נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסרב לעת עתה להיענות לקריאות לפרוש מהמרוץ לנשיאות בעקבות ההופעה ההרסנית שלו בעימות מול דונלד טראמפ, אבל הלחץ במחנה הדמוקרטי הולך וגובר. הבוקר (יום ד') דיווחה רשת CNN כי בשיחות שערכה עם יותר מ-20 פקידים בעבר ובהווה במפלגה הדמוקרטית, רבים מהם סבורים שעל הנשיא לפרוש – וחלקם מעוניינים שיעשה זאת כבר השבוע. לקריאות הפומביות הצטרף הלילה לראשונה מחוקק דמוקרטי מכהן, ולכאב הראש של הנשיא מוסיף דיווח ב"ניו יורק טיימס" על כך שבחודשים שקדמו לעימות התרבו המקרים שבהם נראה ביידן מבולבל או חסר מרץ.
7 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
(צילום: CNN)

ביידן בן ה-81, נזכיר, הפך לנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב כבר מהרגע הראשון שבו נכנס לבית הלבן לפני יותר משלוש שנים, והחשש ממצבו הקוגניטיבי והפיזי הדאיג המוני אמריקנים – דמוקרטים ורפובליקנים כאחד – הרבה לפני העימות. למרות זאת, עד כה נתפס ביידן כדמוקרט היחיד עם סיכוי ממשי להביס את טראמפ בקרב החוזר ביניהם על הנשיאות, אבל אחרי ההופעה הכושלת שלו בעימות – שבו נראה חלש, מבולבל והרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל – במפלגה הדמוקרטית התעוררה פאניקה של ממש, ואפילו העיתון הנחשב "ניו יורק טיימס", שמזוהה עם המחנה הליברלי בארה"ב, קרא לו לפנות את הדרך למועמד דמוקרטי אחר.
הנשיא מתעקש כי הוא כשיר לכהן עוד ארבע שנים כמנהיג המעצמה החזקה בעולם, כשברקע לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית בני משפחתו ובראשם רעייתו ג'יל לוחצים עליו להישאר במרוץ. ביידן, שמיד אחרי העימות ביום שישי האחרון הודה שהופעתו הייתה כושלת ושהוא מתקשה להופיע היטב בעימותים כבעבר, נשמע בלילה האחרון כמי שתולה את ההופעה הגרועה שלו בעייפות שנובעת מג'ט לג.
7 צפייה בגלריה
 ג'יל ביידן
 ג'יל ביידן
הגברת הראשונה ג'יל ביידן, שלפי הדיווחים לוחצת על הנשיא להמשיך לרוץ
(צילום: REUTERS /Elizabeth Frantz)
7 צפייה בגלריה
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
שער מגזין "טיים", שבו מוצג ביידן כמי שצועד החוצה תחת הכותרת "פאניקה"
"לא הייתי מאוד חכם", אמר ביידן במהלך אירוע גיוס כספים לקמפיין בווירג'יניה. "החלטתי לנסוע ברחבי העולם כמה פעמים, עברתי דרך משהו כמו 100 אזורי זמן לפני העימות", אמר – והפעם דיבר ללא סיוע מנאום מוכן שמוקרן על טלפרומפטר. "לא הקשבתי לצוות שלי, וחזרתי וכמעט נרדמתי על הבמה". ביידן הדגיש כי לא מדובר ב"תירוץ", והוסיף כי "קריטי" שינצח וימשיך לכהונה שנייה. הוא ציין כי הקמפיין שלו גייס 38 מיליון דולר מאז העימות.
יש להדגיש כי למרות דבריו, חלפו ימים ארוכים מאז שביידן חזר ב-15 ביוני מהביקור האחרון שלו מעבר לים ועד לעימות שנערך ב-28 ביוני. ביידן ביקר בתחילת יוני בצרפת, לאירועים לציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי, חזר לארה"ב - וימים אחדים אחר כך שב לאירופה לפסגת ה-G7 שנערכה באיטליה. הוא טס תחילה לקליפורניה, לאירוע גיוס כספים נוצץ בהשתתפות ברק אובמה, ובהמשך חזר לבית הלבן.

