בצל הנסיגה של צבא ארה"ב וההערכות האמריקניות שהבירה קאבול עלולה ליפול בידי הטליבאן בתוך שלושה חודשים, ארגון הטרור כבש הבוקר (יום ה') עוד בירת מחוז באפגניסטן, העיר רזני שמדרום-מערב לקאבול. זו בירת המחוז העשירית בתוך שבוע שהטליבאן כובש – והבירה המחוזית הקרובה ביותר לקאבול שנפלה עד עתה בידיו. הטליבאן הניף את דגליו במרכז העיר ופרסם תמונות של חייליו נעים בתוכה.
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן אנשי טליבאן בתוך העיר פראה
אפגניסטן אנשי טליבאן בתוך העיר פראה
אנשי הטליבאן בתוך העיר פראה שאותה כבשו השבוע. 10 בירות בידיהם
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן תומכי טליבאן ארכיון
אפגניסטן תומכי טליבאן ארכיון
תומכי הטליבאן ליד גבול פקיסטן. הדגלים הונפו
(צילום: AP)
הארגון האיסלאמיסטי שולט כעת בבירותיהם של יותר מרבע מ-34 מחוזות אפגניסטן, ולפי דיווחים הוא קרוב להכניע את כוחות הממשלה האפגנית גם בעיר האסטרטגית לשקר גה שבדרום, בירת מחוז הלמנד. אחרי שבסוף השבוע דווח כי הטליבאן כבש את רוב שכונות העיר, הבוקר דווח כי הוא השתלט גם על מטה המשטרה: חלק מהשוטרים נכנעו למחבלים – ואחרים ברחו אל לשכת המושל הסמוכה.
כיבוש רזני – יחד עם כיבושה של העיר קונדוז בסוף השבוע – הוא ההישג הגדול ביותר של הטליבאן במבצע הכיבושים שהוא מנהל מאז תחילת השלב האחרון של הנסיגה האמריקנית בחודש מאי. רזני, השוכנת כ-150 קילומטרים מקאבול, היא צומת דרכים אסטרטגי ושוכנת על ציר המחבר בין קאבול לקנדהאר, העיר השנייה בגודלה באפגניסטן. כיבושה יכול לאפשר לטליבאן לקטוע את נתיבי האספקה היבשתיים של הצבא האפגני לדרום. הישגם של המחבלים בא אחרי שהצליחו לכבוש כבר את רוב רובו של צפון אפגניסטן – אזור שבאופן מסורתי הייתה בו התנגדות גדולה לארגון מצד התושבים.
10 צפייה בגלריה
שגרירת אפגניסטן בארה"ב אדלה רז
שגרירת אפגניסטן בארה"ב אדלה רז
השגרירה בארה"ב אדלה רז. "כבשתם את כל המדינה בשבועיים, אפשר גם עכשיו"
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן לא מתחרט. "האפגנים צריכים להגן על עצמם"
הנשיא ביידן לא מתחרט. "האפגנים צריכים להגן על עצמם"
הנשיא ביידן לא מתחרט. "האפגנים צריכים להגן על עצמם"
(צילום: AFP)
בצל הקריסה של הכוחות האפגניים בולט חוסר הנכונות של ארה"ב, שבמשך 20 שנה נלחמה לצדם כתף אל כתף, לשוב לשדה הקרב. בימים האחרונים דווח אמנם על כמה הפצצות אמריקניות שנועדו לסייע לכוחות הממשלה מהאוויר, בעיקר בלשקר גה, אבל המעורבות הצבאית של ארה"ב בניסיון להדוף את הטליבאן נראית כעת מצומצמת למדי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר השבוע כי הכוחות האפגניים, שאומנו על-ידי האמריקנים, הם שצריכים כעת להגן על ארצם, ואמר כי הוא אינו מתחרט על ההחלטה להסיג את צבא ארה"ב מהמדינה – החלטה שקיבל קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. סוכנות הידיעות AP מדווחת כי ראשי הצבא האמריקני אינם לוחצים על ביידן לשנות את דעתו, מתוך הנחה שבלי חידוש מלא של המלחמה – צעד שוושינגטון אינה מוכנה לו – ארה"ב ממילא לא תוכל לרשום עוד הישגים משמעותיים באפגניסטן.
