"השבר הגדול התחיל ב-7 באוקטובר - ואתה חלק ממנו": כך כתב ראש האופוזיציה יאיר לפיד במכתב ששלח הבוקר (שני) לכ-50 חברי קואליציה. המכתב, שבו נקראו השרים וחברי הכנסת לדרוש עסקה לשחרור חטופים, נועד להביא בין היתר לאובדן הרוב של הקואליציה בכנסת, ואולי גם לקדם בכך מערכת בחירות.
לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"לא נעמוד בהתמוטטות פנימית". לפיד
(צילום: עומר ילין)
לפיד פנה לחברי הקואליציה בש"ס, ביהדות התורה וגם בליכוד, שחלקם סולדים מהתנהלותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - שחברי מפלגתו לא "זכו" לקבל מכתב, כמו גם חברי מפלגתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "נשבעתם אמונים למדינה ולא לנתניהו ובן גביר", כתב לפיד. בין היתר קיבלו מכתבים יו"ר ש"ס אריה דרעי והשר משה ארבל. גם שר הביטחון יואב גלנט קיבל את המכתב.
במקביל, השר בן גביר יצא הבוקר למפגינים מ"פורום גבורה" של משפחות שכולות, שהפגינו בירושלים מחוץ לישיבת הממשלה נגד עסקה מול חמאס - ואמר שהוא ממשיך להפעיל "לחץ" על ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי למנוע זאת. "באתי לחזק אתכם, להגיד לכם יישר כוח גדול", אמר בן גביר למפגינים - שאליהם יצאה גם השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית.
"ברוך השם כרגע זה עובד. כרגע זה עובד. אנחנו רואים שאנחנו מפעילים את הלחץ וברוך השם ראש הממשלה איתן וחזק ואנחנו רק מקווים שהוא לא יתבלבל, שאף אחד לא יתבלבל", הוסיף השר לביטחון לאומי. לדברי בן גביר, "היום יש לנו כוח. יש לנו כוח בממשלה ואני לא מתבייש להגיד לכם שאנחנו מנצלים את הכוח הזה כדי שלא תהיה עסקה מופקרת וכדי שבכלל לא יהיה מו"מ. לצערי הם שולחים אותם פעם אחר פעם אבל זו טעות גדולה. צריך ניצחון, צריך הכרעה צריך לנצח את האויבים שלנו".
בן גביר וסטרוק עם המפגינים נגד עסקה מחוץ לישיבת הממשלה
(צילום: עמית שאבי )

ובחזרה למכתב של לפיד: ראש האופוזיציה הוסיף בו כי "אי-אפשר להמשיך ככה. המדינה בהתפרקות, החטופים מתים אחד-אחד, הצבא במשבר העמוק בתולדותיו, החברה הישראלית מתרסקת. אתה חלק מזה. אתה שותף לאסון הגדול בתולדות המדינה ונושא באחריות לכל החלטות הקבינט והממשלה. השבר הגדול לא הסתיים ב-7 באוקטובר, הוא התחיל אז.
"זה הרגע לזכור: לא נשבעת אמונים לנתניהו ובן גביר, אלא למדינת ישראל. נשבעת לשמור על חיי ילדינו ועל שלמותה של המדינה. אם תמשיך לשתוק, אם לא תעשה מעשה, אם לא תעצור את הטירוף - אתה חלק ממנו, אתה אחראי לו. את החמאס נכריע, אבל בהתמוטטות הפנימית לא נעמוד. למען עם ישראל ומדינת ישראל, למען המשפחות ולמען חיילי צה"ל, עליך לדרוש עסקת חטופים ולומר בבירור: אם היא לא תמומש לא תוכל להמשיך להיות חלק מן הקואליציה".
ההפגנה אתמול בתל אביב
(צילום: עידו ארז, עוז מועלם)

לפיד פנה במכתבו ליולי אדלשטיין, משה ארבל, יעקב מרגי ופוליטיקאים נוספים שנתפסים בעיניו כממלכתיים, בניסיון "לפורר" מהקואליציה לפחות חמש אצבעות. הוא שיגר את המכתב גם לחברי כנסת מהליכוד, שביקשו "להרגיע את הרוחות" מאז כינונה של הקואליציה.
אתמול, נזכיר, לפיד עורר סערה לאחר שכינה את הקבינט המדיני-ביטחוני "קבינט המוות". בעקבות רצח ששת החטופים וחילוץ גופותיהם ממנהרה ברפיח, אמר לפיד כי "הם היו בחיים. נתניהו וקבינט המוות החליטו לא להציל אותם. עדיין יש שם חטופים חיים, עדיין אפשר לעשות עסקה. נתניהו לא עושה אותה מסיבות פוליטיות".