הסכר הדמוקרטי נפרץ

כך או כך, הלחץ במפלגה הדמוקרטית גובר כעת. לצד הדיווח ב-CNN על רצונם של חלק מהפקידים במפלגה שביידן יפרוש כבר השבוע, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי לפחות 25 מחוקקים דמוקרטים בבית הנבחרים נערכים לקרוא לביידן לפרוש – אם גם בימים הקרובים הופעתו תיראה חלשה ושברירית. "נראה שהסכר נפרץ", אמר לרויטרס עוזר פרלמנטרי בקונגרס.
אף שעד כה שורה של מחוקקים במפלגה הביעו חשש ממצבו של ביידן ומיכולתו לנצח אחרי ההופעה הכושלת שלו, עד כה אף אחד מהם לא קרא לו פומבית לפרוש. הלילה "שבר שתיקה" דמוקרט ראשון, לויד דוגט מטקסס, שאמר כי מספר הולך וגדל של דמוקרטים בבית הנבחרים שותפים לעמדתו. "אנחנו מודאגים מאוד מהמסלול שלו ומיכולתו לנצח. אנחנו רוצים לתת לו את המקום לקבל את ההחלטה (לפרוש), אבל נהיה קולניים יותר בנוגע לחשש שלנו אם הוא לא יקבל אותה", אמר.
7 צפייה בגלריה
לויד דוגט מחוקק דמוקרטי מ טקסס ארה"ב
לויד דוגט מחוקק דמוקרטי מ טקסס ארה"ב
לויד דוגט, הדמוקרט הראשון ששבר שתיקה וקרא לביידן לפרוש
(צילום: AP Photo/Lauren Victoria Burke)
"השיקול הראשון והמרכזי שלנו חייב להיות למי יש את הסיכויים הטובים ביותר להציל את הדמוקרטיה שלנו מהשתלטות אוטוריטרית מצד העבריין וכנופייתו. יותר מדי מונח על הכף במקרה של ניצחון של טראמפ – הסיכון גדול מדי מכדי שניתן להניח שמה שלא השתנה במשך שנה שלמה, מה שלא השתנה בעימות, יוכל להשתנות מחר", אמר בהתייחסות לחשש מגילו וממצבו של ביידן. "הנשיא ביידן הציל את הדמוקרטיה שלנו בכך שחסך מאיתנו את טראמפ ב-2020. אסור לו למסור אותנו לידיו ב-2024".
סגניתו של ביידן קמלה האריס, שעשויה להחליפו אם יפרוש מהמרוץ, גיבתה אותו הלילה כאשר נשאלה על הצהרתו החריגה של דוגט. "תראו, ביידן הוא המועמד שלנו. כבר הבסנו את טראמפ פעם אחת, ואנחנו הולכים להביס אותו. נקודה", אמרה בריאיון ל-CBS.
לעזרתו של ביידן נחלצה הלילה גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שהדגישה בריאיון ל-MSNBC את הישגיו השונים של ביידן, אך לצד זאת אמרה כי לגיטימי לתהות האם הופעתו בעימות היא מקרה חד-פעמי או עדות לבעיה רפואית גדולה יותר. לדבריה תהיות כאלו יש להעלות גם בנוגע לטראמפ, שצעיר מביידן בשלוש שנים בלבד. "אני חושבת שלגיטימי לשאול, 'האם זו אפיזודה או תופעה?'. כאשר אנשים שואלים את השאלה הזו, זה לגיטימי, עבור שני המועמדים".
7 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס. "ביידן הוא המועמד שלנו. נקודה"
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
בניסיון לסכל מרד דמוקרטי נגדו, ביידן ייפגש היום עם מושלים ובכירים אחרים במפלגה הדמוקרטית – מפגש שהוכרז על-ידי הבית הלבן אחרי ש-CNN דיווחה שגם כמה מושלים מודאגים ממצבו. לדאגה הזו צפוי כנראה להוסיף הדיווח ב"ניו יורק טיימס", ולפיו בחודשים האחרונים גברו המקרים שבהם גילו המבוגר נתן את אותותיו והנשיא נראה במהלכם מבולבל או חסר מרץ.
הדיווח ב"טיימס" מתבסס על גורמי ממשל בעבר ובהווה שנפגשו עם ביידן בדלתיים סגורות. בעיתון מדגישים כי אף שביידן ידוע כבר שנים ארוכות כמי שנוטה לפליטות פה מביכות או לשכוח שמות ולבלבל עובדות – תוך שהוא נותר חד מחשבה – כעת האנשים שנפגשו איתו מעידים שהמקרים הללו הופכים לתכופים יותר, בולטים יותר ומדאיגים יותר. לדבריהם המקרים הללו מתרחשים באופן בלתי צפוי, אבל נוטים לקרות יותר כאשר ביידן נמצא מול קהל גדול או כאשר הוא עייף בשל לוח זמנים צפוף.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב איטליה לקראת פסגת ה G7
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת ב איטליה לקראת פסגת ה G7
ביידן נוחת באיטליה בחודש שעבר, לקראת פסגת G7. "עברתי 100 אזורי זמן"
(צילום: EPA/ETTORE FERRARI)
לפי הדיווח, בעקבות שתי הנסיעות שלו לאירופה – שנטען כי היו מתישות לא רק עבור ביידן אלא גם עבור יועציו הצעירים – החליט צוותו לקצר ביומיים את ההכנות שלו לעימות במעון הנשיאותי בקמפ דייוויד, ולאפשר לנשיא לנוח בביתו הפרטי בדלאוור. גם כשהגיע לקמפ דייוויד, ההכנות שנמשכו שישה ימים לא היו מסביב לשעון: בעיתון מדווחים כי באף אחד מהימים הללו ההכנות לא החלו לפני השעה 11 בבוקר, וכי מדי יום קיבל ביידן זמן לשנת מנוחה בשעות אחר הצהריים.

