התיעוד של המחבל והקריאה למשטרה רגע לפני הפיגוע - וההנחיה החדשה של המפכ"ל: לאחר הפיגוע שבו נורה למוות שוטר התנועה, רס"ב אדיר קדוש, הורה המפכ"ל דני לוי כי מעתה שוטרי תנועה יעבדו אך ורק בזוגות.
ההנחיה ניתנה לאחר שרס"מ קדוש, שהיה לבד בניידת, ניגש לבדוק אדם חשוד שהלך בשולי כביש 4, אחרי שהתקבלו דיווחים במשטרה. הוא הגיע עד אליו, ואז המחבל פתח באש לעברו. צפו בתיעוד.
תיעוד המחבל בשולי הכביש, לפני הפיגוע


רס"ב קדוש, שהועלה בדרגה לאחר מותו, מובא כעת למנוחות בחלקה הצבאית בבית העלמין בחולון, בנוכחות מאות בני משפחה וחברים. ארונו נישא לקבורה על כתפי שישה שוטרים. אחיו דור ספד לו: "אי אפשר להסביר בכלל. כל החיים היית גיבור - ותלך גיבור. אפילו בארון אתה מחויך. רק תשמור על כולם, זה מה שאני רוצה. אתה צריך אנדרטה, שיראו את השם שלך".
גם בן זוגו אדי, עימו היה אמור להתחתן באותו חודש, דיבר אליו: "אדיר שלי, אין לי מושג איך אני מתחיל. המסע שלנו התחיל לפני יותר משש שנים. כל כך התעקשת על התאריך 11/11, אמרתי לך שזה רחוק מדי. היינו אמורים להקים משפחה, את הילדים שכל כך רצינו. מה אני אעשה עכשיו? הבטחתי לך ילדים", אמר.
הוא הוסיף כי "שש שנים תמיד דאגת שלא יחזר לי כלום. אמרת לי 'אל תדאג, הכל בסדר. המשפחה שלי זה המשפחה שלך'. היום בבוקר דיברנו בטלפון, אמרתי לך 'אדיר, מתי הלכת לישון?'. אמרת שלא נרדמת. היית אומר לי 'אני אמות גיבור. אני איראה במי שצריך כדי להיות גיבור'. אז הנה אדיר שלי, אתה הגיבור לא רק שלי - אלא הגיבור של כולנו. הטבעת על היד שלי, עם החריטה של השם שלך, לא תרד ממני לעולם. למה הלכת?".
2 צפייה בגלריה
 רס"מ אדיר קדוש ז"ל נרצח בפיגוע הירי בגן יבנה
 רס"מ אדיר קדוש ז"ל נרצח בפיגוע הירי בגן יבנה
רס"ב אדיר קדוש
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של רס"מ אדיר קדוש ז"ל שוטר אגף התנועה שנהרג בפיגוע הירי בכביש 4
הלווייתו של רס"מ אדיר קדוש ז"ל שוטר אגף התנועה שנהרג בפיגוע הירי בכביש 4
הלווייתו של רס"ב קדוש, הערב
(צילום: יאיר שגיא)
בן (25) מקריית גת, לוחם גבעתי במילואים, תיעד את המחבל לאחר שנתקל בו לפני הפיגוע. הוא סיפר ל-ynet כי "בערך בשעה 10:34 ראיתי בן אדם מוזר על השול כשנסעתי בכביש 4 חזרה הביתה. בדיוק סיימתי מילואים בצפון. עצרתי לידו, יצאתי אליו ושאלתי אם הוא צריך עזרה. הוא לא דיבר עברית וסימן לי עם היד שהכל בסדר. נתתי לו מים והתקשרתי למוקד 100 לדווח".
לדבריו, "רק בשעה 11:00 ראיתי שמגיעה משטרה, ואז נסעתי. אחרי כמה דקות ראיתי דיווחים על מחבל שירה בכביש 4. אני נוהג לעזור לאנשים שנראים זקוקים לעזרה בכביש. ככה עשיתי כשראיתי אותו הולך על השול. הוא סימן לי להמשיך, מדי פעם ירד לחולות בין העצים וחזר לכביש. החלטתי לנסוע אחריו, לא חששתי. אמרתי לעצמי 'אם זה מחבל אני דורס אותו'. כשראיתי את הדיווחים הבנתי שיכולתי למנוע את זה, אבל הייתה עליי השגחה משמיים - הוא יכול היה לירות בי, לגנוב את הרכב ולהמשיך לפגע. אלוהים אוהב אותי".
בשיחה עם המשטרה הוא תיאר כי "יש פה בן אדם שהולך על השוליים, נראה קצת חשוד. ניסיתי לעזור לו, הוא לא מדבר עברית. הוא ממשיך ללכת". כשנשאל על ידי המוקדנית לזהות החשוד, אמר בן כי הוא נראה "ערבי. לובש בגדים שחורים, תיק שחור".
המחבל, במקור תושב ג'באליה שברצועת עזה, התגורר בשנה האחרונה ביהודה ושומרון. בשב"כ ובמשטרה בודקים כמה זמן שהה שלא כחוק בישראל, היכן נכנס, איפה ישן ואם עבד בארץ. בנוסף, מנסים להתחקות אחר המסלול שלו, לפני שתועד בשולי הכביש הראשי.
האקדח שנתפס בזירה על המחבל לא רשום במאגרי המשטרה כגנוב. גורם בכיר במשטרה אמר כי "האקדח הוברח לישראל דרך אחד מהגבולות, כפי שתפסנו בשנה האחרונה עשרות הברחות לישראל מהשטחים".