דרישה לגיטימית או נגועה בדעות קדומות? הנהלת המכללה האקדמית אחוה במועצה האזורית באר טוביה דרשה מסטודנטית מוסלמית בשנה ג' להסיר את רעלת הניקאב שמכסה את צווארה ופניה, לקראת שנת הלימודים הקרובה שצפויה להתחיל בנובמבר. במוסד האקדמי הסבירו: "הותרת הפנים גלויות אצל כל הסטודנטיות והשמירה על קשר אנושי ישיר בכיתות, הן דבר משמעותי לכולנו מבחינה חינוכית".
2 צפייה בגלריה
סטודנטית בדואית במכללת אחוה, התבקשה להוריד את הניקאב בזמן הלימודים
סטודנטית בדואית במכללת אחוה, התבקשה להוריד את הניקאב בזמן הלימודים
הסטודנטית הבדואית
הסטודנטית, תושבת הנגב, לומדת התמחות לגיל הרך. אחרי כמעט שלוש שנות לימוד ללא שום בעיה עם הרעלה המסורתית, היא קיבלה במרץ את הדרישה בנוגע להסרת כיסוי הפנים בזמן שהותה במכללה. עוד לפני הפנייה בכתב, ערכו נשיאת המכללה פרופ' יפעת ביטון והאחראי על סטודנטים ערבים בקמפוס ד"ר סאלים אבו ג'אבר שיחה עם הסטודנטית בנושא.
תחת הכותרת "כיסוי פנים ב'ניקאב' בקמפוס הממלכתי", כתבו ראשי המכללה לסטודנטית ב-31 במרץ: "הותרת פניה של אישה/צעירה מוסלמית גלויות (או לצד חיג'אב), אינה נחשבת ככלל מנוגדת לדת האיסלאם או להלכה האיסלאמית, אלא החמרה למי שירצו בכך. רצון זה אינו מעורער על-ידי המכללה, כשלעצמו, אולם אינו מאפשר מסגרת למידה הומניסטית בסיסית".
ראשי המכללה הבהירו לסטודנטית כי הם מכבדים את הדת והתרבות המוסלמית, וכן את עמדתה בנוגע לצורת הלבוש שבחרה לפי אמונתה. הם גם הודו על כך כך שבחרה ללמוד לתואר בהוראה במכללה, אך הוסיפו: "עם זאת, המכללה מחויבת לשמור על הסדר התקין והטוב ואמונה על החובה לאפשר תקשורת אנושית מלאה בין כלל קהילת אחוה, מתוך שמירה על שוויון, כבוד והערכה לכולם".
לסיום מכתבם ציינו ראשי המכללה: "כדי שלא לפגוע בלימודים שלך במהלך שנה"ל הנוכחית תשפ"ד, יתאפשר לך להמשיך ללמוד עד סוף השנה כרגיל. אשר להמשך לימודייך בשנה"ל תשפ"ה במכללה, לאור העובדה שרוב הלימודים נעשים במתכונת סטאז', תוכלי להמשיך עימנו, ונבקשך מאד לעשות מאמץ במהלך השנה להתנהל בהתאם לנורמות המקובלות במכללה".
2 צפייה בגלריה
סטודנטית בדואית במכללת אחוה, התבקשה להוריד את הניקאב בזמן הלימודים
סטודנטית בדואית במכללת אחוה, התבקשה להוריד את הניקאב בזמן הלימודים
המכתב שהועבר לסטודנטית במרץ
למחרת התכתבה הסטודנטית הבדואית עם מנהלת הפקולטה לחינוך ומנהיגות במכללה אור ברק. "אני לא חדשה במכללה, למדתי שלוש שנים במכללה ולא הייתה בעיה", כתבה הסטודנטית למנהלת הפקולטה. "ועדיין, יש לנו תרבות אחרת בסביבה שלנו. כך חונכנו, וזה משהו שלא פוגע באף אחד במכללה. כולם מכירים אותי במכללה, זה לא מקובל להוריד את הניקאב. אני לא יכולה להוריד את הניקאב שלי, ואני אמשיך ללמוד במכללה".
מנהלת הפקולטה ברק השיבה לסטודנטית: "זאת החלטת הנהלה, לא רק החלטה של הפקולטה. במידה ותרצי להמשיך ללמוד אצלנו בשנה הבאה, יהיה עלייך להוריד את הניקאב כפי שרשום במכתב. כפי שאת רואה, חתומה עליו נשיאת המכללה".

"הם צריכים לכבד את הבחירה שלי"

בשיחה עם ynet אמרה הסטודנטית: "במשך שלוש שנים לא נתקלתי באף בעיה או הערה. אני ביחסים טובים עם יהודים וערבים, משתתפת בפרויקטים ומכבדת את כולם. הופתעתי מאוד שהנהלת המכללה דורשת ממני להוריד את הניקאב שאני מאמינה בו. הם צריכים לכבד את הבחירה שלי ולא לערב פוליטיקה בעניין. אני מריחה שיש כאן מניע גזעני שגרם להם להתנהג בצורה כזו".
הסטודנטית אמרה עוד: "אני לא אכנע ואמשיך ללכת עם הניקאב, לא ארשה לאף אדם לפגוע בבחירה ובדת שלי. אני חושבת שבגלל המצב הביטחוני התחילו להסתכל עליי בעין לא טובה. הם פגעו בי מאוד, אני דורשת התנצלות על ההתנהגות שלהם. זה מסר חמור שפוגע בכל אישה מוסלמת שעוטה על עצמה ניקאב".
מהמכללה האקדמית אחוה נמסר בתגובה: "אנו מוסד אקדמי פלורליסטי שעם שורותיו נמנים סטודנטיות וסטודנטים מכל הקשת הדתית ומכבדים ומוקירים את מגוון הסטודנטיות והסטודנטים שלנו ללא הבדל מוצא, דת, גזע ומין, מכלל החברה הישראלית. הטענה כי מדובר בעניין גזעני או דתי היא מקוממת, וניסיון לצבוע אותה כך יתנפץ אל סלע המציאות העובדתית בקמפוס.
"המכללה מחויבת לאפשר תקשורת אנושית מלאה בין כלל קהילת אחוה, מתוך שמירה על שוויון, כבוד והערכה לכולם. לפיכך, הותרת הפנים גלויות אצל כל הסטודנטיות במכללה - ללא קשר לדתן, והשמירה על קשר אנושי ישיר בתוך המרחב המכללתי ובכיתות, הן דבר משמעותי לכולנו, מבחינה חינוכית ומבחינה פדגוגית-הכשרתית.
"אחוה אינה שונה ממוסדות מובילים בארץ ובעולם שסבורים שהאקדמיה מחייבת תקשורת אנושית גלוית פנים, קל וחומר כשמדובר בהכשרת הוראה, שחלק מהותי מהתפקיד הוא קשר עין. המכללה בוחנת דרכים לאפשר לסטודנטית להמשיך בלימודיה למרות בחירתה להסתיר את פניה".