מנהיגים זרים קשוחים? "ביידן יכול להם"

אבל גורמים שנפגשו עם ביידן, בהם גם פקידים זרים, אמרו ל"טיימס" כי לא תמיד הנשיא מועד בלשונו או נשמע כמי שאינו צלול בדעתו. לדבריהם בימים שקדמו לעימות הוא היה במצב טוב – ערני, קוהרנטי ומעורב היטב בעניינים. גורמים בבית הלבן הכחישו גם בתוקף את הטענות שביידן לא יוכל לעמוד על שלו מול מנהיגים זרים "קשוחים", וכדוגמה לכך תיארו את הנשיא כדמות פיקודית ומנהיגותית במהלך ליל המתקפה הגדולה של איראן על ישראל בחודש אפריל. לדבריהם הוא ידע להתייצב אל מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולמנוע אז תגובה ישראלית חריפה נגד איראן – כזו שעלולה הייתה להביא להסלמה רבתי במזרח התיכון.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ביידן בחדר המצב בבית הלבן, בליל המתקפה האיראנית באפריל
פקידים שהיו בחדר המצב בבית הלבן בליל המתקפה סיפרו שכאשר נתניהו רצה להגיב באופן חריף ומידתי למתקפה האיראנית, שכללה שיגור מאות כטב"מים וטילים על ישראל, ביידן אמר לו: "תן לי להיות ברור לגמרי, אם אתה פותח במתקפה גדולה על איראן – אתה לבד". נתניהו התעקש תחילה על תגובה חריפה, אבל אז ביידן השיב לו לפי הדיווח: "אתה עושה את זה – ואני בחוץ". בסופו של דבר, כך לפי העוזרים, נתניהו אכן צמצם את התגובה. לפי הדיווחים בזמנו, ישראל הסתפקה בתקיפה מצומצמת שבה פגעה במכ"ם בבסיס איראני.
ב"טיימס" דווח גם כי במהלך ליל המתקפה ביידן ובכירי הממשל שלו היו בחדר המצב במשך שעות, ונערכו לתחילתה. "ביידן עודכן בזמן אמת כאשר הכוחות שהורה להכניס לאזור החלו ליירט טילים וכטב"מים איראניים. הוא הציף בכירים בשאלות לאורך כל התגובה למתקפה. לאחר שנגמרה, וכמעט כל הטילים והכטב"מים הופלו, ביידן התקשר לנתניהו כדי לשכנע אותו לא להסלים את המצב", דווח בעיתון. "קח את הניצחון", אמר ביידן לראש הממשלה לפי הדיווח – כשהגורמים מדגישים כי לא עשה זאת בעזרת "תסריט" כתוב שהוכן עבורו מראש.