בצל התקדמות הטליבאן קראה שגרירת אפגניסטן בארה"ב לביידן לחדש את ההפצצות הנרחבות נגד ארגון הטרור. השגרירה אדלה רז מתחה ביקורת על הרעיון של ביידן שבאפגניסטן ייתכן פתרון פוליטי למצב, ועל הצהרתו של דובר משרד ההגנה האמריקני ג'ון קירבי שארה"ב אינה יכולה עוד לספק לכוחות האפגניים תמיכה נרחבת מהאוויר אמרה: "זה אפשרי, כי כבר עשיתם את זה. עשיתם את זה אחרי פיגועי 11 בספטמבר, כשהשתלטתם על כל המדינה בתוך שבועיים". רז הפנתה אצבע מאשימה אל וושינגטון – גם אם בררה את מילותיה היטב – ואמרה כי הנסיגה המהירה של ארה"ב מאפגניסטן "יצרה השלכות" בארצה.

הטליבאן מחפש כלות: "האם אשוב הביתה?"

בצל החשש במערב מגל אדיר של פליטים אפגנים שיעשה את דרכו לאירופה, מצוקתם של העקורים בתוך אפגניסטן הולכת וגוברת. רשת BBC הבריטית מדווחת כי אחרי שאלפים ברחו בשבוע האחרון מהערים שנפלו בידי הטליבאן אל הבירה קאבול, רבים מהם נאלצים כעת לישון שם ברחובות או במבנים נטושים, ומתקשים למצוא מזון, מחסה ומוצרי יסוד כמו תרופות. אסדוללה, רוכל בן 35 מקונדוז, סיפר לרשת כי ברח לקאבול עם אשתו ושתי בנותיהם אחרי שהטליבאן שרף את ביתו: "נהגתי למכור אוכל ומזון למחייתי, אבל כשהטליבאן תקפו באנו לקאבול. עכשיו אין לנו כסף לקנות אוכל או להשיג תרופות לילדה שלי".
10 צפייה בגלריה
אנשי טליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי טליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי מחוז בגלאן צפון אפגניסטן
אנשי הטליבאן מצהירים על כיבוש העיר פול-אי-חומרי שבצפון אפגניסטן, אתמול
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
אפגניסטן פליטים ש ברחו מ הטליבאן חונים ב פארק ב קאבול
ילד של פליטים ישן בפארק בקאבול אחרי ההימלטות מעיר שכבש הטליבאן
(צילום: רויטרס)
מהשטחים שעליהם משתלט הארגון האיסלאמיסטי מגיעות עדויות חמורות על הפרה של זכויות אדם, אף כי לפי שעה קשה לאמת אותן. ה"דיילי מייל" הבריטי ציטט עדויות של אפגנים שלפיהם לוחמי טליבאן עוברים מדלת לדלת וכופים על נערות וילדות, חלקן בנות 12 בלבד, להינשא ולהפוך לשפחות מין. לפי אחת העדויות, מפקדים בטליבאן הורו לאימאמים באזורים שאותם כבשו להעביר להם רשימות של בנות ונשים לא נשואות בגילי 45-12 כדי שיחותנו עם חייליהם. צעירה בת 22 שברחה מפני הטליבאן צוטטה ב"גרדיאן" הבריטי אומרת: "האם אשוב אי פעם הביתה? האם אראה את הוריי שוב? לאן אלך? איך אשרוד?".
