5 צפייה בגלריה
רס"ן במיל' שי קלך
רס"ן במיל' שי קלך
"סרבנות? זה צריך להיות מטופל". רס"ן במיל' שי קלך
בצל המשך החקיקה במהפכה המשפטית, וכמו גם המשך המחאות, נמשכת גם המחלוקת בקרב משרתי המילואים - האם להפסיק לשרת עקב החקיקה, או להתייצב בכל זאת. איל נוה, ממובילי מחאת המילואימניקים, אמר הבוקר (ד') בריאיון לישי שנרב ויואב רבינוביץ ב-ynet radio כי יחתים מתנדבים שלא להגיע לשירות אם החוקים יעברו: "זו מלחמה על גורל המדינה, הכלים האלה כשרים". מנגד, אמר רס"ן במיל' שי קלך: "קריאה להמרדה וסרבנות? צריך להיות מטופל".
5 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועידת מקרקעי ישראל, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים מחוץ לוועדת מקרקעי ישראל
(צילום: מוטי קמחי)
"הודענו שאנחנו מפסיקים להתנדב. אני מבדיל בין אנשים שמחויבים בחוק לעשות מילואים לבין מתנדבים, לכן קראנו לכל מי שמתנדב להתחיל לחתום על מסמך שאומר שבמידה וחוקי הדיקטטורה יעברו - לא נבוא יותר למילואים", אמר הבוקר איל נוה. "אגיד לאותם מתנדבים שהם נמצאים במלחמה אזרחית, על גורל המדינה. מול שר שהכריז עלינו מלחמה הכלים האלה כשרים ונכונים. אנחנו שלמים איתם".
נוה הבהיר: "מדובר במתנדבים מעל גיל 45, שאינם מחויבים להתייצב לשירות מילואים. אין פה שום קריאה לסרבנות. צה"ל נמצא בדם שלנו והמדינה נמצאת בדם שלנו. אנחנו כבר שלושה חודשים ברחובות ואף אחד לא מדבר איתנו - לא שר הביטחון, לא שר המשפטים ולא יו"ר ועדת החוקה. הם רצים לחוקים מטורללים שיהרסו את המדינה, אין מילים אחרות".
מנגד רס"ן במיל' שי קלך, טייס קרב לשעבר, אמר הבוקר בריאיון לישי שנרב ויואב רבינוביץ כי הסרבנות "לא קיימת עדיין. התקשורת מנסה לייצר כאוס, זה ממש לא המצב. דיברנו עם מרבית מפקדי הטייסות, כולל אתמול בלילה, ויש 100 אחוז התייצבות לשירות ביום פקודה. לא נפגע פרומיל של אחוז מהשירות המבצעי בטייסות הקרב". לדבריו, "חיל האוויר פועל כסדרו בצורה איתנה ויציבה. אז יש אנשים שהולכים להפגנות ויש קריאות של מילואימניקים בכירים בטייסת, זה דבר לגיטימי. אבל אין סרבנות. חייבים להבין את זה".
5 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אלטיט
אל"מ שרון אלטיט
"יש מוטיבציה גבוהה לגיוס". אל"מ שרון אלטיט
(צילום: דובר צה"ל)
קלך הוסיף: "אתמול נפגשתי עם מפקד טייסת לשעבר, עד לא מזמן, והוא בכה את מר ליבו, הוא חושש שהוא יצטרך כוננות בעצמו. יש הרבה תסכול ופחד. אני מבין אותו". על הטיפול בסרבנות אמר: "אין טיפול נוקשה כרגע וקווים אדומים באותם גילויים מסוימים, או ניצני סרבנות. זה צריך להיות מטופל בדיוק כמו שבן גוריון נהג בפלמ"ח. אין צילו של ספק".
בינתיים, בצה"ל ממשיכים לנסות לשמור על השגרה גם לצד החשש מירידה במוטיבציה של מתגייסים, או מאי-התייצבות של מתנדבי מילואים, לקראת עונת גיוסים. אל"מ שרון אלטיט, מפקד חטיבת כפיר, אמר הבוקר בריאיון לישי שנרב ויואב רבינוביץ כי בחטיבה "מרגישים את מה שהרגשנו עד היום - חבורה טובה שבטובים, שמבצעת שירות משמעותי, מאתגר, עם ערכים של דוגמה למדינה, ורוח הלחימה ממשיכה לשמור על קו רציף וגבוה".
לדבריו, "יש מוטיבציה גבוהה לגיוס, יש מוטיבציה גבוהה לביצוע משימות מבצעיות והלוחמים מגיעים לצבא ומתגייסים אלינו מתוך רצון לתרום. אני לא מרגיש שיש ירידה במוטיבציה, להפך. יש עלייה באיכות של האנשים, וזה נותן תחושה טובה". אלטיט סבור כי "צה"ל צריך להישאר מחוץ לכל מחלוקת פוליטית. לטובת מדינת ישראל, צה"ל צריך להיות מלוכד, כדי שהוא יהיה חזק, וכדי שהוא יוכל לממש את התוכנית שלו להגן על המדינה. אסור לגרור את צה"ל לכל מחלוקת פוליטית".
על משרתי המילואים אמר: "אני חושב שאנשי המילואים הם חיוניים, בראש ובראשונה הם גם מתנדבים. הם חשובים לצה"ל ומדינת ישראל, ועל כן יש לי הערכה עצומה אליהם". לדבריו, "הכוחות מופעלים לפי הערכת המצב. אני לא חושב שיש לזה חיבור ישיר או אפילו עקיף לעולם המילואים. היחידות הסדירות הן היחידות הכשירות ביותר, המוכנות ביותר וגם הזמינות ביותר, לכן צה"ל מפעיל את הכוחות הללו כדי למנוע פגיעה באזרחי המדינה, וזה מה שקורה".
משה (בוגי) יעלון: "זעקת אנשי המילואים היא אמיתית"
(צילום: אסף חן)

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, שמעורב במחאה נגד המהפכה המשפטית, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "הזעקה של אנשי המילואים היא אמיתית. אף אחד לא מנחה אותם ולא אומר להם - הם מבינים שהופכים את המדינה לדיקטטורה, והם לא ישרתו תחתה. אם מחפשים נאמנות אישית - זה לא במדינת ישראל".
לדבריו, "הנאמנות של האנשים כפי שאני נלחמתי, נפצעתי ואיבדתי חברים - זה למדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות". יעלון הוסיף: "אנחנו בטרגדיה, שאני מקווה שתיפתר תוך שבועות בעימות שהממשלה הזו אמורה להיכנס עם הרשות השופטת. אנחנו שלושה חודשים של ממשלה שהיא נזק כלכלי וליחסים הבינלאומיים שלנו". יעלון סבור כי גם בוושינגטון "שומעים שעם ישראל לא ויתר על מדינה יהודית ודמוקרטית, ברוח מגילת העצמאות, ושהוא אינו מוכן ללכת כצאן לטבח לדיקטטורה משיחית, הומופובית, גזענית, פשיסטית ומושחתת".