ; ורוחמה בוחבוט, אימו של אלקנה בוחבוט. במקביל, שוהים בניו יורק עוד 35 בני משפחה של חטופים שהוטסו לעיר על-ידי מנהלת השבת החטופים במשרד ראש הממשלה.