בעולם יש מדינות שנראה כי כבר נערכות להשתלטות מוחלטת של הטליבאן על אפגניסטן. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, הכריז הבוקר כי ארצו תחדל לחלוטין להעביר סיוע כלכלי לאפגניסטן אם הטליבאן ישתלט עליה וישוב לאכוף בה את חוקי השריעה (ההלכה האיסלאמית) המחמירים שאכף בשנים שבהן השליט בה משטר דמים, ב-2001-1996. "אנחנו מעבירים לאפגניסטן 505 מיליון דולר בשנה, ולא ניתן לה סנט במקרה כזה", אמר לערוץ ZDF הגרמני.

החשש: חזרה ל-2001

ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, ואז היא הפילה את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ששלט בה ופתחה במצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה שהיו אחראים למתקפה, ובהם אוסמה בן לאדן. בימים אלה היא משלימה את הנסיגה שלה ושל כוחות נאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. אף שאחרי פלישת ארה"ב לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיא המלחמה חוסל בן לאדן, הטליבאן שב והתחזק מאז, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים, עד שכעת הוא שולט כבר ברוב המוחלט של אפגניסטן. לפי חלק מההערכות הוא שולט ב-80% ממנה.
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
צבא ארה"ב מקפל את הדגל באפגניסטן. הנסיגה כבר הסתיימה ברובה ותושלם עד 31 באוגוסט
(צילום: AP)
הנסיגה האמריקנית מתבצעת בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם אשתקד ממשלו של דונלד טראמפ עם הטליבאן, אך היא נעשית בלי שהושג הסכם מקביל בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן. ממשלו של ג'ו ביידן עיכב מעט את הנסיגה כדי להשלים את ההיערכות הלוגיסטית, אבל הודיע שהנסיגה תסתיים עד 31 באוגוסט. לפי דיווחים, כבר עתה 95% ממנה הושלמו. בחודש יוני עזבו אחרוני החיילים האמריקנים את בסיס חיל האוויר בגראם, הבסיס הראשי ששימש אותם ב-20 שנות המלחמה, ושבשיא שהו בו כ-100 אלף חיילים אמריקנים. גורמים אפגנים התלוננו מיד אחר כך כי צבא ארה"ב עזב את הבסיס באישון ליל בלי להודיע על כך לעמיתיו האפגנים, ובכך הותיר אותם חשופים למתקפה של הטליבאן.
בשבועות האחרונים, על רקע הנסיגה האמריקנית, נפלו בצפון אפגניסטן עוד ועוד אזורים לידי הטליבאן, ודווח על המוני חיילים אפגנים הנכנעים לארגון הטרור, מוסרים את נשקם או בורחים אל מעבר לגבול, לטג'יקיסטן, כדי לא להתעמת עם הלוחמים האיסלאמיסטים. בעקבות כיבושי הטליבאן, שהתפשטו מאז מערבה ודרומה, גובר באזור החשש מקריסתם של כוחות הממשלה האפגנית, ושכנותיה של אפגניסטן מודאגות מהאפשרות שהמוני פליטים הבורחים מארגון הטרור יציפו אותן. טג'יקיסטן השכנה גייסה 20 אלף חיילי מילואים כדי לבצר את גבולה הדרומי, וגם באירופה נערכים לאפשרות של גל פליטים שיעשה את דרכו ליבשת.
10 צפייה בגלריה
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
הכוחות האפגניים נלחמים נגד הטליבאן באזור הראת
(צילום: EPA)
בקרב האוכלוסייה האזרחית באפגניסטן גובר עוד ועוד החשש מפני חידוש שלטונו האכזרי של הטליבאן, שבשנים 2001-1996 ניהל בה משטר דמים, שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. אפגנים רבים רואים כעת באמריקנים כמי שבנסיגה מאפגניסטן מפקירים אותם לגורלם, ולמעשה מוסרים אותם בחזרה לידי השלטון האיסלאמיסטי שדיכא אותם במשך שנים.