ממונה החיסונים במשרד החינוך: השרה תומכת במבצע בבתי הספר
(צילום: סטס קופולו)

בשיחה שהתקיימה הערב (רביעי) בין מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' נחמן אש למנהלי בתי חולים ברחבי הארץ, הם התבקשו להירתם למבצע חיסוני הילדים בבתי הספר, ככל הנראה מפאת מחסור בכוח האדם. הפרופ' אש ביקש שישלחו אנשי צוות סיעודי למוסדות החינוך באזורם לצורך חיסון תלמידים. על פי לוח הזמנים שהוצג למנהלים, המהלך צפוי לצאת לדרך ביום ראשון או שני. חלק מהמנהלים הביעו זעם נוכח הבקשה החריגה: "אנחנו שחוקים".
בכיר באחד מבתי החולים אמר ל-ynet לאחר הישיבה: "אנחנו מוכנים להשתתף, אבל זה יבוא על חשבון החולים שלנו. למה לא לוקחים אחיות מהקופות? משגעים לנו את השכל. אני לא יודע מאיפה ההצעה הזו". גורם נוסף אמר: "הצוותים שחוקים, לא יהיה קל לרתום אותם. מדובר על 20 עד 25 צוותים מכל בית חולים". במשרד הבריאות מציינים כי הערב יסוכם "מתווה לתגמול הצוותים לצורך תמרוצם".
5 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
הפרופ' אש ביקש עזרה בחיסונים בבתי הספר, חלק מהמנהלים זעמו
(צילום: הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
בקרוב יתגברו את המבצע צוותי רפואה מבתי החולים
(צילום: אפי שריר)
בכיר אחר באחד מבתי החולים דווקא תמך בצעד: "מאחר והחיסונים הם המפתח אנסה לעזור במה שאפשר. המעשה הזה ראוי והמסר שקיבלנו הוא שננסה לסייע עד כמה שניתן". לדבריו, "ככל שננגיש את החיסונים קרוב יותר יש יותר סיכוי שהילדים יתחסנו. אין לי כוח אדם מיותר כי הנושא הזה בנפשי וכוח האדם שלנו מאוד שחוק".
ממטה ההסברה למאבק בקורונה נמסר בתגובה: "נהפוך הוא, בתי החולים נענו בשמחה לאתגר - ויש להם מחויבות רבה לסייע למאמץ החיסונים של ילדי ישראל. יחד עם זאת, הביעו בתי החולים את הצורך להיערך לאפשרות שיתפרץ גל חמישי על ידי חיזוק כוח האדם בדגש על יכולות טיפול נמרץ".
הרקע לצעד החריג - מבצע חיסוני הילדים המקרטע. המבצע אינו עומד בציפיות וברף שהציב ראש הממשלה נפתלי בנט. אתמול בדיון בהשתתפות ראש הממשלה ושר הבריאות ניצן הורוביץ הוחלט על תו ירוק בקניונים - שיחול גם על ילדים.
על פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות נכון לאתמול, חוסנו כ-121 אלף ילדים בני 5 עד 11 במנת החיסון הראשונה. מדובר במעט פחות מ-10% מהילדים בגילים אלה. לשם השוואה, שיעור המתחסנים בגילים 12 עד 15 עומד על 60% ובקרב בני 16 עד 18 שיעור ההתחסנות הוא 77%. כל זאת, למרות תסמונות הפוסט-קורונה.
5 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה לילדים
חיסון נגד קורונה לילדים
פחות מ-10% מהילדים בגילי 5 עד 11 חוסנו. חיסון נגד קורונה לילדים
(צילום: AFP)
בשבועות האחרונים חלה ירידה במספר המתחסנים במנה הראשונה. מיום שלישי בשבוע שעבר ועד אתמול קיבלו 32,849 ישראלים - רובם ילדים - את מנת החיסון הראשונה, זאת לעומת 47,299 מתחסנים במנה הראשונה בשבעת הימים שקדמו להם. מדובר בירידה של כ-30% במספר המתחסנים במנה זו. עוד עולה מהנתונים כי כמחצית מהמאומתים בשבועות האחרונים הם בני פחות מ-11. לפי שעה 3,596 מהחולים הפעילים הם תלמידים, כלומר כ-58% מסך כל החולים הפעילים.

ממונה החיסונים במשרד החינוך: "שאשא ביטון תומכת במבצע"

במשרד הבריאות, במשרד החינוך ובשלטון המקומי דווקא מרוצים מנתוני ההתחסנות בקרב ילדים בני 11-5 מאז החל בתחילת השבוע פיילוט החיסונים בבית ספר ב-81 מוסדות חינוך ברשויות שנבחרו. מהנתונים עולה כי ביומיים הראשונים של הפיילוט התחסנו יותר מ-3,200 ילדים ברשויות המשתתפות, ביום השלישי מניין המתחסנים כבר עלה ליותר מ-5,000, כך לפני ממונה החיסונים במשרד החינוך שהתראיין לאולפן ynet.
"אנחנו מתמקדים במקומות היותר קשים לחיסון בדרך כלל - בפריפריה, במגזרים. יש לנו הרבה מאוד היענות. לפעמים החיסונים נגמרים לפני שהספקנו להגיע לכל הילדים", אמר גור רוזנבלט. על רקע פיטורי המנכ"ל יגאל סלוביק ממשרד החינוך, התעקש רוזנבלט כי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תומכת במבצע החיסונים בבתי הספר, בניגוד לטענת סלוביק: "שוחחתי איתה אתמול. היא נותנת רוח גבית למהלך כולו. משרד החינוך מגויס, והוא תמיד היה מגויס. אני מציע לעזוב את השמועות".
5 צפייה בגלריה
שאשא ביטון וסלוביק
שאשא ביטון וסלוביק
"נותנת רוח גבית למהלך ותומכת בו". ממונה החיסונים מכחיש את טענות המנכ"ל המפוטר נגד שאשא ביטון
(צילום: קובי קואנקס, מוטי קמחי)
"ברגע שהממשלה החליטה, המבצע יצא לדרך והוא מצליח. ההורים נותנים אמון והילדים מתחסנים". הוא הוסיף: "השרה אמרה חד-משמעית שהיא תומכת במבצע. בשורה התחתונה צריך לראות שהמשרד כולו עובדים להצלחת המהלך הזה. צריך להסתכל על הנתונים בשטח. אנחנו מחסנים אלפי ילדים כל יום - וזה ילך ויעלה. מה שהולך ומגביל זה הכוח אדם - צוותי המחסנים".
"המטרה שלנו כמערכת חינוך זה לאפשר מערכת לימוד רציפה לילדים. גם אם חס וחלילה יהיה גל חמישי, ככל שיהיה לנו בכיתות יותר מתחסנים נוכל להמשיך ללמוד גם במציאות כזאת". הוא הדגיש: "זה לא מבצע של יום-יומיים. יש לנו 3,000 בתי ספר. צריך להבין את זה, וזה עולה מיום ליום".
במשרד הבריאות מסרו כי לאור ההיענות הגבוהה, בימים הקרובים תתוגבר כמות הצוותים המחסנים בכדי להנגיש את המענה ליותר ישובים. בשני המשרדים מעריכים כי כפי שהיה גם אצל הילדים הגדולים יותר, כך גם בקרב בני 11-5 חלק מההורים ממתינים לראות את ההשפעות אצל הילדים שחוסנו.