משרד החוץ של איראן זימן היום (א') את שגריר סין בטהרן לשיחת נזיפה נדירה, בעקבות הצהרה משותפת שסין פרסמה עם איחוד האמירויות, ושבה הכירה בתביעת הבעלוּת של האמירויות על שלושה איים במפרץ הפרסי שטהרן מחזיקה בהם ותובעת עליהם בעלות.
האי אבו מוסא ושני האיים טונב הקטן וטונב הגדול נמצאים במחלוקת בין טהרן לאבו דאבי כבר יותר מחמישה עשורים: איראן טוענת כי אין ספור מסמכים מוכיחים שהאיים היו שייכים לה, אבל בשנת 1921 הם נפלו לשליטת הבריטים. ב-30 בנובמבר 1971, יום אחרי שצבא בריטניה עזב את האזור ויומיים לפני ששבע האמירויות שמהן מורכבת מדינת איחוד האמירויות הכריזו על הקמת הפדרציה העצמאית שלהן, השתלטה איראן על שלושת האיים, ומאז היא מחזיקה בהם.
כיום איחוד האמירויות היא בעלת ברית של ארה"ב ושל סעודיה הסונית, וכמובן מקיימת שלום עם ישראל. כמו מדינות סוניות אחרות באזור, גם היא רואה באיראן איום עליה, ובעשור שעבר היא הייתה שותפה פעילה למדי במלחמה נגד שליחיה החות'ים של איראן בתימן, וספגה מתקפות מצדם.
בתקשורת הממלכתית באיראן נכתב כי התמיכה של סין בטענות הבעלוּת של האמירויות על שלושת האיים נטולת כל יסוד, וכי משרד החוץ האיראני מדגיש שהם חלק בלתי נפרד מאדמת איראן, ומצפה מסין לתקן את עמדותיה בנושא. שגריר סין בטהרן, קונג פייוו, זומן על-ידי בכיר במשרד החוץ האיראני כדי שתוצג לו מחאתה הרשמית של איראן.
2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג שליט איראן עלי חמינאי
נשיא סין שי ג'ינפינג שליט איראן עלי חמינאי
נשיא סין שי ג'ינפינג והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. נזיפה, אבל בלי שבירת כלים
(צילום: רויטרס, Alex Kent / GETTY IMAGES)
העימות הדיפלומטי בין סין לאיראן מעניין בעיקר לנוכח העובדה שבייג'ינג היא משותפות הסחר הגדולות ביותר של טהרן בעשור האחרון. יחד עם רוסיה היא גם משלימה ציר המפעיל משקל נגד דיפלומטי וצבאי לארה"ב ומאיים על ההגמוניה של וושינגטון.
בדיווחי התקשורת הממלכתית באיראן ניכר היום כי טהרן מנסה להביע את מורת רוחה מבלי להעכיר את היחסים עם סין יתר על המידה. בסוכנות "תסנים" דווח כי נציג משרד החוץ הדגיש את היחסים המיוחדים וה"מושלמים" בין טהרן לבייג'ינג, ואמר שכיבוד הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של מדינות הוא עיקרון יסודי ביחסים הבינלאומיים.