דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר אמש (יום ד') כי סביר להניח שההתנגשות בין מטוס הקרב הרוסי לבין המל"ט האמריקני בים השחור שהסתיימה שלשום בהתרסקות המל"ט, הייתה מעשה לא-מכוון מצד מוסקבה. "לעת עתה ההערכה הסבירה ביותר היא שזו הייתה תוצאה של כישורים ירודים מצד אחד הטייסים הרוסים", אמר פרייס בריאיון ל-MSNBC. היום שלחו הרוסים ספינות לזירת ההתרסקות בתקווה לשים את ידיהם על שרידיו של כלי הטיס, אך לפי שעה ללא תוצאות.
5 צפייה בגלריה
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
מל"ט אמריקני מדגם ריפר MQ-9 בשמי נבאדה ארה"ב 2020
שוויו 32 מיליון דולר, מעריכים שלא נשאר בו "מידע בעל ערך". הריפר MQ-9
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE)
5 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
שר ההגנה אוסטין. עצם קיום השיחה מעיד על חומרת האירוע
(צילום: EPA)
לדברי ארה"ב, מטוס הריגול האמריקני מדגם ריפר MQ-9, ששוויו 32 מיליון דולר, התרסק לים השחור אתמול אחרי שמטוס Su-27 רוסי פגע במדחף שלו, באירוע שהיה התקרית הקרובה ביותר לעימות צבאי בין שתי המעצמות מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה. רוסיה מצדה הכחישה שנוצר מגע כלשהו בין כלי הטיס, וטענה שהמל"ט התרסק אחרי שעשה "תמרון חד". מחלקת המדינה האמריקנית השיבה כי יש לה סרטון המתעד את התקרית, וכי מערכת הביטחון של ארה"ב שוקדת כעת על הכנתו לפרסום.
גם אם רוסיה לא התכוונה להפיל את המל"ט, גורמים אמריקנים בכירים מאשימים כי מעשי הטייסים שלה בדקות שקדמו להתרסקות היו מכוונים לחלוטין. לפי הצבא האמריקני, לפני ההתנגשות טסו שני מטוסי קרב רוסיים כמה פעמים בצורה "חסרת אחריות" סמוך למל"ט, ובין היתר שפכו עליו דלק – אולי כדי "לעוור" אותו או לגרום לו נזק אחר. המטוסים הרוסיים טסו בקרבתו בין 30 ל-40 דקות, ולפי ארה"ב בשלב מסוים אחד מהם התנגש בו וגרם נזק למדחף שלו.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
ביידן, פוטין והלחימה באוקראינה. מוסקבה: "עדות למעורבות הישירה של ארה"ב בעימות"
(צילום: AFP, רויטרס, EPA)
בצל המתיחות שעוררה התקרית בים השחור שוחח אמש שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין עם עמיתו הרוסי סרגיי שויגו – השיחה הראשונה בין השניים מאז אוקטובר. עצם קיום השיחה מעיד על חומרת האירוע, משום שמאז הפלישה הרוסית לאוקראינה המגעים בין בכירים אמריקנים לבכירים רוסים מצומצמים למדי, ובחודשים הראשונים למלחמה אף סירבו הרוסים לקבל שיחות טלפון מהאמריקנים.
"כפי שאמרתי שוב ושוב, חשוב שמעצמות יהיה דוגמה לשקיפות ולתקשורת, וארה"ב תמשיך לטוס ולפעול בכל מקום שבו החוק הבינלאומי מאפשר זאת", אמר אוסטין אחרי השיחה. דבריו באים על רקע קריאתה של מוסקבה לוושינגטון קודם לכן להתרחק מהמרחב האווירי שלה: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הדגיש כי מאז תחילת המלחמה הכריזה רוסיה על אזורים מסוימים בים השחור כאזורים שהכניסה אליהם אסורה על כל כלי הטיס, ורמז שוושינגטון מנסה להצית עימות באמצעות טיסותיה. "כל תקרית שיוצרת עימות בין שתי המעצמות הגרעיניות הגדולות ביותר מעוררת סיכונים רציניים ביותר", אמר לברוב באיום מרומז.

בעומק של מאות מטרים: מנסים להגיע לשרידי המל"ט

רוסיה הצהירה אתמול כי בכוונתה לשים את ידיה על שרידי המל"ט האמריקני, כנראה כדי לבחון אותם ולראות מה תוכל ללמוד מהם על היכולות הצבאיות של ארה"ב. ראש המטות המשולבים של ארה"ב מארק מילי אמר אמש כי סביר להניח שהמל"ט התפרק ושיהיה לרוסים קשה מאוד לחלץ את שרידיו בשל עומק המים באזור שבו התרסק – 1,219 עד 1,524 מטרים.
5 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים
שר ההגנה לברוב. שוב מזכיר את הנשק הגרעיני
(צילום: EPA )
כך או כך, מילי ציין כי ארה"ב נקטה צעדים כדי לוודא שאם רוסיה תצליח לשים את ידיה על השרידים, לא תהיה לה גישה למידע מודיעיני רגיש: "אנחנו די בטוחים שלא נשאר שם מידע בעל ערך", אמר. לדברי האמריקנים, הרוסים כבר שלחו ספינות לאזור בניסיון לאתר את שברי המל"ט. לארה"ב עצמה אין כיום ספינות הפועלות בים השחור, ולכן אין לה דרך לאסוף את השרידים.
אתמול, לפני שיחת הטלפון בין שרי ההגנה, ניפקו וושינגטון ומוסקבה שלל הצהרות תוקפניות זו נגד זו. מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה ניקולאי פטרושב, מקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין, אמר כי התקרית היא עוד עדות למעורבות הישירה של ארה"ב בסכסוך באוקראינה.
5 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 27 SU-27 ארכיון בשמי רוסיה 2013
מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 27 SU-27 ארכיון בשמי רוסיה 2013
מטוסי Su-27, מהסוג שהיה מעורב בתקרית עם המל"ט האמריקני
(צילום: EPA)
בוושינגטון הביע שגריר רוסיה לארה"ב אנטולי אנטונוב דאגה מ"המעשים הבלתי מתקבלים על הדעת של הצבא האמריקני קרוב לגבולנו". הוא שאל: "מה הם עושים אלפי קילומטרים מאדמת ארה"ב? התשובה ברורה – הם אוספים מודיעין שהמשטר בקייב משתמש בו לאחר מכן כדי לתקוף את כוחותינו ואת שטחנו". השגריר טען כי אילו כלי טיס רוסי היה מופיע ליד גבולותיה של ארה"ב, וושינגטון הייתה מפעילה כוח רב יותר.
במקביל, שלושה גורמים אמריקנים המעורים במידע הנוגע לתקרית דיווחו ל-NBC כי "הדרגים הגבוהים ביותר בקרמלין אישרו את הפעולות התוקפניות נגד המל"ט האמריקני". לדבריהם, "המטרה הייתה להסיט את המל"ט ממסלולו או להשבית את יכולות המעקב שלו, ההנהגה הרוסית כיוונה לפעולה אגרסיבית".
פורסם לראשונה: 22:34, 15.03.23